Terug

Posten op social media met behulp van de ijsbergtheorie

Het vertellen van het verhaal van jouw onderneming is heel belangrijk.
Dat kun je hier doen op freelancer.nl, maar ook op social media zoals LinkedIn, Facebook en Instagram. Alleen, let op. Gebruikers van social media zijn ongeduldig. Als een post hen niet bevalt klikken ze meteen door. Dit betekent dat je tekst goed moet zijn om een gebruiker te laten 'hangen'. En omdat social media veel korte teksten gebruikt, moet je weten hoe je deze kan schrijven.
Nu zijn er hier veel technieken voor, maar waarom zou je niet dezelfde techniek gebruiken die ook wordt gebruikt bij het schrijven van korte verhalen: de ijsberg-theorie van Ernest Hemingway. Nee, je hoeft niet achterna gezeten te worden door stieren of olifanten te gaan schieten. Het gaat hier om Hemingway's schrijfstijl. 

De ijsbergtheorie

De ijsbergtheorie ontleent zijn naam aan, hoe kan het ook anders, de ijsberg. 
Bij ijsbergen zie je alleen de top boven water. Het grootste stuk van de ijsberg bevindt zich onder water, wat je dus niet kan zien. Hemingway paste dit toe in zijn verhalen door alles wat niets toevoegde aan het verhaal juist weg te laten. De lezer zou dit dan zelf kunnen invullen. Oftewel niet het hele verhaal wordt verteld op papier en het is dan aan de lezer om het verhaal verder zelf te construeren. 

Hemingway vermeldt de ijsbergtheorie in zijn beroemde boek over stierengevechten 'Death in the Afternoon': 

 

 " If a writer of prose knows enough about what he is writing about he may omit things that he knows and the reader, if the writer is writing truly enough, will have a feeling of those things as strongly as though the writer had stated them. The dignity of movement of an ice-berg is due to only one-eighth of it being above water."

 

Eigenlijk moeten de acties van de personages duidelijk maken wat voor spanningen er spelen in het verhaal, zonder dat deze expliciet vermeld worden. Hemingway gebruikte hierbij zijn journalistieke vaardigheden door het weglaten van bijvoeglijke naamwoorden en het gebruik van korte, kernachtige zinnen.

De ijsbergtheorie en schrijven op social media

Dat klinkt leuk, maar wat heeft dat te maken met het posten van mijn ondernemersverhaal op social media?

Teksten op social media zijn kort. Je moet dus met maar weinig woorden snel je boodschap geven. Met wat oefening kun je hier dus de ijsbergtheorie voor toepassen. Je hoeft ook niet alles te vertellen, de lezer kan het verhaal zelf dan verder invullen. En, als je het goed beschrijft, wordt er een spanning bij de lezer gewekt, die ervoor kan zorgen dat het verhaal - jouw product of dienst -  blijft 'hangen'.

Kortom, de ijsbergtheorie van Hemingway is een prima manier om jouw bedrijf te promoten op social media. Probeer het eens uit op jouw social media. Ik hoor graag je ervaringen.

 

Cordny Nederkoorn is een software tester die met zijn testervaringen content maakt die zijn klant verder helpt met marketing, branding en sales: Create Content through Testing! 

Want to receive daily new projects in your field? Subscribe here for free.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten