Terug

Waar bereik jij jouw doelgroep in het oerwoud van social media?

Iedere ondernemer is enthousiast over zijn eigen producten of diensten. En terecht, waarom werk je anders zo hard? Maar hoe spreek je online jouw doelgroep aan? Hoe bereik je de mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf? We hebben wat tips voor je op een rij gezet.

Benader jouw doelgroep met social media marketing

Social media marketing is een adequaat middel. Het liefst wil je overal zichtbaar zijn: adverteren op Facebook en Instagram, filmpjes op TikTok of Youtube, Tweets op Twitter en zakelijke interactie op LinkedIn. Maar wacht eens even, zit jouw doelgroep wel op al die kanalen?

Waar zit mijn doelgroep?

Om die vraag te beantwoorden, moet je eerst weten wie je doelgroep is. Stel, je schrijft zakelijke webteksten voor zzp’ers in de bouwsector. Google dan eerst op een aantal van deze zzp’ers en kijk waar ze hun social media kanalen hebben. Pas dezelfde werkwijze toe voor zzp-netwerken of verenigingen. Test vervolgens enkele weken verschillende kanalen. Ja, dit kost geld, maar als je het goede kanaal gevonden hebt, betaalt zich dat later zeker uit.

Hoe benader ik mijn doelgroep online effectief?

Als je een aantal social media kanalen hebt gekozen wil je effectief jouw doelgroep benaderen. Dat gaat op elk social media kanaal weer anders. Stel jezelf de volgende vragen:
- Wat voor inhoud wil ik delen met mijn doelgroep per social media kanaal?
- Wil ik tekst, foto’s of wellicht een video delen?
- Wat is mijn tone of voice: zakelijk of informeel?
- Wil ik adverteren of alleen posten?
- Hoe wil ik dat de doelgroep de interactie met mij aangaat?
- Ik gebruik meerdere social media kanalen, gebruik ik overal dezelfde content?
- Kan ik meerdere social media kanalen koppelen?

Het social media kanaal van je doelgroep is gevonden, wat nu?

Na een aantal weken testen, ben je erachter gekomen dat jouw doelgroep zich voornamelijk bevindt op een aantal social media kanalen. Mooi, test geslaagd. Nu kun je aan de slag met jouw social media strategie op deze kanalen!

Let op, jouw doelgroep kan veranderen

Let op, jouw doelgroep kan altijd veranderen van social media kanaal. Monitor daarom regelmatig hoe je marketing loopt. Als er een daling is in bekeken posts of advertenties, ga dan in elk geval na of jouw doelgroep niet gewisseld is van social media kanaal. Dat kan je een hoop marketingkosten en tijd schelen. Het testen begint dan wel weer opnieuw, maar dat hoort bij het ondernemen. Je doelgroep zijn mensen en mensen veranderen nou eenmaal.

Reacties

Categorieën freelancers

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten