50%

BLACK FRIDAY ACTIE

Korting op een premium jaarabonnement

{{ days }} Dagen
{{ hours }} Uur
:
{{ minutes }} Min
:
{{ seconds }} Sec
resterend tot de actie afloopt
JA, IK WIL DEZE EENMALIGE KORTING

Onze Black Friday promotie loopt van 26 Nov tot 5 Dec 2021.

Bekijk hier onze actievoorwaarden.
Terug

Tips voor een succesvolle offerte

 

Als freelancer maak je regelmatig offertes voor interessante opdrachten. En je stuurt misschien acquisitie e-mails, waarin je bedrijven hoopt te overtuigen dat jij de perfecte freelancer voor hen bent. Hieronder lees je een paar tips waarmee je de kans op succes vergroot.

Zorg voor een goede inleiding

Veel freelancers beginnen hun offertes en acquisitie e-mails met een introductie van zichzelf. Wie ze zijn, wat ze kunnen, wat ze al gedaan hebben enzovoort. Maar vaak is het beter om je bericht te starten met het ‘probleem’ van de opdrachtgever of het bedrijf. Is hun website verouderd? Komen ze mensen te kort? Is de conversie van hun webshop niet optimaal? Is al die administratieve rompslomp eigenlijk niet zonde van hun kostbare tijd? Vervolgens leg je uit hoe jij dat probleem kan oplossen met je diensten. 

Geef meerdere opties

Soms is het een goed idee om een potentiële opdrachtgever een paar opties te bieden. Stel, je bouwt websites. Dan kan je aanbieden om een prachtige website te bouwen. Dat is optie 1. Maar je kan ook aanbieden een website te bouwen én te zorgen voor alle teksten: optie 2. En dan heb je optie 3: de website bouwen, maar dan compleet met goede teksten en mooie foto’s.

Leg uit hoe je werkt

Veel opdrachtgevers vinden het prettig om van tevoren te weten hoe een freelancer werkt. Er zijn veel zaken die je alvast kan noemen in je bericht of e-mail. Welke zaken? Dat hangt onder meer af van de diensten die je aanbiedt. Je kan denken aan: hoe overleg jij met opdrachtgevers om een opdracht helder te krijgen? Mail je een concept waar de opdrachtgever feedback op kan geven, waarna jij het aanpast? Hoeveel tijd zit daar meestal tussen? Hoe ga je ermee om als de opdrachtgever niet tevreden is?  

Haast - maar niet voor jou

Probeer je bericht of mail af te sluiten met een bepaalde urgentie. Wat mist het bedrijf als ze jou niet selecteren? Welke voordelen lopen ze mis als ze niet met jou in zee gaan? Maar zeg niet dat je snel aan het werk kan of heel snel kan leveren. Als je een periode of datum wilt noemen, kies die dan ruim in de nabije toekomst. Anders loop je het risico dat je te gretig overkomt. En je kan altijd de datum of periode naar voren schuiven als je zaken gaat doen met die opdrachtgever.

Inhoud en taal

Niet alleen de inhoud van je e-mail of bericht is belangrijk, ook het ‘uiterlijk’. Het is belangrijk dat de tekst prettig leest en een goede structuur heeft. Spel- en taalfouten zijn natuurlijk uit den boze. En vermijd ook wollige taal en clichés. Check of de zinnen actief zijn. Een actieve zin is: de freelancer belt de opdrachtgever. De niet-actieve versie van deze zin is: de opdrachtgever wordt gebeld door de freelancer. Lees je bericht of e-mail nog even kritisch door voordat je op ‘verzenden’ klikt. 

---------------------------------------------------------------

Yvonne Horsselenberg is freelance tekstschrijver, content creator en bedrijfsblogger. Ze schrijft onder meer blogs, teksten voor websites en nieuwsbrieven, artikelen voor vakbladen en SEO-teksten. Kijk voor meer informatie op www.tekstgenoot.nl

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten