Terug

Plannen en prioriteiten stellen, eitje of euvel?

In zekere zin doen we dit allemaal wel. Of je nu je week in grote lijnen plant, of je dagen tot in detail indeelt. Sommigen zijn er iets beter in dan anderen, maar zonder enige vorm van planning kom je niet ver. Zeker niet als freelancer, want dan heb je zoveel taken dat je zonder planning al snel vastloopt. Maar hoe kun je er nu voor zorgen dat je planning klopt en realistisch (dus uitvoerbaar) is? Met de volgende stappen kom je een heel eind.

Jouw planner kiezen

Plannen kun je op verschillende manieren doen. Er zijn talloze online tools en plannings apps te vinden, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het lekker ouderwets te doen; op papier. Je kunt je eigen format creëren, of een kant en klare planner aanschaffen. Het is maar net wat jij het meest prettig en overzichtelijk vindt. Als je naar al die verschillende opties kijkt, dan kom je er misschien achter dat het nog niet eenvoudig is om de juiste te kiezen voor al jouw bezigheden. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je alle cruciale informatie erin kwijt kunt. Het is dus handig om eerst voor jezelf op een rijtje te zetten wat je precies wilt kunnen noteren op je planning. Wil je per dag kunnen plannen, of per uur? Hoe ver wil je vooruit plannen?

De boel invullen

Bij deze stap komt natuurlijk het stukje “prioriteiten stellen” kijken. Heb je wekelijks of dagelijks terugkerende taken, dan kun je beginnen met deze invullen in je planning. Zo zul je misschien op maandagochtend (of elke ochtend) allereerst je mail checken en beantwoorden. Plan hier tijd voor in en beperk deze activiteit daadwerkelijk tot dit tijdsblok. Zo ben je niet de rest van de dag tussendoor steeds bezig met mailen. Dat scheelt een hoop tijd en afleiding. 

Zo ga je verder met plannen, door eerst al je “vaste” activiteiten te blokken. Vervolgens kun je dan al je andere taken en projecten inplannen. Belangrijk aandachtspunt bij het maken van je planning: Laat voldoende tijd vrij tussendoor, zodat je speling hebt. Er kan altijd iets tussenkomen, of een project neemt toch net iets meer tijd in beslag. Als je tijd over hebt, dan kun je altijd iets extra’s doen. Heb je tijd tekort, dan levert dit alleen maar stress op. 

De planning bijstellen 

Het kan natuurlijk voorkomen dat je tussendoor je planning een beetje aan moet passen. Zo gaat dat nu eenmaal met planningen. Ze bieden een goede houvast, maar niet alles in het leven laat zich plannen. Je wordt ziek, krijgt een spoedklus tussendoor, verzin het maar. Dan is het dus zaak om hier en daar wat te schuiven, of misschien wel dingen te schrappen. Nogmaals, hoe strakker je alles ingepland hebt, hoe lastiger het is om de boel aan te passen bij onverwachte gebeurtenissen. 


Tessa Ditvoorst

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten