Terug

Waardebepaling achteraf: zo kun je dus ook je diensten aanbieden

Nu we allemaal grotendeels thuiswerken, als we geen vitaal beroep hebben, worden we overspoeld met webinars. Als je een paar minuten op Linkedin rondstruint (daar hebben we ook ineens weer tijd voor), vind je er zo al een handvol.  Ook had ik bedacht waar ik waarde kon toevoegen in deze lastige tijden. Als visueel facilitator waren al mijn offline workshops gecancelled, dus ik had de tijd om me erin te verdiepen. Op een ochtend zat ik in een terugkom-Zoom-call van een Linkedin-cursus. Er kwamen een paar vragen over Zoom en online overleggen en ik kon ze zo beantwoorden. De host riep: jij moet een vragenuurtje Zoom organiseren en dat klikte bij mij. Zo was het idee van het Online overleg vragen(v)uur geboren.

Het online overleg vragen(v)uur

Via Linkedin maakte ik het bekend en ik had zo een lijstje van 20 man die erbij wilde aansluiten. Toen (pas...) ging ik nadenken over of en hoe ik hiervoor beloond wilde worden.  Ik had grofweg 3 opties: 1. Als ik via social selling mijn kennis aanbod, had ik later een gemakkelijker ingang om een betaalde klus te landen. In dat geval doe je het gratis. 2. Via waardebepaling achteraf. Klanten kunnen na afloop van de sessie zelf bepalen wat ze ervoor betalen. 3. Via bartering: klanten kunnen iets van hun eigen expertise aanbieden in ruil voor hun aanwezigheid bij het vragenuur. 

Ik koos voor de middelste om de volgende redenen. De eerste was me te veel werk. Je moet namelijk een goede administratie erop nahouden en na x weken de persoon in kwestie opbellen. Ook geloof ik dat ik sowieso de warme band opbouw ongeacht of ze ervoor betalen. Gratis was dus no go, mijn schoonsteen moet ook roken.   De derde vergt wat voorwerk. Je moet scherp hebben wat je wilt. Anders krijg je dingen aangeboden waar je niet op zit te wachten. Tuurlijk, je kunt verlanglijstje op je site zetten met je kleinere en grotere wensen.

Na wat inleeswerk, koos ik dus voor waardebepaling achteraf (WBA) ofwel Pay what you want (PWYW). En ik leerde er het volgende van.

Les 1: Wees er vooraf duidelijk over

Wees helder dat dit de manier is waarop jij beloond wilt worden. Als je ze tijdens het webinar zelf erop wijst, dan ben je al te laat. Ik koos de volgende processtappen (alles via Linkedin):   - mensen geven aan erin geïnteresseerd te zijn   - via bericht gaf ik hen de inloggegevens en een paragraaf over waardebepaling achteraf     - tijdens het webinar stelde ik het aan het eind terloops aan de orde     - na het webinar stuurde ik weer een bericht met beloofde links en een linkje naar een tikkie.

Les 2: Geef een richtprijs

  Mensen kunnen niet zo goed inschatten wat het waard is. Sommige mensen worden er heel ongemakkelijk van. Dat gevoel van onbehagen nam ik weg door een richtprijs te noemen en duidelijk aan te geven dat ze ervan mochten afwijken. Wees niet te bescheiden in die richtprijs.  En maak die exclusief BTW als je het aan ondernemers of medewerkers aanbiedt. Je kunt dan achteraf ook de vraag verwachten: stuur je nog een factuur?   

Les 3: Vooral geschikt voor mensen die zelf aan de knoppen zitten  

Deze beloningsvorm werkt niet optimaal voor mensen die geen zeggenschap hebben over het bedrijfsbudget. Zij hebben wat meer moeite om aan hun baas te verkopen wat het kost. Een richtprijs helpt daar dan wel weer bij.    

Les 4: Ik heb nog nooit met zoveel plezier mijn banksaldo gecheckt 

Als je eenmaal de betaallink hebt verstuurd start het grote wachten. En dat is leuk (vooral de eerste keren). Wat zal iedereen storten en wanneer?  

Hoe richtte ik het betaalgedeelte praktisch in?

Je kunt het natuurlijk een hele betaalmodule achter hangen, maar ik heb het mezelf zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. Ik stuur mensen een tikkie-link waarin ik ze zelf het bedrag laat bepalen.   

Wat zijn mijn bevindingen tot nu toe?

Meer dan de helft betaalt en die bedragen zijn ongeveer gelijk aan de richtprijs.  Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Welk beloningsmodel hanteer jij? En wat vind je ervan? Ik hoor het graag hieronder.   

Wat is het online overleg vragen(v)uur?

In het online overleg vragen(v)uur geef ik tips hoe je je online overleg kunt opfleuren. Hoe je je team aangehaakt houdt en hoe je daarna weer vol goede moed aan de slag kunt. In de eerste helft van het overleg geef ik wat tips; de tweede helft is bedoeld om jouw vragen te beantwoorden. Op 7 mei is de volgende editie. Wil je erbij zijn? Link even met me op LinkedIn. 

Door: Debbie van Steenpaal Debbie is een expert in het simplificeren & visueel presenteren van complexe informatie  

Reacties

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten