Veel voorkomende frustraties van opdrachtgevers

Gepubliceerd op 10 Oktober 2018

Freelancesamenwerkingen gaan lang niet altijd over rozen. Als freelancer baal je enorm als de briefing op het laatste moment wordt veranderd, of als een factuur niet wordt betaald. Maar… Het mes snijdt aan twee kanten. Opdrachtgevers kunnen net zo goed teleurgesteld zijn in de samenwerking. Hieronder staan een aantal frustraties die jij als freelancer makkelijk kunt voorkomen. Daarmee vergroot je de kans op een goede samenwerking!

Missen van deadlines
Ik heb veel samenwerkingen zien stranden vanwege gemiste deadlines. Zo was er eens een freelance tekstschrijver die een producttekst twee weken te laat opleverde, waardoor de klant vertraging opliep tijdens het project. En dat is heel kwalijk.

  • Spreek een ruime deadline af, zodat er ruimte overblijft voor onverwachte gebeurtenissen. Zoals wachten op informatie, extra feedback, ziekte et cetera.
  • Zet deadlines duidelijk in je agenda, het liefst een paar dagen vóór de daadwerkelijke deadline. Herinner jezelf aan deadlines, bijvoorbeeld met een alarm.
  • Blijkt een deadline te krap te zijn? Communiceer dit vroegtijdig met de opdrachtgever, zodat jullie samen kunnen kijken naar een passende oplossing.
Trage communicatie
Bij veel bedrijven staat tijd gelijk aan geld. Waarschijnlijk is dat voor jouw eigen onderneming net zo. Elke dag dat je moet wachten op een antwoord, kun jij niet verder werken aan je opdracht. Dat geldt voor een opdrachtgever net zo. Hoe los je dit op?
  • Reageer bij voorkeur binnen 24 uur op mails en telefoontjes. Geen tijd om direct in te gaan op de inhoud? Geef dan aan wanneer je een inhoudelijke terugkoppeling geeft.
  • Ben je ziek, snap je de briefing niet, of ga je de deadline niet halen? Bespreek dit soort situaties zo snel mogelijk. Hoe eerder je dit doet, hoe kleiner de schade zal zijn. 
  • Stel opdrachtgevers op de hoogte van jouw afwezigheid. Werk je twee dagen per week extern? Vermeld het! Ga je op vakantie? Voortijdig doorgeven!
Slecht luisteren
Van het slecht doorlezen van de briefing tot en met eigenwijze wijzigingen: ‘slecht luisteren’ komt in vele gradaties voor. Goed luisteren is een lastige vaardigheid, maar wel eentje die je als freelancer onder de knie moet hebben. Onderstaande tips helpen je op weg:
  • Geef de opdrachtgever tijd en ruimte om informatie met jou te delen. Mocht dat aanzienlijk veel tijd in beslag nemen, dan kun je dit – in goed overleg – factureren.
  • Stel je kritisch op en durf vragen te stellen. Wat bedoelt de opdrachtgever precies met ‘levendig’, ‘fris’ of ‘mooi’? Wie is de doelgroep nou écht? Voorkom aannames.
  • Als je afspraken maakt, is het heel verstandig om alle informatie nog even samen te vatten. ‘Begrijp ik goed dat …’? Zo kom je erachter of je belangrijke gegevens mist.
‘Geen tijd’
Na het bekijken van tien verschillende websites, blijk jij de uitverkorene te zijn. De opdrachtgever stuurt een enthousiaste mail, maar ontvangt een minder enthousiast antwoord dat neerkomt op ‘geen tijd’. Deze dooddoener moet je voorkomen.
  • Heb je écht geen tijd, of valt er iets te schuiven in je agenda? Een avondje doorwerken bezorgt jou wellicht een nieuwe, waardevolle samenwerking.
  • Benoem altijd een termijn. Tot wanneer zit je ‘vol’? Is dat alleen deze week, of de volledige maand? Misschien heeft de nieuwe opdracht niet zoveel haast!
  • Zorg voor een alternatief, zoals een collega freelancer die nog ruimte in de agenda heeft. Zo hoef je de opdrachtgever niet met lege handen naar huis te sturen.
Door: Anne von Gleich
www.sansplus.nl
Anne is freelance tekstschrijver en online marketeer bij Sans Plus. Met oog voor detail en hart voor de doelgroep spreekt ieder verhaal tot de verbeelding. 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play