50%

BLACK FRIDAY ACTIE

Korting op een premium jaarabonnement

{{ days }} Dagen
{{ hours }} Uur
:
{{ minutes }} Min
:
{{ seconds }} Sec
resterend tot de actie afloopt
JA, IK WIL DEZE EENMALIGE KORTING

Onze Black Friday promotie loopt van 21 Nov tot 5 Dec 2022.

Bekijk hier onze actievoorwaarden.
Terug

9 manieren waarop jouw personeel weer gelukkig wordt

 

Met medewerkers die veel op afstand werken is het lastig om in te schatten hoe gelukkig jouw personeel precies is. En ook al gaan we langzamerhand allemaal het kantoor weer in, een lange periode is verstreken waarin persoonlijk contact minimaal is geweest. Daarbij lijkt het erop dat een gedeelte van het werk dat voor de coronapandemie nog op kantoor werd uitgevoerd, nu nog steeds thuis zal worden gedaan. Een gemiddelde week die bestaat uit 2 dagen thuis en 3 dagen op het werk is terecht realiteit geworden.

Als je je personeel niet ziet, weet je niet wat er in ze omgaat. Vroeger zag je wanneer het tijd was om het personeel mee naar buiten te nemen, om training aan te bieden, om pauzes te nemen en om hen te belonen. Dat overzicht is gedeeltelijk weg. Het is goed mogelijk dat jullie allemaal weer gedeeltelijk of volledig naar de werkplek komen en dat jij ineens ziet dat er iets niet klopt. Waar is dat energieke en gemotiveerde team van vroeger? Op deze 9 manieren maak je ook jouw personeel weer gelukkig.

 

Het belang van gelukkig personeel

Het belang van werkgeluk wordt helaas te vaak onderschat. We hebben nog de mentaliteit dat werk werk is en dat we dat niet leuk hoeven te vinden. Deze mentaliteit beïnvloedt personeel en werkgevers op een soortgelijke manier. Jullie zitten er immers niet voor de lol, maar voor de baas en de klant. Deze ouderwetse kijk op zaken is ongezond. Het is zeker mogelijk om gelukkig te zijn op je werk of om je personeel gelukkig te maken. Gelukkig personeel is minder gestrest, is trots op wat ze doen en is productiever. Daarbij vinden ze hun baan automatisch leuker dan er gelukkig zijn.

De voordelen van gelukkig personeel spreken voor zich:

  • De kwaliteit van je klantenservice gaat erop vooruit.
  • Gelukkige medewerkers maken andere medewerkers ook gelukkig, net als dat ongelukkig personeel de rest ongelukkig maakt.
  • Als je medewerkers gelukkig zijn, is de kans kleiner dat ze ontslag nemen.
  • Medewerkers die zich op hun gemak voelen en die minder stress ervaren, maken betere beslissingen.
  • Tevreden medewerkers zijn creatiever.

 

Het antwoord is niet financieel

Een andere grote fout die vaak gemaakt wordt is de veronderstelling dat personeel alleen werkt omdat ze er geld voor krijgen. Ongeluk in het werk wordt nog te vaak financieel “opgelost”. Ook al werkt een salarisverhoging, een cadeaubon of een bonus wel tijdelijk motiverend, op de lange termijn verandert er niets. Dat komt doordat de oorzaak niet bij het salaris ligt, maar ergens anders. Het is dus zaak om die oorzaak te vinden en aan te pakken. We hebben hier 9 manieren op een rijtje gezet waarmee jij geluk en plezier op je werkplek terugbrengt.

 

Een positieve werksfeer begint bij jou

Het begint allemaal bij de sfeer die hangt onder jouw personeel. De punten 2 tot 9 die hier behandeld worden dragen bij aan een verbetering van deze sfeer, maar ook jij kunt hier al veel in veranderen. Door zelf ook positief te zijn, zal je dat overdragen aan je medewerkers. Geef constructieve kritiek als er een fout wordt gemaakt en help bij het vinden van een oplossing. Wees open en geef je personeel het gevoel dat je benaderbaar bent. Lach, maak grapjes, loop regelmatig de werkvloer over en spreek met je team. Los conflicten direct op door ze bespreekbaar te maken, zet je tafel op de werkvloer en niet in een kantoor en spreek met je personeel over negatieve gevoelens. De basis voor een gelukkig team begint bij jou.

 

Stuur je medewerkers op pauze

Het klinkt tegenstrijdig, maar als je je personeelsleden vaker een pauze laat nemen, worden ze productiever. Lunch eten aan het bureau, overwerken en het overslaan van vaste pauzes lijken voor jou als manager positief, maar zijn dat niet. De kans dat je personeel overwerkt raakt of ongelukkig wordt is veel groter dan wanneer zij er regelmatig even tussenuit kunnen. Soms zijn het de personeelsleden die niet van hun plek weg te slaan zijn, omdat ze zo opgaan in wat ze doen. Na een korte pauze komt iemand terug met een frisse blik en een heldere geest. Dat levert een hogere productiviteit op en een slimmere benadering van complexe situaties. 

Als werkgever is het je verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat jouw personeel de pauzes en rustmomenten neemt waar ze recht op hebben en die ze nodig hebben. Zelfs als je werknemer er zelf op aandringt een pauze over te willen slaan. Er zijn verschillende manieren waarop je iemand aan kunt moedigen een pauze te nemen:

  • Laat ze een drankje halen.
  • Laat ze een praatje maken met een collega.
  • Laat ze een wandelingetje maken.
  • Laat ze een snack halen.
  • Laat ze lunchpauze nemen.
  • Laat ze even naar buiten lopen en het kantoor verlaten.

 

Zorg voor een goede balans tussen werk en privé

Uit onderzoek in IJsland is gebleken dat werknemers die 4 dagen werken per week in plaats van 5, gelukkiger zijn, productiever zijn en gezonder zijn. Dat komt doordat de balans tussen het werkleven en het privéleven dan veel natuurlijker is. Hetzelfde geldt voor werknemers die 6 uur per dag werken in plaats van 8. Door meer tijd vrij te maken voor het uitvoeren van huishoudelijke taken, voor tijd met familie en vrienden of voor alles wat niet met werk te maken heeft, ervaar je minder stress, is de kans op een burn-out aanzienlijk kleiner en komt het geluk op de werkvloer weer terug.

Jij bent misschien niet in staat de werkdagen van al je personeel van 5 dagen naar 4 dagen te veranderen, maar je kunt wel het één en ander doen om de balans tussen werk en privé te herstellen:

  • Verdiep je in ‘het nieuwe werken’ en meet het succes van je personeel niet door te kijken naar de tijd die ze op kantoor doorbrengen, maar door te kijken naar productiviteit en kwaliteit.
  • Het is nu gemakkelijker dan ooit om flexibel te zijn. Geef je personeel de kans om een gedeelte van de tijd van huis te werken en, indien de functie dit toelaat, zelf hun tijden in te delen.
  • Moedig pauzes aan en benadruk het belang van loskoppelen en het werk even vergeten.
  • Beoordeel de werklast van je personeel regelmatig, vraag ze naar hoe ze dit ervaren en verdeel de taken beter indien nodig.
  • Overweeg een beleid in te voeren waarmee je personeel meer tijd krijgt om het werk even los te kunnen laten.

 

Wees een leider en geen manager

Als leidinggevende is het gemakkelijk om mensen te vertellen wat ze moeten doen. Vervolgens beoordeel je of ze doen wat je ze hebt gevraagd. Is dat zo, dan presteert je team goed en is dat niet zo, dan moeten er maatregelen getroffen worden. Deze simpele en verouderde kijk op management is al lang gedateerd. Door zo te werk te gaan, ben je een manager die taken uitgeeft. Wat je wilt, is een leider zijn met personeel dat je waardeert en ervoor kiest om je te volgen. Dat doe je niet door alleen bevelen uit te dragen, maar door ook naar je werknemers te luisteren.

Gelukkig personeel is personeel dat het gevoel heeft dat ze gehoord worden. Daardoor zullen ze ook opener worden en je gemakkelijker benaderen. Jij wordt gezien als een leider die benaderbaar is en die het geluk van zijn of haar personeel belangrijk vindt. Een leider luistert niet alleen naar zijn of haar werknemers, maar vraagt ze ook om feedback. Andere manieren om je personeel te motiveren is door 360 graden beoordelingsgesprekken te voeren en door ze te betrekken bij het maken van beslissingen. Je personeel voelt zich gehoord en jij laat zien dat je hun ideeën en meningen belangrijk vindt.

 

Moedig training en groei aan

Een medewerker die het gevoel heeft stil te staan is nooit gelukkig. Er is niets vervelender dan een baan uit te voeren waar geen vooruitgang in zit. Hoe lastig het ook is, het is bijzonder belangrijk dat je groei aanmoedigt. Dat betekent dat je personeel laat gaan als ze promotie hebben gemaakt of een andere interne positie hebben gevonden. Het betekent ook dat je tijd inplant voor training en persoonlijke groei. Vraag tijdens de beoordelingsgesprekken naar wat je personeel interesseert en hoe ze zichzelf graag verder zouden willen ontwikkelen. Organiseer training die daarbij aansluit, stuur ze naar een cursus of laat ze online lessen volgen. Je helpt je werknemers om beter te worden en dat werkt motiverend, inspirerend en het maakt ze veel gelukkiger.

 

Organiseer werkuitjes

Je personeel ziet elkaar voornamelijk op het werk, of tijdens een videogesprek. Dat betekent dat ze vooral over werk gerelateerde zaken praten en vooral met werk bezig zijn als ze elkaar zien. Werkuitjes zijn een ideale manier voor jou om je werknemers beter te leren kennen in een andere omgeving. Je brengt ze samen in een situatie waarin ze niet over werk hoeven te praten en dus ook elkaar in een ander daglicht zien. Op die manier gaat samenwerken beter en wordt het team hechter.

Werkuitjes hoeven niet altijd een hele dag in beslag te nemen. Je personeel wil waarschijnlijk ook helemaal niet te regelmatig een hele dag met collega’s doorbrengen. Het is goed om een balans te vinden tussen kleine regelmatige activiteiten en grotere dagjes uit. Dit zijn enkele voorbeelden van wat je kunt doen, ter inspiratie:

  • Organiseer een gezamenlijke lunch buiten, een koffiepauze of een korte wandeling tijdens een standaard werkdag.
  • Neem je personeel mee voor een drankje en hapje op vrijdag.
  • Organiseer een escape room of een survivalbaan om samenwerking en probleemoplossing te motiveren.
  • Plan een etentje in voor als iemand in het team een jubileum viert, een belangrijke prestatie geleverd heeft of een promotie heeft gemaakt.
  • Neem af en toe zelf ontbijt mee naar het werk en maak een buffettafel waar iedereen van mag pakken.

 

Benadruk het goede en niet alleen het slechte

Het is wonderbaarlijk hoeveel verschil het maakt als je iemand ergens voor bedankt. Als leidinggevende ontwikkel je soms de gewoonte om vooral op te merken wat er allemaal misgaat. Ook al moeten fouten zeker op een constructieve manier worden aangekaart en opgelost, vergeet ook het positieve niet. Je personeel zit niet te wachten op een medaille elke keer als ze hun werk goed doen, maar een bedankje maakt al een groot verschil. Door goed werk te herkennen, geef je aan dat je ziet wat je personeel doet en dat je niet alleen op fouten zit te wachten. Het herkennen van goed werk en het belonen ervan is erg belangrijk als je een gelukkig team wilt leiden.

Er zijn verschillende manieren waarop je je personeel op een grote en kleine manier kunt laten zien dat je ze waardeert:

  • Geef regelmatig positieve feedback en bedank je personeel voor wat ze doen. Doe dat niet alleen zelf, maar nodig andere managers waarmee ze werken uit om dat ook te doen.
  • Spreek je team tijdens teammeetings toe, vertel ze wat ze de afgelopen periode hebben gepresteerd en maak een opsomming van wat ze allemaal bereikt hebben.
  • Implementeer een beoordelingsprogramma, bijvoorbeeld met een puntensysteem, waarmee je bepaalde prestaties kunt belonen.

 

Overweeg ‘Het Nieuwe Werken’ te implementeren

‘Het Nieuwe Werken’ (HNW) is een methode waarmee je de werknemers de verantwoordelijkheid geeft over hoe ze hun werk uitvoeren. Leek dit voor de coronapandemie bijna onmogelijk, nu zijn we al aanzienlijk flexibeler geworden. HNW doet daar nog een stapje bovenop, want je werknemers bepalen zelf hun werkuren, ze bepalen zelf waar ze willen werken en hoe ze willen werken. Wat voor jou belangrijk is, is dat het werk aan het einde van de dag goed gedaan wordt en hoe ze dat doen, is aan hen.

Het voordeel van HNW is dat je personeel de kans krijgt om hun dagen in te delen zoals het hen uitkomt. Beginnen ze liever om 10 uur dan om 7 uur, dan is dat prima, zo lang ze hun werk maar doen. Een bezoek aan de bank, de kinderen ophalen van school of boodschappen doen kan dan gemakkelijk worden ingepast. Door je personeel op deze manier vrijheid, flexibiliteit en zelfstandigheid te geven, zal je zien dat ze productiever en gelukkiger worden. Uiteraard blijf jij de baas en stel je de basisregels op, bijvoorbeeld over goede communicatie en bepaalde verwachtingen die je hebt. De toewijding van je personeel zal je vast verrassen, zowel als het verschil in motivatie, positiviteit en verantwoordelijkheid dat ze laten zien.

 

Verandering van spijs…

Een laatste manier om jouw personeel gelukkiger en gemotiveerder te maken, en om een positieve sfeer te creëren op de werkvloer, is door het werk gevarieerder te maken. Het is niet vreemd dat iemand zijn motivatie kwijtraakt, als deze de hele dag in dezelfde ruimte hetzelfde zit te doen. Verandering van spijs doet eten en dat is op de werkvloer net zo goed het geval. Er zijn verschillende leuke manieren waarop jij variatie aanmoedigt en daar zelf ook nog wat aan overhoudt:

  • Verander je inrichting regelmatig en versier deze op verjaardagen en feestdagen. Zorg voor voldoende licht, groen en comfortabele werkplekken.
  • Laat je personeel af en toe bij iemand anders kijken en eventueel een paar uurtjes of een dag van baan veranderen. Jij maakt je team dan flexibeler en sterker bij uitval en je werknemers zien ook hoe het ergens anders gaat. Dit kan je intern in je team doen, maar ook bij andere afdelingen om groei en oriëntatie aan te moedigen.
  • Organiseer dagen waarop jullie samen ergens anders werken. Bij goed weer kan dat in je tuin zijn, bijvoorbeeld, maar je kunt ook een halve werkdag in een café of op een terras inplannen.

 

Met gelukkig personeel ben jij ook gelukkiger

Dit artikel spreekt voornamelijk over 9 manieren waarop jij je personeel gelukkiger maakt. De gevolgen zijn duidelijk. Je team wordt positiever, gemotiveerder, flexibeler, zelfstandiger en trouwer aan jou als leidinggevende. Maar wat ook niet vergeten moet worden, is dat jij daar zelf ook gelukkiger van wordt. Een positieve sfeer, blije lachende werknemers, goede resultaten en zelfstandig personeel is net zo goed motiverend voor jou. Begin daarom vandaag nog met het implementeren van veranderingen en je zult zien dat ook jouw gedemotiveerde en vervreemde team, snel beter wordt dan ooit tevoren.

---------------------------------------

Janneke Mol werkt al meer dan 5 jaar als succesvolle en enthousiaste freelancer  tekstschrijver, vertaler en transcribent. Met haar taal- en tekstbureau biedt ze vanuit Servië diensten aan in het Nederlands en Engels, perfect voor iedereen die zoekt naar een schrijftalent met taalgevoel.

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten