Meer klanten? 5 tips voor sterke acquisitie

Gepubliceerd op 7 Februari 2019



Schrijf je talloze berichten, maar krijg je weinig of geen reactie? Niet met deze tips!

Hier zijn vijf tips waardoor je meer reactie ontvangt.
 


1.     Vul je profiel volledig in

Een inkoppertje, maar toch relevant. Denk goed over jezelf na: welke opdrachten klik je op? Meestal geven freelancers een voorkeur aan opdrachten die een duidelijk budget hebben, die specifiek zijn in wat er gebeurd moet worden en betrouwbaar overkomen. Hetzelfde geldt voor opdrachtgevers. Opdrachtgevers willen weten met wie ze te maken hebben. Door een duidelijk profiel neer te zetten, weten opdrachtgevers wat voor vlees ze in de kuip hebben. Bovendien scheelt het jou en je opdrachtgever een hoop mail verkeer als bijvoorbeeld jouw uurtarief niet binnen hun budget valt.
 

2.     Zet je potentiële klant centraal

Ik lees het vaak genoeg: “ik heb 25 jaar ervaring in de ICT-wereld”. Geweldig! Maar wat heeft je klant eraan? Wat als je zeg: “Met mij krijg je een geweldige website, die functioneert op zowel mobiel, tablets als computers”. Wat is het verschil tussen deze twee opstellingen? De waarde. In de eerste zin “Ik heb 25 jaar ervaring…”, benadruk je wat voor jouw waardevol is. In de tweede zin “met mij krijg je …” Vertel je wat waardevol voor je klant is. Benadruk dus wat waardevol voor je klant is, oftewel wat je klant krijgt. 
 

3.     Laat zien dat je de opdracht begrijpt

Plaats je zelf in de schoenen van de klant. Klanten zoeken ondersteuning. Of ze nu een nieuwe website nodig hebben, SEO-kennis of een marketingcampagne willen opzetten, klanten zijn op zoek naar een persoon die hierin kunnen helpen. Klanten willen dus weten dat ze niet veel tijd kwijt zijn om hun opdracht uit te leggen. Wees niet bang om kritische vragen te stellen, maar vergeet niet te laten zien dat je de opdracht begrijpt.
 

4.     Wek interesse op

Doe eens lekker gek. Begin eens met een verrassende openingszin! Of eindig eens met een opvallend zin die bij je brand past. Je zult merken dat prospects je beter zullen onthouden als je een beetje creativiteit gebruikt. Zo lees je vaak, “Met vriendelijke groet”. Niks mis mee natuurlijk. Het is een professionele en correcte afsluiting. Tegelijkertijd wel een standaardafsluiting. Wil je zakelijk verleiden? Bedenk dan een leuke variatie voor jouw organisatie. Zo zag ik in een nieuwsbrief van een lokale groenteboer: “met gezonde groe(n)ten”. Hoe leuk is dat? 
 

5.    Geef niet op! Acquireren kun je leren  

Sommige ondernemers zijn gezegend met een goed netwerk en een makkelijke babbel. Echter, zijn er genoeg ondernemers die moeite hebben om nieuwe klanten te werven. Je eigen kwaliteiten te verkopen is tenslotte een vak apart. Geef dus niet op! Rome is niet op één dag gebouwd. Ook dit zijn ‘life-skills’ die je jezelf moet aan leren. Laat de moed je niet in de schoenen zinken! Blijf optimistisch en probeer gerust nieuwe dingen uit. 
 
 
Door: Misty Pathuis
Misty Pathuis is een freelance tekstschrijver en een marketeer bij conceptadapt.nl

 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play