Terug

Zo ga je als freelancer om met kritiek (5 tips)

Geen seconde had ik, Anne Quaars, erover nagedacht dat dit erbij hoort. Kritiek. Afwijzing. Tegenslag. Toen ik mijn baan in loondienst opzegde om te gaan freelancen, zocht ik vooral vrijheid. “Gewoon” bezig zijn met mijn passie en daar mensen goed mee helpen. Al snel ontdekte ik dat de realiteit soms keihard is.
Meteen al de eerste keer dat ik zichtbaar werd en mijn nek uitstak, kreeg ik volop kritiek. Gemeen. Ongefundeerd. Van onbekenden. Van dierbaren. Van klanten. Iedereen vond er wel wat van. De eerste keer heb ik een rotdag gehad. Daarna besloot ik dat het me weliswaar mag raken, maar nooit zal tegenhouden.
Nog steeds krijg ik bijna dagelijks wel flinke kritiek. Soms hatelijk. In mails, via social media. Ik mail te veel, te weinig, ik ben te grof, ik reageer te lief, te rebels, vraag te hoge prijzen, ben te veel met geld bezig, enzovoort. Het zal. Succesvol worden met je bedrijf, daagt je steeds weer uit om achter jezelf te gaan staan. Juist als anderen dat niet doen. Want je wordt soms zo enorm met jezelf en je overtuigingen geconfronteerd als je gaat ondernemen.
Iedere ondernemer en freelancer zal kritiek krijgen. De vraag is dus vooral: hoe ga jij er mee om? Ik geef je 5 tips.

1. Reken op kritiek

Als je zichtbaar wordt, je diensten gaat aanbieden of aan marketing doet dan vinden mensen wat van je. Laat de kritiek voor wat het is. Niet meer dan slechts een of andere mening van een bepaalde persoon vanuit een bepaald perspectief. Geen waardeoordeel over jou. Ook niet als dat wel zo voelt. Verder: maak je eerder zorgen als mensen hun schouders ophalen. Dan is de kans groot dat je helemaal geen indruk hebt achtergelaten. Of onvoldoende zichtbaar bent. Dan Kennedy zei: “If you haven’t offended someone by noon each day, then you aren’t marketing hard enough…”

2. Neem de verantwoordelijkheid voor jouw deel

Kritiek is niet persoonlijk. Echt niet. Mensen hebben overal een mening over. En niet noodzakelijkerwijs een gefundeerde, wel doordachte mening ;-) Wellicht ook niet over jou of over de diensten die je aanbiedt. Hoe dan ook is hun kritiek altijd slechts een reflectie van wat er in hen speelt. Als het jou raakt, zijn het wél jouw zaken. Om die bij jezelf te onderzoeken, wel te verstaan.
Stop ook zelf met het bekritiseren van anderen. Het haalt je kracht weg. Als je de neiging voelt om kritiek te leveren op anderen, vraag jezelf dan liever af waarom het jou raakt of bezighoudt. Neem daar vervolgens verantwoordelijkheid voor.

3. Zorg dat je altijd vol achter jezelf staat

Ik bedoel hier niet dat je als een starre persoon koste wat kost je eigen belang blijft verdedigen en niet openstaat voor de ander, maar dat je altijd blijft voelen wat je kunt bijdragen en wat de waarde daarvan is. Ook als anderen dat (nog) niet inzien. Want het is niet zo’n kunst om vol zelfvertrouwen te zijn als iedereen je op handen draagt. Maar sta je ook nog zo vol achter jezelf als je kritiek krijgt, tegenslag, of als een of andere “expert” zegt dat je waardeloze diensten levert? Ik zeg tegen mijn eigen klanten vaak: zorg dat jij je grootste fan bent. En ik ben daar bloedserieus in. Je zult het nog nodig hebben.

4. Sta jezelf toe om te leren en fouten te maken, ook als iemand ervoor betaalt

Het vraagt slechts 1 beslissing van jou. En het geeft zoveel ruimte. Je mag jezelf toestaan om te leren en fouten te maken. Ook als een klant ervoor betaalt. Niet om de kantjes ervan af te lopen natuurlijk. Maar het kan alleen echt goed (en beter) worden als je het gaat doen. Wat voor jou “goed genoeg” is, is dat niet per se voor de ander. Wees open en transparant erover naar een klant, vanuit leiderschap. Mijn eigen coach zei ooit: je kunt leerling én leraar tegelijk zijn. Deze uitspraak heeft veel voor mij betekend.

5. Verwelkom kritiek én bescherm jezelf waar nodig

Soms is kritiek gratis advies. Daarom zeg ik, in principe: luisteren zonder oordeel en doorvragen. Waar komt het vandaan? Welke behoefte zit erachter bij de ander (klant)? Kun, wil of moet je daar iets mee? Ik vraag mezelf vervolgens altijd af: “Wat kan ik hier leren?” Er is altijd iets te leren. En vervolgens beslis je gewoon wat je er mee doet. Kun je er wat van leren? Ok: leren, aanpassen, verbeteren en doorgaan. En anders? (…) Die mag je zelf bedenken ;-)

Door: Anne Quaars, Branding Business Coach en Beeldstrateeg Oprichter De Beeldstrateeg & Branding Business School www.debeeldstrateeg.com

Reacties

Categorieën freelancers

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten