Terug

Zo hou je focus tijdens de coronacrisis

De Coronacrisis heeft veel impact, ook op jou als freelancer. Je kunt niet meer werken in je favoriete koffietentje, face-to-faceafspraken gaan niet door en klanten of opdrachten vallen weg. Dit kan voor best wat chaos zorgen! Heb jij het even niet meer onder controle? Weet je niet meer wat je allemaal nog moet doen? Zo krijg jij weer overzicht! 

Stap 1: Verzamel alles waar een actie aan hangt

Ligt jouw bureau vol met plaknotities? Heb je meerdere schriftjes vol staan met belangrijke notities? Of loopt je mailbox vol? Zorg voor overzicht door eerst te gaan verzamelen. Verzamel alles waar een actie aan hangt op je bureau en in een apart mapje op je computer. Dus ook die kladblaadjes, ‘nog te lezen boeken’ en voice memo’s!

Stap 2: Verwerk je inbox

Inderdaad, dat wordt chaos. Als het goed is is je bureau een bende op dit punt. Maar het komt goed! Want de volgende stap is ‘verwerken’. Kijk per item (en dus per actie) wat je er precies mee moet doen. Belangrijk hierbij is dat je 1 item per keer verwerkt en deze niet terug mag leggen op je bureau. Je móet er dus wat mee doen. Zoals: - Kun je het direct weggooien? - Kun je de actie direct uitvoeren (bijvoorbeeld een collega een mailtje sturen)? - Kun je het archiveren?  - Kun je het inplannen? - Kun je het bewaren voor een later moment?

Stap 3: Organiseer en plan in

Inmiddels weet je wat je met alle items kunt doen. In stap 3 ga je deze vervolgens organiseren en inplannen.  - Kun je het direct weggooien? Gooi het dan weg. - Kun je de actie direct uitvoeren? Voer het dan direct uit. - Kun je het archiveren? Bewaar het in een kast of mapje op je computer zodat je het later nog eens kunt bekijken. Dit doe je bijvoorbeeld voor een tijdschrift die je niet wilt weggooien maar waar je nu ook niks mee kunt doen. - Kun je het inplannen? Zet afspraken in je agenda en zet actiepunten (met een datum) op je to-dolijst. - Kun je het bewaren voor een later moment? Zet het dan op een ‘later-lijst’ die je eens in de zoveel tijd bekijkt. Denk bijvoorbeeld aan een lijstje met nog te kijken films. 

Stap 4: Onderneem actie

Heb je alles georganiseerd? Dan is het tijd om actie te ondernemen! Kijk per week en per dag welke acties er in je agenda staan (zoals online afspraken), welke acties op je to-dolijst staan die je die week of dag moet uitvoeren en check eenmaal per week je ‘later-lijstjes’ en archief of je daar actiepunten van kunt maken.  Probeer deze vier stappen minimaal 1 keer per week te doorlopen. Zo blijf je gefocust, ook tijdens crisistijd! 

Door: Liz Huisman Als content creator bij Zinvol Teksten en About NOW helpt Liz zzp’ers en bedrijven goede content in te zetten als onderdeel van hun marketingstrategie, zodat ze waarde bieden aan hun doelgroep en in hun hoofd én hart gaan zitten.

Reacties

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten