50%

BLACK FRIDAY ACTIE

Korting op een premium jaarabonnement

{{ days }} Dagen
{{ hours }} Uur
:
{{ minutes }} Min
:
{{ seconds }} Sec
resterend tot de actie afloopt
JA, IK WIL DEZE EENMALIGE KORTING

Onze Black Friday promotie loopt van 21 Nov tot 5 Dec 2022.

Bekijk hier onze actievoorwaarden.
Terug

Onderhandelen over hogere tarieven in 2022

 

Een van de belangrijke voordelen van het werken als freelancer is dat je veel meer flexibiliteit hebt. Dat betekent dat je je eigen werkuren kan bepalen, je eigen klanten kan kiezen en zelf kan beslissen hoeveel je wil verdienen.

Freelancen biedt je de kans om persoonlijk te groeien, ervaring op te doen en nieuwe vaardigheden te verwerven. Dat brengt heel wat voordelen met zich mee. Sommige van die voordelen kunnen je projecten meer draagwijdte geven om nieuwe klanten aan te trekken of hogere tarieven voor je diensten te vragen.

Hieronder geven we enkele handige tips om te onderhandelen over hogere tarieven, zodat je je onderhandelingsstijl kan aanpassen en je inkomsten kan verhogen.

 

Hoe bereid je je best voor op tariefonderhandelingen?

De eerste belangrijke stap is om je huidige loon te evalueren en je af te vragen of die overeenkomt met het minimumtarief dat je aanvaardt. Als je gaat onderhandelen met een klant zonder te weten voor welk laagste bedrag je bereid bent te werken, dan kan je jezelf mogelijk tekort doen.

De factoren waarmee je rekening moet houden bij het berekenen van het minimumtarief dat je bereid bent te accepteren:

  • Persoonlijke uitgaven: denk hierbij aan de huur, boodschappen, abonnementen en sociale kosten.
  • Zakelijke uitgaven: de kosten die gepaard gaan met het runnen van je bedrijf, zoals kantoorruimte, internet, software, onderaannemers en al het andere dat je nodig hebt om je bedrijf draaiende te houden.
  • Gewerkte uren: het aantal uren dat je nodig hebt om het project te voltooien.
  • Belasting: het bedrag dat zal worden belast in je inkomensland.

Bereken het absoluut aanvaardbare minimum door je persoonlijke en zakelijke uitgaven bij elkaar op te tellen en dat cijfer vervolgens te delen door het aantal gewerkte uren. Voeg er de belasting aan toe en je houdt het bedrag over dat overeenkomt met het minimumtarief dat je kan aanvaarden.

 

Hoe benader je een bestaande klant als je over je tarief wil onderhandelen?

Als je een bestaande klant wil benaderen om te onderhandelen over een hoger loon, dan moet je je eerst afvragen waarom je het verdient om meer betaald te worden. Met die informatie krijg je een overzicht over de diensten die je aan je klant aanbiedt met je unieke vaardigheden en kwaliteiten.

Leg je klant uitgebreid uit welke meerwaarde je hem of haar te bieden hebt. Je hebt bijvoorbeeld meer vaardigheden opgedaan of gaat de klant nog meer ondersteunen en aandacht geven. Een andere goede manier om je klant te benaderen is door stimulansen te bieden, zoals snellere doorlooptijden.

 

3 tips om te onderhandelen over hogere tarieven

Met klanten over hogere tarieven onderhandelen kan een hele uitdaging lijken, vooral als je niet weet hoe je de situatie moet aanpakken. Hier enkele strategieën die je kan gebruiken om een hoger tarief te vragen.

 

Stel vragen en luister

Het is belangrijk om je klanten vragen te stellen om beide partijen te betrekken en eventuele spanningen weg te nemen. Die spanningen kunnen ook de kop opsteken als je botweg om loonsverhoging vraagt. Vragen die je kan overwegen zijn: "Ben je tevreden met de diensten die ik momenteel aanbied?". Zo kan je het gesprek op gang brengen. Het is ook belangrijk om de klant te vragen wat zijn of haar budget is en hoeveel de klant bereid is te betalen.

 

Baseer jezelf op de feiten

Of je nu een copywriter, SEO-specialist of UX designer bent – baseer jezelf op de feiten. Wanneer je beschrijft wat je voor de klant hebt gecreëerd, kan je gegevens gebruiken om de resultaten ervan extra in de verf te zetten. Bijvoorbeeld hoeveel meer bezoekers een site heeft sinds je een nieuwe versie hebt ontworpen.

 

Leer resultaten te boeken

Er zijn een aantal manieren waarop je resultaten kan boeken. De eerste is dat je te kennen geeft dat je gevraagd bent voor andere projecten, dat je een druk schema hebt en dat er veel vraag is naar je diensten. De tweede methode bestaat erin dat je je klant laat zien dat andere mensen bereid zijn meer te betalen voor je vaardigheden.

Op die manier krijg je een machtspositie, waardoor je je klant duidelijk maakt dat je enorm veel waarde hecht aan de werkrelatie en bereid bent zijn of haar behoeften op de eerste plaats te stellen.

 

Hogere tarieven handelen in 2022

Als freelancer run je eigenlijk je eigen bedrijf; waardoor je zelf verantwoordelijk bent voor het opbouwen en onderhouden van je relaties. Authentieke relaties zijn de drijvende kracht achter het succes van je bedrijf, dus het is van essentieel belang om een uitstekende vertrouwensrelatie op te bouwen met je klant.

 

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten