Terug

5 leestips voor freelancers van een freelancer

 

 

Sinds een aantal jaar halen we enorm veel informatie van het internet. Op zich wel makkelijk, je typt een paar zoektermen in Google over het onderwerp waar je naar op zoek bent en voilà. Wat we echter niet meer zo goed doen dat is bronnen controleren. Dus eenieder met toegang tot een website en een beetje ervaring met SEO, kan klakkeloos zijn of haar mening ventileren of een visie op het internet droppen en wij nemen het voor zoete koek aan. Dat geldt natuurlijk ook voor deze blog, maar dat terzijde. 

 

Ben je freelancer en actief in een communicatie, dan ontkom je niet aan gedegen onderzoek naar de juiste informatie. Dat leer je tijdens je opleiding, al dacht je daar destijds misschien ook anders over. Ik ben van mening dat je toch echt kennis moet nemen van de echte vakliteratuur over communicatie. En er is veel beschikbaar, heel veel. Maar omdat je niet een al te lang verlanglijstje kan maken, heb ik wat titels voor je gezocht die je zeker gelezen moet hebben. Noot: het is geen top- 5, maar een selectie van 5 boeken die mij inspireerden. 

 

  1. Communicatiestrategie – Wil Michels 

Dit boek heeft mij als freelancecommunicatieprofessional heel erg geholpen met het handen en voeten geven aan een plan. Waar veel literatuur over communicatiestrategieën heel erg op de vlakte blijven, gaat Michels in dit boek echt in op praktische strategieën. Wil je als onderneming meer naamsbekendheid, dan past de ambassadeursstrategie of de influencer strategie goed bij jouw probleem. Zit je met een intern communicatievraagstuk, dan is de internal branding strategie een slimme zet. Michels onderscheidt twaalf strategieën, elk met hun eigen plan van aanpak en toepasbaarheid. Een heel handig boek.

 

  1. The Conversation Manager – Steven van Bellegem 

Met de intrede van het internet is er nogal wat veranderd in onze wereld. Zo heeft ook de traditionele manier van advertising plaats gemaakt voor een online variant. Hoewel dit boek al uit 2013 komt, is het nog altijd relevant. Centraal in het boek staat converseren met de klant. Dit is sinds we online zijn veel makkelijker. Consumenten geven eenvoudig hun mening en hun zoekgedrag bepaalt ook wat de wensen zijn. Niet alleen krijg je een uitgebreid theoretisch kader van Van Bellegem, hij geeft praktische voorbeelden om de online slag te maken. 

 

  1. Online-reputatiemanagement – Alex van Leeuwen

“Reputatie is alles!” zo schrijft Alex van Leeuwen in zijn boek over online-reputatiemanagement. Dat is natuurlijk gedeeltelijk waar, maar het punt dat Van Leeuwen maakt is helder. Aan de hand van enkele moois cases laat hij zien hoe grote corporaties omgaan met online reputatie. Het blijkt dat veel grote bedrijven inmiddels wel actief zijn als zender van online content, maar echt converseren zoals Van Bellegem ook aangaf, is nog niet voor ieder bedrijf weggelegd. Met dit boek krijg je echt bruikbare tips en tricks over hoe om te gaan met je online reputatie en eigenlijk hoe je boven het maaiveld uit kunt steken met het actief managen van je reputatie. 

 

  1. Het strategisch Communicatie Frame – Betteke van Ruler

Een strategie kiezen is één, hem blijven volgen is een tweede. Betteke van Ruler is erin geslaagd een boek te schrijven die communicatieprofessionals echt richting leert geven in hun strategie en waar nodig bij te sturen. Soms kom je er gaandeweg achter dat het plan niet helemaal aansluit bij het doel. Een goede uitvoering valt en staat bij planning. Met gerichte vragen die je jezelf steeds stelt, weet je of je op de goede weg zit. Daarbij heeft Van Ruler ook gerichte bouwstenen geformuleerd die samen een succesvolle strategie maken. Een aanrader voor iedere communicatieprofessional. 

 

  1. Reputatie onder druk – Frank Peters

Een van de meest complete werken over reputatie. Frank Peters geeft met dit boek in heldere taal zijn visie op reputatie en hoe het organisaties beïnvloedt. Een van de belangrijkere thema’s in zijn boek is crisiscommunicatie. Vroeg of laat krijgt een bedrijf of instelling een keer te maken met een crisis. Dat kan zijn door eigen falen, of door iets waar de organisatie zelf geen invloed op heeft. Hoe dan ook, een crisis kan gemanaged worden. Het feitelijk devies wat als conclusie uit het boek gehaald kan worden: bedrijven die structureel niet communiceren krijgen meer last van reputatieschade, dan bedrijven die acteren op situaties. Kortom, dit zijn slechts enkele voorbeelden van boeken die mij beïnvloed hebben. Heb je zelf iets in de kast staan, waar je mij op zou willen wijzen dan houd ik mij sterk aanbevolen. 

 

------------------------------------------

 

Dit is een blog van Edwin van Mil van Tekstfiguur; freelance communicatieadviseur en tekstschrijver

 

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten