Terug

Zo schrijf je pakkende online teksten

Heb jij het wat rustiger deze weken? Dan is dat een mooi moment om aan je online marketing te werken. Begin bijvoorbeeld eindelijk met die zakelijke blog of geef je websiteteksten een update. Zo schrijf je pakkende online teksten! 

Prikkel de lezer

Je herkent het vast wel. Als je een website bezoekt scan je de tekst, je kijkt naar de koppen, de afbeeldingen en klikt weer weg zodra het je niet bevalt. De snelle internetbezoeker leest niet meer, maar scant. Zorg er daarom voor dat je teksten opvallen, prikkelen en in het oog springen. Stel bijvoorbeeld een vraag of wek de nieuwsgierigheid door een pakkende titel. 

Schrijf duidelijk

Door dit scannen wordt bijna nooit je volledige webtekst gelezen. Schrijf daarom niet een lap tekst voordat je met de belangrijke informatie begint. Zet daarentegen de belangrijkste informatie, de conclusie, bovenaan. Zo weet de lezer precies waar hij aan toe is. Bevalt het hem? Dan pas zal hij de rest van de informatie gaan lezen. 

Zorg voor structuur

Structuur, ik houd ervan. Niets is erger dan een tekstbaksteen, een grote lange lap tekst zonder witregels en kopjes. Bah! Maak je teksten kort en luchtig. Navigeer je lezers door de tekst heen door duidelijke kopjes te gebruiken en gebruik maximaal 5 zinnen per alinea. Zo houd je het een beetje leuk voor je lezers.  

Weet voor wie je schrijft

Als het goed is richt je je als ondernemer op een specifieke doelgroep. Je bent coach voor ambitieuze huismoeders of je bent boekhouder voor freelancers in de zorg. Je weet dus ook dat vooral deze doelgroep op je website zal stuiten of je blog zal lezen. Schrijf je teksten specifiek voor jouw doelgroep. Denk na over de schrijfstijl (u of jij? Formeel of informeel) en pas je woordgebruik aan het niveau van je lezers aan.

Let op het kanaal 

Een tekst voor een brochure is anders dan een tekst voor een zakelijke website. Pas je teksten dus aan het online kanaal aan. Wordt de tekst gedrukt? Houd er dan rekening mee dan lezers het uiteindelijk in hun handen zullen hebben. Ze nemen dan gemiddeld meer tijd om de tekst te lezen, waardoor de alinea’s ook wat langer en uitgebreider mogen zijn. Schrijf je daarentegen een post voor op Facebook? Dan moet je rekening houden met een maximaal aantal woorden. Verdiep je hier dus ook in. 

Door: Liz Huisman Als content creator bij Zinvol Teksten en About NOW helpt Liz zzp’ers en bedrijven goede content in te zetten als onderdeel van hun marketingstrategie, zodat ze waarde bieden aan hun doelgroep en in hun hoofd én hart gaan zitten.

Reacties

Categorie├źn freelancers

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten