Wat doe jij? buigen of barsten?

Gepubliceerd op 16 Maart 2018

Als freelancer hebben we er allemaal mee te maken. Je geeft een advies en hoopt dat men dat opvolgt. Het komt natuurlijk maar zelden voor dat je advies volledig wordt doorgevoerd. De praktijk is weerbarstig en je blijft afhankelijk van ontwikkelingen en mensen. Maar wat doe je als jouw advies helemaal niet wordt opgevolgd? En wat als ze je dan ook nog vragen om de uitvoering van hun idee op je te nemen, terwijl je er totaal niet achter staat? Beweeg je mee of houd je voet bij stuk? Oftewel: buigen of barsten?
 
Een dilemma waar ik inmiddels al een paar keer, in meer of mindere mate, mee te maken heb gehad. Ik merk dat het allerlei emoties bij me oproept. Emoties die niet functioneel zijn, maar wel invloed hebben op mijn gedachten. “Stel dat ik nee zeg, dan ben ik mijn opdracht kwijt”. Dat is een van de gedachten die dan bij opkomt. En natuurlijk heel logisch, want er moet wel brood op de plank komen.
 

Luister naar je gevoel

Wat kun je nou doen om ervoor te zorgen dat je een keuze maakt die voor jou goed werkt en tegelijkertijd de relatie met je opdrachtgever in stand houdt? Ik heb inmiddels geleerd vooral op mijn gevoel te vertrouwen. En als dat gevoel zegt dat ik me niet kan inzetten voor iets waar ik niet achter sta, doe ik het niet. Ook al betekent het misschien wel dat ik mijn opdracht verlies. En weet je wat nou zo mooi is? Het heeft er tot nu toe nog nooit toe geleid dat ik een opdracht kwijtraakte. Sterker nog: het heeft mij gesterkt in mijn overtuiging dat ik naar mijn gevoel moet luisteren. Het heeft mij enorm geholpen om mezelf in zo’n situatie een aantal kritische vragen te stellen. Bijvoorbeeld:

  • Sta je achter het advies dat je hebt gegeven en heb je de overtuiging (en nog mooier de ervaring) dat het werkt?
  • Waar ben je ben je bang voor? En in hoeverre is dat reëel?
  • Wat voor werk wil je afleveren? Iets waar je zelf in gelooft en waar je later trots op bent, of iets waar je niet achter staat. Denk ook aan je CV of portfolio. Je wilt gezien worden als professional of specialist.
 
Natuurlijk kan het zo zijn dat je om financiële redenen wel moet meebewegen. Maar dan nog kun je het gesprek aangaan met je opdrachtgever en je twijfels delen. Ook over de effectiviteit van jouw inzet als je iets moet doen waar je niet in gelooft. Vaak is het ook zo dat er niet direct een ander is die de klus kan doen. Ze hebben je tenslotte niet voor niets gevraagd. Gun je zelf dat gesprek en wie weet kun je met een kleine ‘buiging’ alsnog aan de slag. Maar voorkom dat je te veel ‘barsten’ oploopt en uiteindelijk ‘breekt’.
 
Door: Elisa Salentijn
 
Elisa heeft o.a. gewerkt voor Achmea, Wageningen UR, Jeen bureau voor communicatie en Involve. Ze helpt graag om communicatie op de rails te zetten en te houden. Met meer dan 20 jaar ervaring in bedrijfsleven, (semi) overheid en aan bureauzijde zorgt zij ervoor dat communicatie het gewenste effect oplevert en aankomt! 
 
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play