Waarom de avg jouw e-mailmarketing beter gaat maken.

Gepubliceerd op 6 Juni 2018

Het is zo ver! De AVG, oftewel de Algemene verordening gegevensbescherming is in werking getreden. Met de GDPR/AVG wil het Europees parlement de databescherming van alle mensen in Europa verbeteren en versterken. Dit heeft natuurlijk een enorme impact op de emaillijst van je bedrijf/onderneming.
 
Weet jij al hoe deze nieuwe privacywetgeving jouw emailmarketing kan versterken of juist dwarsbomen? Lees deze blog zodat je niet voor (vervelende) verrassingen komt te staan.
 

Mythes rondom de AVG

 
Zoals vaak het geval is met grote veranderingen doen er vele geruchten de ronde. Deze kunnen MKB’ers en ZZP’ers ongerust maken. Zoals:
  • “Je mag geen mailinglijst meer hebben”
  • “De AVG vervangt de Telecommunicatiewet”
  • “Je bent verplicht om een dubbele opt-in te gebruiken” *
  • “De AVG wordt de dood van je e-mailmarketing”
 
* Een dubbele opt-in is een bevestiging die gebruikers in hun mailbox ontvangen, na registratie voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief.
 
Even ter geruststelling: dit zijn allemaal fabeltjes. De AVG wordt niet de dood van je e-mailmarketing, de AVG vervangt zeker niet de Telecommunicatiewet, je hoeft geen dubbele opt-in te gebruiken en je mag nog steeds een mailinglijst hebben. Dus bovenstaande sprookjes kun je het beste links laten liggen.
 
Maar wat betekent de AVG dan wel voor jouw e-mailmarketing?
 

De realiteit rondom de AVG

 
Het beste kan je zo snel mogelijk de Europese privacywet omarmen.  Dat is omdat de AVG kan zorgen voor:
 
  1. Een klantvriendelijker bedrijf.
  2. Efficiëntere en bewustere e-mailmarketingcampagnes.
  3. Betere leads.
  4. Hogere datakwaliteit.
  5. Een hoge boete als je de regels niet naleeft.
 
Daarnaast zal je kritischer en analytischer worden over je eigen inspanningen. Hieronder zullen we bovenstaande 5 redenen uitgebreid uitleggen. 
 
 
  1. Klantvriendelijker
 
“Maar klanten hebben nu recht op vergetelheid, dan kunnen ze zich juist makkelijker uitschrijven.”
 
Ja dat klopt. Door de AVG kunnen mensen zich makkelijker uitschrijven. Ook zal er met de AVG strenger gecontroleerd worden op misleiding, zoals ‘Dark patterns’. Maar dat is juist goed! Stel je voor, je wordt helemaal gek van al die talloze mails die je krijgt omdat je één keer een Webinar hebt gevolgd, maar je kan de uitschrijfknop niet vinden. Gefrustreerd! Boos! Geïrriteerd! Die gevoelens wil je toch niet met jouw onderneming associëren?
 
 
Opt-ins moeten net zo makkelijk zijn als opt-outs. Hierdoor weet jij welke mailing wel of niet werkt. Wat schrikt je klanten af? Mail je te vaak? Is je ‘tone of voice’ fout? Als je het mij vraagt is dit juist een goed moment voor zelfreflectie.
 
  1. Efficiëntere en bewustere e-mailmarketingcampagnes
 
“Maar in de AVG staat ook iets over dataminimalisatie, dat maakt e-mailmarketing toch veel moeilijker?”
 
Het is heel simpel: je mag niet allerlei persoonsgegevens zomaar opslaan zonder te kunnen verantwoorden waarom je deze persoonsgegevens opslaat. Dit is juist in jouw voordeel! 
 
Als je nu iemands geboortedatum opvraagt, terugkrijgt en opslaat dan moet je gaan kiezen: verwijderen of …nog beter inzetten! Stuur bijvoorbeeld een leuke verjaardagsmail naar je contacten. Persoonlijk klantcontact is immers een bewezen effectieve vorm van e-mailmarkerting. Zonde om niks te doen met al die bergen data. Benut deze kans om meer uit jouw data te halen en aldus jouw e-mailmarketingbeleid nóg effectiever te maken. Tenslotte, wat voor nut heeft het om een data horder te worden?
 
  1. Betere leads
 
“De AVG maakt het moeilijker om mensen te benaderen of over te halen om zich in te schrijven. Dat leidt tot minder leads en minder kansen om iets te verkopen.”
 
Met de AVG-wet moet je inderdaad aparte, expliciete toestemming vragen voor ALLES. Met andere woorden: wanneer iemand zich aanmeldt voor jouw gratis e-book, dan mag je niet zomaar diegene op je mailinglijst plaatsen of een vervolg e-mail sturen. Behalve dat dit natuurlijk veel klantvriendelijker is, zorgt het er ook voor dat alleen de personen die echt in jouw producten of diensten geïnteresseerd zijn, op jouw mailinglijst (blijven) staan. Dus enerzijds er zullen minder mensen op je mailinglijst staan, anderzijds krijg je er kwalitatief betere leads voor terug.
 
Kortom: Het AVG-effect is een soort van Tinder. Het filtert alle mensen, die geen interesse hebben in jouw diensten uit je mailinglijst. Je houdt alleen crème de la crème leads over. Wat heb je tenslotte aan mensen die jouw mail niet eens openen? Je kunt je beter richten op de mensen die wel oprecht geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.
 
  1. Hogere data kwaliteit
 
“Leuk en aardig allemaal, maar het gaat zeeën van tijd kosten. We moeten bijvoorbeeld dubbele opt-ins gebruiken en contacten moeten hun gegevens veranderen”.
 
Een dubbele opt-in is niet per se nodig, maar wel verstandig. Met de AVG-wetgeving moet je namelijk kunnen bewijzen dat je zeker weet dat diegene die zich aangemeld heeft ook daadwerkelijk zijn eigen emailadres heeft ingevuld. Als je slechts een enkele opt-in gebruikt, kan iedereen willekeurige mensen inschrijven voor een nieuwsbrief. Met een dubbele opt-in weet jij zeker dat diegene die het emailadres heeft ingevuld ook de juiste persoon is. Een ander een bijkomend voordeel is dat je spelfouten en niet-bestaande e-mailadressen er met een dubbele opt-in uitfiltert. Hierdoor wordt je datakwaliteit verbetert.
 
Verder moeten mensen te alle tijden hun gegevens kunnen aanpassen of veranderen. Natuurlijk kost dat extra werk, maar met oude data kom je als marketeer ook niet echt verder. Is je klant verhuisd? Dan is het toch fijn dat je klant dat kan aangeven. Geef het een positieve draai en stuur een leuk verhuisbericht.
 
  1. Boetes zijn torenhoog
Laten we eerlijk zijn: niemand zit te wachten op torenhoge boetes door een verkeerde naleving van de AVG-wet. De AP (Autoriteit Persoonsgegevens, ziet toe op de naleving van de AVG) kan met gemak boetes tot  wel € 20.000.000,- uitdelen. Of 4% van je jaaromzet. Een behoorlijke smak geld dus.
Een lichtpuntje: de directeur van ZZP Nederland (Frank Alfrink) heeft gezegd dat kleine ondernemers niet meteen een boete krijgen als ze nog niet meteen voldoen aan de nieuwe Europese privacyregels.


Mijn advies: Gebruik je gezonde verstand

Mijn advies is vooral om je gezonde verstand te gebruiken en eventueel een AVG-specialist te informeren. Probeer je daarnaast in te leven in de ontvanger. Is jouw boodschap überhaupt relevant voor de ontvanger? Of kan het zijn dat hij/zij het als een ongewenste boodschap ervaart? Het zou zonde van je tijd zijn als je nog steeds een grote groep ‘ontvangers’ hebt, met relatief weinig respons. Dat doet je resultaten geen goed. Wees daarom transparant en kijk vooral hoe jij jouw bedrijf, met behulp van de AVG, écht klantvriendelijker kan maken. Dan kan je pas echt de vruchten van e-mailmarketing plukken!

Natuurlijk is de AVG tijdrovend, complex en ja… Er zullen knopen moeten worden doorgehakt. Maar dat is juist goed! Door deze geforceerde wet worden wij met z’n allen met onze neus op de feiten gedrukt: ‘De klant is koning’. Weg met sleazy nieuwsbrieven, weg met manipulatieve registraties. Hierdoor zullen wij betere analisten worden, efficiënter moeten werken en vaker bewust worden van de kracht van data. 

Door: Misty Pathuis

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play