5 tips voor een goed vindbaar profiel op linkedin

Gepubliceerd op 16 Augustus 2018

LinkedIn is een belangrijk zakelijk netwerk. Jezelf succesvol op dit platform profileren is van cruciaal belang om in beeld te komen bij potentiële klanten. Hoe doe je dat? Hieronder enkele tips.
 

Personal Branding strategie: jezelf als merk presenteren

Een professioneel LinkedIn profiel start met een goede Personal Branding strategie. Wie ben jij? Wat doe je? Hoe doe je dat en voor wie? Bij het beantwoorden van deze vragen kom je erachter waar jouw sterktes liggen als professional.
Personal Branding is het jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je (potentiële) klanten zien wie je bent en waar je voor staat.
 
Als je weet wat jouw personal branding strategie is, kan je je profiel instellen.  
 

Keypoints van jouw profiel: 5 tips

LinkedIn geeft je zelf allerlei suggesties waarmee je je profielsterkte kunt vergroten naar ‘zeer deskundig’. Hiermee kom je een eind maar daarmee bereik je meestal niet de hoogste status. En de sterkte van je profiel is ook van invloed op je vindbaarheid. Voordat je met je profiel aan de slag gaat raad ik je aan om je netwerkactiviteit uit te zetten onder instellingen. (Anders wordt je netwerk overspoeld met updates.)  
 
1. Profielfoto
LinkedIn is een zakelijk netwerk. Zorg voor een duidelijke, professionele foto met een rustige achtergrond. Dus geen vakantiefoto’s met zonnebrillen op!
 
2. Headline
Vermeld zoekwoorden in je headline. Kort en krachtig: wat doe je en hoe? Met een goede headline kom je in zoekresultaten én kunnen mensen je beter aanbevelen.
 
3. Samenvatting
Dit is je elevator pitch! Bezoekers zien de eerste 3 regels. Voeg extra info toe, zoals doelen, ervaring en vergeet vooral niet je toegevoegde waarde. Hier kun je iets over jezelf als freelancer vertellen, maar vooral: Wat doe jij? Voeg ook – voor als mensen je echt willen leren kennen – iets persoonlijks toe, zoals jouw eigenschappen en interesses. Tot slot: Rich Media komt hieronder in beeld. Denk aan: foto’s, websites, video’s en presentaties van het werk wat je hebt gedaan.
 
4. Achtergrondfoto
Zorg voor een rustige achtergrond die consistent met je eigen huisstijl. (Dezelfde stijl als je eventuele website)
 
5. Profielonderdelen
In de nieuwe lay-out die LinkedIn recentelijk heeft doorgevoerd worden opleiding en werkervaring direct getoond bij je profielfoto. Zorg ervoor dat alles is ingevuld en in de juiste volgorde staat, de belangrijkste ervaring/studie bovenaan.
 
Bonus tip: Vraag om aanbevelingen bij je opdrachtgevers! Wellicht niet echt ‘Hollands’ om daar naar te vragen, maar je buurman en buurvrouw doet het wel. Handig is het om je netwerk het niet te moeilijk te maken en ze al wat steekwoorden te geven waar ze aan kunnen denken.
 
Door: Jessica Eland

Jessica heeft na haar studie aan Universiteit Nyenrode ruime ervaring opgedaan als Marketing manager in de Automotive Marketing. Nu gaat ze haar droom achterna als onderneemster en is ze als professional inzetbaar voor het bouwen en onderhouden van websites, social media en chatbot diensten.
Jessica Eland - JE! Marketing - https://www.je-marketing.nl - https://www.linkedin.com/in/jessicaeland/

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play