Meerdere freelance opdrachten tegelijk; hoe pak ik dat goed aan?

Gepubliceerd op 23 Februari 2017


Het liefst zou ik als freelance copywriter willen werken aan een tekst totdat deze helemaal is afgerond en daarna pas beginnen met de volgende freelance opdracht. De praktijk is echter heel anders. Meestal ben ik met meerdere opdrachten tegelijk bezig en probeer ik daarnaast ook nog vervolgopdrachten zeker te stellen. Het is dus vaak hollen of stilstaan. Vaak komen de offerteaanvragen op een moment dat ik al tot mijn nek toe in het werk zit. Nee zeggen is echter geen optie voor mij. Daarbij vind ik het ook wel een sport om de opdracht te krijgen. Dus maak ik altijd tijd voor een oriënterend gesprek of voor het schrijven van een goede begroting.

 
Meerdere freelance opdrachten tegelijk

Zo werk ik momenteel aan 6 grote freelance opdrachten tegelijk. Die opdrachten kreeg ik allemaal binnen een week tijd. De euforie van de prachtige opdrachten en de vele positieve reacties die ik ontving na diverse jubelposts van mij op Facebook zorgden voor een feestelijke stemming in die week. In de week daarna vroeg ik me echter bezorgd af hoe ik dat allemaal zou gaan bolwerken. Ondanks de goede planning die ik had afgesproken met alle opdrachtgevers. Maar die onzekerheid duurde maar even. Al bij het begin van de eerste opdracht was die weg en was ik ervan overtuigd dat het goed zou komen.
 

Ruime planning voor freelance teksten

Mijn ervaring na 10 jaar ondernemerschap stelde me gerust. Vroeger maakte ik namelijk een grote fout bij het aannemen van freelance opdrachten. Ik beloofde altijd een (veel te) korte levertijd. Ik dacht namelijk dat mijn kracht daarin lag. Nu weet ik beter. Mijn kracht ligt in kwalitatief goede teksten tegen een scherpe prijs. Mijn opdrachtgevers weten dat ook en hebben er meestal geen problemen mee om even te wachten op hun teksten. In het geval dat het wel een haastklus is met een harde deadline kijk ik uiteraard eerst of ik echt een mogelijkheid heb om op die korte termijn te kunnen leveren. In alle andere gevallen is het aan mij om aan te geven wanneer er een eerste concept klaar is. Als ik word uitgenodigd om een mogelijke opdracht te bespreken maak ik ook nooit meer de fout om daar een leverdatum te noemen. Nee, ik ga eerst naar huis, bekijk de materie en mijn agenda en noem dan een datum, een dag of 3 na mijn eerste mogelijkheid. Dat geeft me ook nog ruimte en flexibiliteit bij eventuele spoedopdrachten. Zo laat ik me niet gek maken en weet ik precies waar ik aan begin. De klanten waarderen deze aanpak. Goed werk heeft nu eenmaal tijd nodig. Daarbij leert de praktijk dat het werk van een freelance copywriter ondanks een ruime planning toch vaak sneller gedaan is dan door een groot bureau.
 

Planning van freelance teksten in de praktijk

Bij de planning van de diverse freelance opdrachten probeer ik zoveel mogelijk een hele dag aan een opdracht te werken. Elke week maak ik een planning, waarbij ik per dag aangeef wat ik wanneer wil doen. Daarbij houd ik ook altijd wat uren open, om flexibel te blijven. Ik plan mijn werkzaamheden zo, dat ik bijvoorbeeld na 1 of 2 dagen wat in proef kan sturen naar een klant en kan beginnen met het werk voor de volgende. Daarbij geldt hetzelfde. Meestal komt de reactie van de eerste klant terwijl het werk van de tweede klant in proef is. Dat kun je ook sturen door bij je proef een uiterste reactiedatum aan te geven.
 

Tips bij het aannemen van freelance opdrachten

In het kort dus de volgende tips bij het aannemen van een freelance opdracht:
-       Geef geen planning door tijdens een eerste gesprek;
-       Bekijk eerst de materie goed voordat je een planning (en begroting) afgeeft;
-       Neem je planning een paar dagen ruimer, zodat je flexibel blijft.
-       Maak elke week een planning waarin je de opdrachten inplant.
 
Succes met alle opdrachten en onthoud de belangrijkste regel: laat je niet gek maken, want daar heeft niemand iets aan!

Door: Sylvia Eickholt 
www.ecris.nl

Sylvia is binnen haar bedrijf Ecris actief als copywriter en conceptmaker voor bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties, die zijn begaan met het welzijn van mens en dier. 

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
Meld je dan nu gratis aan!

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play