Als je denkt aan een blog, dan denk je misschien aan influencers, aan promoties en aan affiliatie marketing. Dat is niet vreemd, want tekstschrijvers worden regelmatig ingeschakeld om een SEO-artikel te schrijven met daarin links naar een bepaald product of bedrijf. De eigenaar van de website krijgt een bedrag voor elke keer dat er op de link geklikt wordt en dat levert extra verkeer op voor de eigenaar van de landingspagina waarop de bezoeker dan terecht komt.
Het is inderdaad zo dat blogs een soms nogal irritante manier zijn om jou te overtuigen iets te kopen. Gelukkig zijn er ook voldoende bloggers die wel correcte informatie aanleveren en die echt voornamelijk schrijven om te informeren. Iedere freelancer heeft een specialisme en kennis van wat hij of zij doet. Door deze kennis te delen in een blog, profiteer je van een aantal belangrijke voordelen. Hier vind je 5 redenen om als freelancer vandaag een blog te beginnen.
Iedere freelancer is een expert, want je doet ook elke dag waar je goed in bent. En waarom zou je deze kennis en ervaring niet delen met de rest van de wereld? Schrijf kwalitatieve en inzichtelijke artikelen over jouw interessegebied en je trekt gelijkgestemde mensen aan die daar oprecht in zijn geïnteresseerd. Hoe meer je schrijft, hoe meer je als expert zal worden gezien en hoe meer aanhang je krijgt. Je artikelen worden gedeeld in je professionele kringen, de lezers reageren en geven input en je begint bekendheid te krijgen. Als mensen dan op zoek gaan naar jouw diensten of producten, en ze zien jouw indrukwekkende artikelen, ben jij degene met wie ze contact opnemen.
Behalve dat je wordt beoordeeld als expert in je vakgebied, zul je met je blog ook een groter publiek bereiken. Boven vertelden we al even dat je volgers krijgt die je artikelen gaan delen en erop gaan reageren. Zij delen je inhoud met hun eigen professionele netwerk en deze komt onder de ogen van een steeds groter publiek. Een gedeelte van deze mensen zal benieuwd worden naar wie je bent en wat je doet en dat levert meer klanten op. Onder je artikelen plaats je een stukje tekst met een korte samenvatting over jou en een link naar je website. Hoe succesvoller je artikelen worden, hoe meer klanten ze binnenhalen.
Het is belangrijk dat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen in je eigen vakgebied en vooral als je veel werkt, is dat nogal eens een taak die verwaarloosd wordt. Door een blog te schrijven en altijd op zoek te gaan naar actuele en nieuwe informatie over jouw onderwerp, houd je jezelf ook automatisch op de hoogte van wat er in jouw specifieke branche gebeurt. Je wilt uiteraard schrijven over de laatste gebeurtenissen en je publiek verblijden met nieuwtjes en ontwikkelingen. Je houdt zo niet alleen je publiek op de hoogte, maar ook jezelf.
Een andere ook niet onbelangrijke reden om vandaag nog te gaan bloggen is omdat je pagina’s dan hoger in de zoekmachine resultaten terecht komen. Google geeft voorrang aan pagina’s die vaker worden vernieuwd, die actueel zijn en die veel worden bezocht. Door regelmatig een nieuw artikel te plaatsen laat je de zoekmachines zien dat je actief bent en dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Dat betalen ze terug met een hogere positie in de resultaten.
Gebruik je de sociale media om reclame te maken met je bedrijf of om interactie met je doelgroep te bevorderen? Dan is een nieuw blogartikel een ideale gelegenheid om je volgers van te informeren. Deze zullen je post delen onder hun eigen netwerk en hierop reageren. Dat geeft jou weer de mogelijkheid om een reactie terug te plaatsen en zo een dialoog aan te gaan met je eigen doelgroep. Op die manier wordt je blog op twee manieren aangekondigd (via je website en via je sociale media) en dat levert meer lezers en bekendheid op.
Niet iedereen is een tovenaar met woorden, maar het grote voordeel van het schrijven van een blog in je eigen vakgebied, is dat je alle kennis al hebt. Door regelmatig wat te publiceren en te blijven oefenen, kan iedereen een interessant artikel aanleveren. Het is belangrijk dat deze actueel is, dat je unieke content verzorgt en dat je duidelijk laat zien dat deze informatief (en niet commercieel) is. Je zult merken dat je blog vanzelf zijn vruchten af gaat werpen.
--------------------------------------------
Janneke Mol werkt al meer dan 5 jaar als succesvolle en enthousiaste freelancer tekstschrijver, vertaler en transcribent. Met haar taal- en tekstbureau biedt ze vanuit Servië diensten aan in het Nederlands en Engels, perfect voor iedereen die zoekt naar een schrijftalent met taalgevoel.
Wil je dagelijks nieuwe opdrachten ontvangen in jouw branche? Meld je dan hier gratis aan.