Terug

Stappenplan: online werken vanuit huis



Zet een online bedrijf op en profiteer ook van meer vrijheid en flexibiliteit

Het is niet lastig om te bedenken waarom zoveel mensen ervan dromen een eigen online bedrijf op te zetten en van huis te werken. Redenen zoals je eigen baas zijn, je droom volgen of iets nieuws proberen nadat je je vaste baan verloren bent zijn slechts enkele voorbeelden van waarom dit zo aantrekkelijk is. 

Toch zijn er veel mensen die niet doorzetten, hoe aantrekkelijk het vooruitzicht van thuis werken ook is. Dat komt vaak doordat het niet gemakkelijk is om je eigen bedrijf op te zetten en omdat dit bepaalde onzekerheden en zorgen veroorzaakt. Hoe ga je klanten vinden en waar begin je überhaupt? Deze, en nog vele andere vragen worden beantwoord in het onderstaande stappenplan waarmee je stapsgewijs leert hoe jij je eigen online bedrijf opzet. Daarmee kun jij ook die vrijheid en flexibiliteit ervaren waarnaar je zo verlangt.

 

Stap 1: wat is je unieke bedrijfsconcept?

Als je van plan bent een online bedrijf op te zetten, dan heb je vast al een idee van wat je wilt gaan doen. Alleen een idee is echter niet genoeg, je moet ook een concept bedenken dat uitvoerbaar is, dat uniek is en waarmee je kunt concurreren. Met de onderstaande strategieën vind je vast een uitstekend uitgangspunt voor jouw online bedrijf.

 

  • Welke vaardigheden denk je dat je hebt?

Vraag jezelf eerst af welke vaardigheden je zelf denkt dat je hebt. Wat heb je gestudeerd of geleerd op school, in een cursus, tijdens een Webinar, een workshop enzovoorts? Ben jij iemand die anderen vaak iets leert, bijvoorbeeld op je werk? Welke onderwerpen heb je het meeste onderzocht en in welke vakken blink je uit? Schrijf alles op wat je kunt bedenken.

 

  • Vraag anderen waar je goed in bent

Er zijn vast ook andere mensen die jou heel goed kunnen vertellen wat je vaardigheden zijn. En daar komen vaak hele interessante antwoorden uit. Ga naar je familie en vrienden en vraag hen waar zij denken dat je talenten en krachten liggen. Vervolgens doe je hetzelfde met (voormalige) collega’s en leidinggevenden. Zij kunnen je vanuit een professioneel standpunt vertellen waarin jij uitblinkt. Ook deze antwoorden schrijf je op.

 

  • Breng je vaardigheden in kaart

Als het goed is heb je nu al een flinke lijst met vaardigheden waarvan jij weet dat je ze hebt en waarvan anderen gezien hebben dat je ze hebt. Nu is het tijd om deze in kaart te brengen, bijvoorbeeld met een mindmap. Het is misschien nog wel makkelijker om het schematisch in beeld te brengen met pen en papier. Schrijf het woord ‘vaardigheden’ in het midden en voeg takken en vertakkingen toe met alle skills die je hebt verzameld. Dat maakt het vaak al veel gemakkelijker om een concept te vinden waarin je goed bent, dat potentieel heeft en dat je ook leuk vindt.

 

Stap 2: wat wil je verkopen en waarom ben jij uniek?

Ieder online bedrijf verkoopt iets. Dat kunnen producten zijn, maar ook diensten en kennis. Wat je verkoopt moet een behoefte vervullen in je doelgroep. Jij moet het antwoord zijn op een vraag die jouw doelgroep zichzelf regelmatig stelt. Deze vraag kun je alleen beantwoorden door te kijken naar de concurrentie. Als jij bijvoorbeeld grafisch ontwerper bent, dan wil je iets aan kunnen bieden dat je concurrenten niet kunnen. Dat kan een lagere prijs zijn, maar ook een uniek verkooppunt, zoals een belangrijke prijs die je hebt gewonnen voor je werk of het feit dat je de beste programma’s gebruikt.

Terwijl je je afvraagt wat je wilt verkopen, formuleer je ook direct wat je USP’s zijn, met andere woorden je Unique Selling Points. Dit zijn de redenen waarom jouw bedrijf kan concurreren en waarom je doelgroep bij jou iets vindt wat ze ergens anders niet vinden. Dat is net zo goed belangrijk bij het verkopen van producten als wanneer je diensten of kennis aanbiedt. Deze stap is essentieel voor het succes van je bedrijf, dus neem de tijd en formuleer een strategie waarmee jij je concurrenten voorbij schiet.

 

Stap 3: de juridische zaken

Het is verstandig om al vroeg tijdens het proces na te denken over de juridische kant van het verhaal en om daar onderzoek naar te doen. Vanaf het eerste moment moet je ervoor zorgen dat je aan alle wettelijke regels voldoet die gelden in jouw branche. En deze zijn voor iedere branche verschillend. Ga dus na of je vergunningen, erkenningen of certificaten nodig hebt. Als je persoonlijke data verzamelt van je doelgroep, zorg er dan voor dat je dat volgens de regels doet en verwerkt. Stel algemene voorwaarden op, richtlijnen en modelcontracten. Heb je dit allemaal in orde, dan ben je vanaf het begin correct bezig en voorkom je dat je wordt aangesproken, een boete krijgt of zelfs (tijdelijk) moet stoppen.

 

Stap 4: marktonderzoek uitvoeren

Nu is het tijd voor een uitgebreid marktonderzoek en dat betekent dat je informatie gaat verzamelen over je klanten, je concurrenten en over de markt waarin je je entree gaat maken. Aan de hand van een marktonderzoek bepaal je of er vraag is naar wat je gaat aanbieden en dus of je bedrijf een kans heeft succesvol te worden. Daarnaast wil je weten wie binnen jouw doelgroep valt en hoeveel deze mensen bereid zijn om uit te geven. Dit doe je vrij gemakkelijk online, door simpelweg te kijken naar wat je concurrenten doen (en vooral nog niet doen), naar wat je doelgroep van hen eist en naar wat de gemiddelde prijzen zijn voor wat je aanbiedt. Er zijn verschillende manieren waarop je dat kunt doen:

  • Bekijk de Google-resultaten pagina die naar voren komt als er een zoekwoord wordt ingetypt dat relevant is voor jouw bedrijf. Je ziet dan welke websites op dat zoekwoord scoren en aan de hand daarvan bepaal je of jouw pagina’s daartussen passen.
  • Maak een lijst van je belangrijkste online-concurrenten en analyseer wat ze verkopen, wat hun prijzen zijn en hoe ze zakendoen.
  • Nu kun je ook een zoekwoorden onderzoek uitvoeren voor je eigen bedrijf en daar zijn verschillende (gratis) tools voor. Kies voor elke pagina een apart zoekwoord en zorg ervoor dat deze veel wordt ingetypt, dat er weinig concurrentie op is en dat hij specifiek is.

 

Stap 5: wijs een niche aan waar winst te behalen is

Door een niche aan te wijzen concurreer je beter en vind je een meer specifieke doelgroep. Een niche is een kleiner onderdeel van een bepaalde markt. Als jij bijvoorbeeld vertaler bent, dan richt je je op een niche door je te richten op juridische vertalingen. Door specifieker te zijn is het gemakkelijker om op te vallen, verklein je de concurrentie, richt je je op een bestaande behoefte en bouw je een klantenbestand op dat trouw en tevreden is en die terug blijven komen. Je kunt je mindmap met vaardigheden gebruiken om een aantal mogelijke niches aan te wijzen voor jou. Door middel van een concurrentie- en doelgroeponderzoek bepaal je dan welke niche de meeste kansen heeft.

 

Stap 6: wat is je doelgroep

Bij de vorige stappen heb je al veel nagedacht over wat je doelgroep is, maar nu is het tijd om deze tot in detail te definiëren. Denk dan aan geslacht, leeftijd, regio, interesses, inkomen en onvervulde behoeften. Hoe specifieker je doelgroep, hoe groter het percentage dat klant wordt. Als je tassen wilt verkopen en je richt je bijvoorbeeld alleen op vrouwen, dan heb je meer dan de helft van de nationale volwassen bevolking tevreden te stellen. Richt je je op moeders in Limburg met een passie voor wandelen en een onvervulde behoefte aan een goede tas om mee te nemen als je kinderen hebt, dan is de kans niet alleen groter dat ze je vinden, maar ook dat ze bij jou eindelijk vinden wat ze zoeken.

 

Stap 7: je eigen unieke identiteit

De identiteit van je bedrijf zorgt voor klantenbinding en herkenning. Nieuwe klanten voelen zich eerder aangetrokken tot een website die mooi en consistent is vormgegeven. Doe je dat goed, dan zullen deze klanten dit direct herkennen als ze je later nog een keer terugzien. Je huisstijl, je logo, de kleuren, je lettertype en je grafische vormgeving zijn allemaal essentieel als je een unieke identiteit wilt ontwikkelen. Dit kun je zelf doen, maar soms levert uitbesteden betere en unieke resultaten op. Het is belangrijk dat je website in het oog springt, dat deze overal op dezelfde manier is vormgegeven en dat je jouw unieke elementen laat terugkomen in alle communicatie die je uitstuurt. Dat gaat van visitekaartje tot folder en van banneradvertenties tot je digitale nieuwsbrieven. Zorg ervoor dat je een vormgeving kiest die de tand des tijds doorstaat, want als je deze moet veranderen, ben je de herkenning van al je voorgaande klanten kwijt.

 

Stap 8: stel je marketingmix samen

Je weet nu wat je gaat verkopen, wat je niche is, je hebt een specifieke doelgroep gevonden en je hebt je online bedrijf een identiteit gegeven. Dat kan er allemaal geweldig uit zien, maar als je je doelgroep niet bereikt was het werk voor niets. Hoe ga je ervoor zorgen dat mensen je vinden en klant van je worden? Marketing kan gedaan worden op een groot aantal manieren. Het is zaak dat je een selectie maakt met methoden waarin jij succesvol kunt zijn. Een gedeelte daarvan is gratis en ook prima zelf uit te voeren. Hier vind je een aantal opties op een rijtje:

  • Zoekmachine optimalisatie.
  • Zoekmachine adverteren.
  • Online adverteren (apps, Facebook, YouTube, TikTok, Instagram, Amazon, enzovoorts).
  • Socialmediamarketing.
  • E-mail marketing.
  • Remarketing.
  • Nieuwsbrief.

 

Stap 9: van start gaan

Nu je de voorgaande 8 stappen hebt doorgelopen, is het tijd om jezelf bekend te maken aan je doelgroep. Je zorgt voor een schitterende website of laat die maken, je begint met netwerken en adverteren en schrijft jezelf in voor een online platform zoals Freelancer.nl. Met dit stappenplan ben je optimaal voorbereid op alles wat je te wachten staat vanaf het moment dat je je producten, diensten of kennis aan gaat bieden. Daarbij zorg je ervoor dat je er ook snel een succes van maakt, omdat je al exact weet wie je aan wilt gaan spreken en hoe. Een aantal zaken zoals de juridische kant, je online marketing en het definiëren van je doelgroep zijn taken die je uit blijft voeren om scherp, actueel en zichtbaar te blijven.

Er is maar weinig wat zoveel voldoening geeft dan voor jezelf te werken en je te richten op je eigen passies en vaardigheden. Wat je nodig hebt om dat te doen is een concreet idee, een niche, een identiteit, een website en een doelgroep en je kunt van start. Uiteraard vergt dit vooral in het begin veel werk, inspanning en toewijding, maar doe je dit goed, dan ga jij ook een carrière tegemoet waar je zowel op financieel- als op persoonlijk vlak eindelijk flexibel en vrij van wordt.

 

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten