50%

BLACK FRIDAY ACTIE

Korting op een premium jaarabonnement

{{ days }} Dagen
{{ hours }} Uur
:
{{ minutes }} Min
:
{{ seconds }} Sec
resterend tot de actie afloopt
JA, IK WIL DEZE EENMALIGE KORTING

Onze Black Friday promotie loopt van 21 Nov tot 5 Dec 2022.

Bekijk hier onze actievoorwaarden.
Terug

5 manieren om je doelgroep te bepalen

 

Om je bedrijf te doen groeien, moet je je klantenbestand uitbreiden. Daarbij is het heel belangrijk dat je weet wat je klanten en potentiële klanten willen en hoe je dit kan bieden. Je moet uitzoeken wat hen over de streep haalt om iets te kopen. In marketingjargon betekent dat dat je je doelgroep kent.

“Bepaal je doelgroep door na te denken over wie ze zijn, wat hun grote probleem is en hoe jouw oplossing meteen het perfecte antwoord daarop te bieden heeft”, vertelt Sherry Mirshahi-Totten, oprichtster en CEO van het Amerikaanse marketing & coachingbedrijf Make Your Brand in Demand. Hieronder geeft ze enkele tips die je daarbij helpen.

 

Vijf vragen die je jezelf moet stellen om de juiste doelgroep te vinden

 

1. Wat zijn hun demografische gegevens?

Ga nauwkeurig te werk en verzamel gegevens van de mensen aan wie je je product gaat verkopen, zoals hun leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, inkomen en locatie. Hoe kom je die demografische info te weten? Door na te denken over de personen die je dienst of product nodig hebben, je website analytics en volgers op sociale media te controleren om te zien welk publiek je bedrijf aantrekt, en een enquête naar je huidige klantenbestand te sturen.

 

2. Welke van hun problemen kan je oplossen?

Je wil weten wat hun grote dromen en doelen zijn. Zo kan je hen laten zien hoe je oplossing zal helpen om die dromen en doelen sneller of gemakkelijker te bereiken. Wanneer je de bekommernissen en doelen van je doelgroep kent, kan je de content op je website en je marketingteksten daaraan aanpassen om emotioneel op die noden in te spelen. Organiseer focusgroepen met huidige en potentiële klanten en denk na over het probleem dat je probeerde op te lossen toen je je bedrijfsidee bedacht.

 

3. Waar kan je ze bereiken?

Als je product ouderen helpt om snel medische verwondingen te melden, dan besteed je best niet te veel tijd aan marketing via Snapchat, Instagram of websites en tijdschriften met een jonger lezerspubliek. In plaats daarvan is het veel doeltreffender om je te focussen op commercials, krantenadvertenties en cold calling.

Als je weet hoe en waar ze informatie vandaan halen, dan ontdek je hoe je met hen moet communiceren en welk type content je best deelt.

 

4. Waar zijn ze naar op zoek?

Dit is echt van cruciaal belang omdat je je in hun plaats moet kunnen stellen en moet weten hoe ze denken over het probleem waarvoor ze een oplossing willen. Het gaat er niet om hoe jij zelf naar het probleem kijkt. Als je een bedrijf hebt dat gespecialiseerd is in het bewerken van podcasts, dan zoeken mensen op Google misschien naar 'podcastbewerkingsservice', 'podcasts bewerken', 'hoe podcasts te bewerken' of 'hoe je een podcast start'.

Of misschien heb je een echt nichebedrijf en help je ondernemers bijvoorbeeld bij het starten van een podcast. Dan zullen dergelijke zoekopdrachten op Google ervoor zorgen dat nog meer mensen bij je bedrijf terechtkomen. Een ander bijkomend voordeel is dat je de zoektermen die je bedenkt kan gebruiken om je online site en off-site SEO te optimaliseren.

 

5. Hoe bied je de beste oplossing op de markt?

Het kan zijn dat je de laagste prijs, een beter product, een prettigere klantervaring of een combinatie van al die zaken biedt. Belangrijk is dat je nadenkt hoe je het leven van je klanten gemakkelijker kan maken op een manier waar concurrenten nooit eerder aan dachten. Een interieurontwerper kan bijvoorbeeld zijn bedrijf onderscheiden van de rest met behulp van een digitale tool waarmee je gemakkelijk kan zien hoe elk product eruit zal zien in een kamer.

Je kunt ook een lagere prijs bieden door onlineadvies te geven in plaats van op locatie in de winkel of op kantoor. Het helpt ook om te zien met welke andere potentiële concurrenten je misschien geen rekening hebt gehouden. Praat met je klanten en voer concurrentieanalyses en marktonderzoek uit.


-------------------------

Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten