Meer tijd overhouden? Zo doe je dat! | Freelancer.nl

Meer tijd overhouden? zo doe je dat!

Gepubliceerd op 4 April 2018

Als freelancer krijg je vaak betaald voor het aantal uren dat je hebt gewerkt. Werk je niet, dan komt er ook niets binnen. Daarnaast steek je ook nog eens uren in het werken aan je bedrijf, zoals de administratie en acquisitie. Het is dus extra belangrijk hoe je jouw tijd besteedt. Maar hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk tijd overhoudt op een dag?
 

  1. Werk uitbesteden

Zijn er bepaalde taken die telkens terugkomen of die je helemaal niet leuk vindt om te doen? Besteed ze uit! Je hoeft namelijk niet alles zelf te doen. Zoek iemand die het wél leuk vindt om met sociale media bezig te zijn en die jouw socialmediakanalen kan bijhouden. Of zoek een boekhouder als je uren kwijt bent aan het doen van je aangiftes. Door zulke ‘saaie’ of ‘terugkerende’ taken uit te besteden, houd je meer tijd over voor je core business.
 
  1. Standaardiseren

 
Probeer zoveel mogelijk taken te standaardiseren. Schrijf je bij elke nieuwe klant vrijwel dezelfde mailtjes aan het begin van een kennismaking? Maak ze dan op voor, zodat je ze met één druk op de knop kunt versturen. Of maak een lange lijst met vragen die klanten regelmatig hebben en plaats die op je website. Nieuwe klanten met vragen kun je dan vervolgens wijzen op de website.
 
  1. Automatiseren


Naast taken om te standaardiseren, zijn er misschien ook processen die je kan automatiseren. Dit wil zeggen: ze laten uitvoeren door computerprogramma’s. Denk bijvoorbeeld aan een e-mailprogramma als Mailchimp om automatisch mailtjes te versturen of aan software waarmee je in één keer content kunt plaatsen op verschillende socialmediakanalen. Zo hoef je deze taken niet steeds zelf uit te voeren.
 
  1. Uren bijhouden

 
En hoe weet je welke taken je kunt uitbesteden, standaardiseren of automatiseren? Door je uren bij te houden! Met een programma als ‘Toggle’ kun je precies bijhouden wat je per dag, uur en minuut aan het doen bent. Houd een week lang alles bij wat je doet, en je ziet precies waar je veel tijd aan kwijt bent of welke taken telkens terugkomen.
 
Tijd kost geld. Besteed je tijd dus goed! Gelukkig bestaan er heel veel tools en manieren om dit te doen.
 
Door: Liz Huisman

www.zinvolteksten.nl
Als content creator helpt Liz zzp’ers en bedrijven goede content in te zetten als onderdeel van hun marketingstrategie, zodat ze waarde bieden aan hun doelgroep en in hun hoofd én hart gaan zitten.
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play