Verkeer is leuk, maar hoe is je conversie?

Gepubliceerd op 24 Januari 2019

Er is een oud gezegde dat de kern van dit artikel heel goed samenvat “Liever één vogel in de hand, dan tien vogels in de lucht.”.





Je website verbeteren met SEO 

Wanneer we het over het verbeteren van een website hebben, praten we al snel over het binnenhalen van zoveel mogelijk bezoekers. Door middel van zoekmachine optimalisatie willen we zoveel mogelijk verkeer naar de website laten komen.
 
We schrijven zoekmachine vriendelijke paginatitels, proberen zoveel mogelijk waardevolle backlinks te scoren en kijken elke dag vol spanning naar de bezoekersaantallen in Google Analytics.
 
Na maanden hard en veel werken beginnen de vruchten zich af te werpen, je ziet steeds meer bezoekers naar je website komen. Daarnaast neemt de tijd die deze bezoekers op je website blijven ook nog eens toe, super!
 

Wat levert zoekmachine optimalisatie op?

Je hebt nu dus na maanden bloed, zweet en tranen een mooi doel bereikt. Je bent van een handjevol bezoekers per maand na enkele duizenden bezoekers per maand gegaan. Maar als je kijkt naar je financiën zie je dat je er eigenlijk alleen maar iets op achteruit bent gegaan.
 
De tijd en moeite die je in de zoekmachine optimalisatie van je website hebt gestoken, heb je logischerwijs, niet kunnen steken in het doen van betaalde opdrachten voor opdrachtgevers.
 
Aan de eindstreep heeft zoekmachine optimalisatie je dus niets gebracht.
 

Richt je op conversie voor winstgevende SEO

Stel dat je een product verkoopt van € 50,-. Zou je dan liever 1000 bezoekers per maand hebben waarbij één iemand jouw product koopt of zou je liever 100 bezoekers per maand hebben waarbij vier mensen je product kopen?
 
Ik neem aan dat je gaat voor minder bezoekers en meer verkoop.
 
Bedenk je dus goed, zeker voor je actief met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat, hoe je ervoor gaat zorgen dat je conversiepercentage gaat stijgen.
  

Wat is conversie?

Stel dat je 100 bezoekers per maand hebt waarvan 10 bezoekers daadwerkelijk de actie uitvoeren die jij als doel hebt (in dit geval iets kopen) dan heb je een conversie van 10%.
 
Wanneer je met een conversie van 10% aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie en er daardoor voor zorgt dat je in plaats van 100 bezoekers per maand, 250 bezoekers per maand hebt, dan kopen dus 25 mensen jouw product.
 
Dus zoekmachine optimalisatie kan je zeker helpen je website te verbeteren en je omzet en winst te verhogen maar alleen wanneer je er op let dat je conversiepercentage gelijk blijft, of liever nog, ook stijgt.
 
 
 
Door: Robin Peek
https://robinpeek.nl
 
Robin Peek helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hierbij zet hij onder andere SEO, Google Analytics, Copywriting en E-mailmarketing in.
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play