Waarom je niet meer zonder contentmarketing kunt | Freelancer.nl

Waarom je niet meer zonder contentmarketing kunt

Gepubliceerd op 10 November 2017

Mijn​ ​favoriete​ ​serie​ ​op​ ​dit​ ​moment​ ​is​ ​toch​ ​wel​ ​Game​ ​of​ ​thrones.​ ​Voor​ ​de​ ​mensen​ ​die  de​ ​afgelopen​ ​jaren​ ​onder​ ​een​ ​steen​ ​geleefd​ ​hebben​ ​en​ ​deze​ ​serie​ ​niet​ ​kennen:​ ​Game  of​ ​thrones​ ​is​ ​een​ ​serie​ ​gebaseerd​ ​op​ ​de​ ​boekenserie​ ​van​ ​George​ ​R.R.​ ​Martin,​ ​die​ ​A  song​ ​of​ ​ice​ ​and​ ​fire​ ​heten.​ ​De​ ​serie​ ​speelt​ ​zich​ ​af​ ​op​ ​het​ ​mythische​ ​continent  Westeros,​ ​waar​ ​meerdere​ ​adellijke​ ​families​ ​strijden​ ​om​ ​macht​ ​en​ ​hun​ ​plek​ ​willen  veroveren​ ​op​ ​de​ ​iron​ ​throne.​ ​Intrigerende​ ​verhaallijnen,​ ​spannende​ ​gevechten​ ​en  onverwachte​ ​plotwendingen​ ​die​ ​ervoor​ ​zorgen​ ​dat​ ​je​ ​van​ ​de​ ​serie​ ​houdt,​ ​maar  tegelijkertijd​ ​ook​ ​haat.​ ​Game​ ​of​ ​thrones​ ​heeft​ ​het​ ​allemaal.  


Online​ ​zichtbaarheid 

In het huidige ondernemerslandschap waarin we leven is het internet eindelijk volwassen aan het worden. Hierdoor kun je als bedrijf niet meer zonder website en social media kanalen. Het juist gebruiken van je kanalen is voor veel ondernemers nog steeds erg lastig. Wellicht herken je jezelf wanneer ik vertel dat je bedrijfspagina wel wat meer volgers kan gebruiken, of dat je wel eens wat op Facebook plaatst, maar eigenlijk alleen likes krijgt van vrienden en familieleden. Je website zou wel eens een update kunnen krijgen en je weet niet zo goed hoe je om moet gaan met Instagram, LinkedIn en al die andere social media kanalen. Als je eerlijk naar jezelf kijkt, hoeveel doe je dan echt aan je online zichtbaarheid?


Content​ ​is​ ​king 

Terug naar Game of thrones. De grote vraag is natuurlijk wie er uiteindelijk plaats gaat nemen op de troon en wie uiteindelijk koning of koningin wordt? In mijn vakgebied, online marketing, heet de koning al jaren Content. Het behagen van de koning noemen we contentmarketing.

Contentmarketing is het planmatig creëren en delen van waardevolle content voor je doelgroep. Dit op een juiste manier toepassen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het delen van content is nog wel te doen. Juist het planmatige aspect is voor veel ondernemers lastig. We zijn allemaal zo druk bezig met onze dagelijkse werkzaamheden, waardoor we weinig tijd hebben voor marketingactiviteiten. Het feit is dat goede marketing kan zorgen voor een optimale stroom aan leads. Je moet het dan natuurlijk wel goed kunnen toepassen. Hoe doe je dit?

In eerste instantie ga je je strategie te bepalen, waarbij het vooral belangrijk is exact in kaart te brengen wie je doelgroep is en welke kanalen zij gebruiken. Maak voor jezelf een profiel van 5 typische klanten en beschrijf hun kenmerken. Beschrijf of het een man is of een vrouw, welke leeftijd de klant heeft, waar de klant vandaan komt, waarom de klant je producten of dienst gebruikt etc. Wanneer je deze profielen hebt gemaakt weet je dus exact wie er in je doelgroep valt.

Nu je je doelgroep in kaart hebt gebracht kun je gaan onderzoeken op welke kanalen zij zich bevinden. Van Snapchat is bijvoorbeeld bekend dat het veelal door jongeren wordt gebruikt. Wanneer je seniorentelefoons verkoopt heeft het geen zin om daar je content op te richten. Google is hierin je beste vriend. Door een paar uur de tijd te nemen kun je relatief goed onderzoeken waar en wanneer je doelgroep het vaakst online is.


Wat​ ​is​ ​goede​ ​contentmarketing 

Het belang van goede contentmarketing is dat je niet teveel bezig bent met zelfpromotie. Het is dus niet het maken van reclame. Goede contentmarketing is 70% inspireren en 30% informeren. Dit wil zeggen dat 7 op de 10 stukken die je deelt niet direct betrekking hebben op het promoten van je diensten of product maar juist op de interesse van je doelgroep op het gebied waarin je werkzaam bent. Verkoop je schoenen, plaats dan tips om je schoenen te onderhouden, schrijf een blog met onderwerpen waar mensen aan moeten denken bij het kopen van schoenen en deel trends. Met 3 van de 10 content stukken spreek je je doelgroep direct aan om je bedrijf, producten of diensten te promoten. Maak een lijstje met onderwerpen die je kunt delen met je doelgroep, zodat je een overzicht hebt van alle content die je beschikbaar hebt.

Nu je weet wie je doelgroep is en waar zij zich bevinden, ben je klaar voor de volgende stap, het maken van je contentkalender. Je contentkalender is een middel dat je gebruikt om een planning te maken van je contentmarketingstrategie. De manier waarop je dit doet is geheel aan jou. Er zijn online tools beschikbaar en downloadbare templates in excel, maar je kunt natuurlijk ook gewoon lekker alles op papier zetten. Pak je lijstje met content onderwerpen erbij en ga hiermee je content kalender invullen. Plan exact in wanneer je wat gaat plaatsen en op welk kanaal. Het promoten van goede content is ook een uitstekend middel om meer leads te krijgen. Adverteer eens met een bericht waar je trots op bent. Een bericht waarvan je overtuigd bent dat het je doelgroep aanspreekt. Kijk eens hoeveel mensen je kunt bereiken wanneer je een klein budget spendeert aan het promoten ervan en probeer op deze manier meer volgers te krijgen op je social media kanalen. Hoe meer volgers je hebt, hoe groter je bereik en hoe groter de kans dat je klanten werft.

Let erop dat je regelmaat vindt in het plaatsen van je content. Je hoeft niet elke dag wat online te zetten, echter is consistent omgaan met het uitvoeren van je zelfbedachte planning wel de sleutel tot succes. Content is king, lang leve de koning!

Door: Wesley van Eijndhoven
www.regiomarketeer.nl

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
Meld je dan nu gratis aan!
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play