Waarom je als freelancer een omzetdoel moet hebben

Gepubliceerd op 8 Januari 2018

Een nieuw jaar en de goede voornemens vliegen ons weer om de oren. Echter: in freelancend Nederland ontbreekt iets heel cruciaals: een omzetdoel. Nog steeds zijn er namelijk veel freelancers die geen omzetdoel stellen voor het komende jaar. Vergis je niet, de gevolgen daarvan zijn serieus. Een groot gedeelte van de zelfstandigen in Nederland verdient nauwelijks genoeg om zichzelf te onderhouden. Laat om tegenvallers op te vangen of een pensioen op te bouwen. In dit artikel lees je waarom je absoluut niet zonder een omzetdoel kunt als freelancer.
 

Laat omzet geen toevalligheid zijn

De allerbelangrijkste reden om met een omzetdoel als freelancer te werken, is dat je omzet geen toeval moet zijn. Omzet (en winst) moet leidend zijn in je bedrijf, want zonder heb je geen bedrijf. Natuurlijk: hele goede waarde leveren voor je klanten en passie hebben voor wat je doet is belangrijk. Maar dat het geld moet opleveren, is wat het onderscheidt van een hobby of vrijwilligerswerk.


Zorg voor GRIP op je omzet

Als je stelt dat zonder omzet je geen bedrijf hebt, dan is je #1 prioriteit in je bedrijf, te zorgen dat je geld binnenbrengt. Zoiets belangrijks wil je dus niet aan het toeval overlaten. Het is essentieel dat je daar GRIP op hebt. Dat begint met het stellen van een omzetdoel. En vervolgens, van daaruit, te bepalen wat er nodig is om het te halen.


Veel zelfstandigen vinden het stellen van een omzetdoel lastig.

Het gaat immers om het bepalen van wat je wilt verdienen. En in dat proces komen er, bewust of onbewust, allerlei belemmeringen, twijfels en overtuigingen naar boven.


Wat is “realistisch”? Kan ik dat wel halen? Moet ik niet nog meer X doen of Y zijn? Wat wil ik echt? Wat heb ik “nou echt” nodig? Wat is “gebruikelijk”? Wat verdienen andere freelancers? Prijs ik mezelf niet uit de markt? Wat is “redelijk”? En wat zou ik stiekem eigenlijk willen, maar wie ben ik om zoveel te verdienen?
 

Zie hier de gedachten die de groei van je bedrijf en jouw succes tegenhouden.

Veel zelfstandigen moeten leren nemen. Pakken. Inderdaad: niet alleen moet je leren om geld te geven en te ontvangen, maar je moet ook leren om te pakken. Daar zit veel taboe op in Nederland: het wordt vaak verward met hebzucht of “graaien” of materialisme. Niemand wil zo’n persoon zijn. En dus laten we het geld liggen in ons bedrijf, terwijl het voor het oprapen ligt.

Echter: wil je jezelf als freelancer goed onderhouden, dan is het noodzakelijk dat jij:
a) bepaalt wat je wilt verdienen, daar heb je gelukkig niemands toestemming voor nodig.
b) helemaal voelt dat je dat waard bent, ongeacht wat anderen ervan zeggen of wat “gebruikelijk” is en je jezelf niet klein moet houden.
c) al je acties heel specifiek richt op het daadwerkelijk behalen van dit doel.
 

Bepaal wat je wilt verdienen.

ECHT: wat wil jij omzetten? En hoeveel winst wil je maken, wat wil je jezelf uitkeren? Wat wil je met dit geld doen? Welke investeringen wil je doen? Welke kosten moeten ruimschoots gedekt worden? Is het €50.000 per jaar? Of €2.000.000? Maak het concreet en geef het de prioriteit die het verdient in je bedrijf.

En let op: stel je doel niet te laag. Als zelfstandige loop je veel meer risico dan in loondienst. Je moet investeren en kosten maken: in apparatuur, materiaal, vakkennis en opleiding. Wellicht een pand, een auto. Je marketing en promotie, (externe) expertise zoals een jurist of accountant, etc. Sparen. Pensioen. Verzekeringen. Tegenvallers opvangen. Als je ziek wordt, om jezelf van inkomen te voorzien. Enzovoort.

Een omzetdoel moet je uitdagen, zodat je ook echt in actie komt.

Ik daag mijn klanten uit om hun omzetdoel minimaal op €100.000 per jaar te zetten. Of, wanneer ze al een ton omzetten, om dit te verdubbelen. Hoe dan ook ligt het nieuwe doel buiten hun comfort zone. Dit daagt hen uit om grotere stappen te zetten, angsten te overwinnen, flink in zelfvertrouwen te groeien en grotere resultaten te boeken dan wanneer ze een ik-weet-zeker-dat-ik-dit-haal-doel stellen.

Kijk vanuit WAT je wilt verdienen naar HOE je dat kunt verdienen.

En wat je dus moet verkopen. Aan welke prijs. En aan wie. Welke marketingacties daarvoor nodig zijn. En wanneer je dat gaat doen. Zo maak je snel concreet welke acties nodig zijn en of je op schema ligt – of juist moet bijsturen, etc. En maak hier een concrete van dag-tot-dag planning van.


Stel dat je €100.000 per jaar zou willen verdienen.

Dan kun je dat voor elkaar krijgen door 1 klant binnen te halen van €100.000, 2 klanten van €50.000, 10 klanten van €10.000, 20 klanten van €5.000, 100 klanten van €1000, etc. Welke waarde zou je kunnen leveren aan je klanten om dit doel te behalen? En: voor wie is jouw expertise het meeste waard?

Succes!

Door: Anne Quaars

Anne Quaars is communicatiestrateeg en high level gecertificeerd business coach. Ze helpt zelfstandige trainers, coaches en adviseurs om zich onderscheidend te positioneren in de markt en leert ze vervolgens de vaardigheden om daar uitstekend mee te verdienen. Ze schreef onlangs het boek Expert Tips Voor Nooit Meer Concurrentie – Positioneer jezelf onnavolgbaar met de UNIEK-methode en trek de klanten aan die bij jou passen.
 
www.brandingbusinessschool.com
www.debeeldstrateeg.com

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play