Zo werk je als freelancer onder jouw voorwaarden met meer vrijheid | Freelancer.nl

Zo werk je als freelancer onder jouw voorwaarden met meer vrijheid

Gepubliceerd op 16 Juni 2017

Het leek zo mooi. In vrijheid werken, waar en wanneer je wilt. Vol passie bezig zijn met je vak. Helaas voor de meeste freelancers is de realiteit anders. Hard werken. Zelden echt vrij zijn. Relatief weinig verdienen. En de zo verlangde vrijheid blijkt in de praktijk vaak behoorlijk tegen te vallen. Hoe kan dit anders?
 
Vooropgesteld dat de markt voldoende groot en open is, zijn er naar mijn inzicht vaak veel meer mogelijkheden dan wordt geacht. Toen ik startte als freelancer voelde ik me genoodzaakt mee te bewegen met de grillen van de markt. Met als gevolg dat ik me een sloof voelde van mijn eigen klanten. Inmiddels zet ik zelf mijn regels. Toegegeven, regelmatig werk ik nog hard aan mijn bedrijf. Het grote verschil is dat ik nu werk met klanten waar ik heel blij van word (en zij van mij!), onder mijn eigen voorwaarden werk (waar en wanneer ik wil en volgens mijn manier van leveren) en zeker niet meer voor het tarief dat ik ooit hanteerde.
 
In dit artikel lees je hoe ik hier naar toe heb gewerkt en hoe jij dit ook kunt aanpakken als freelancer.
 

1. Positioneer jezelf als expert i.p.v. als freelancer en zet het resultaat centraal

Toen ik net startte vertelde ik vooral wat ik deed en hoe ik dat deed. Bovenal verkocht ik mijn uren als freelancer, in plaats van mijn expertise en wat dat klanten opleverde. Mijn klanten van destijds vielen er van in slaap denk ik ;-). Een van de belangrijkste tips die ik nog steeds kan geven is: positioneer jezelf als expert op een specifiek gebied, en vertel welk probleem je voor klanten oplost. Wat het resultaat is voor je klant van wat je doet. Dat je dat freelance of als zelfstandige doet, is iets wat pas daarna komt. En misschien zelfs niet eens zo relevant is. Leg daar dus niet te veel nadruk op, maar zet het resultaat van je diensten centraal. Dat is waarom een klant bij jou koopt.
 

2. Productiseer je waarde in plaats van je te laten betalen voor je uren/tijd

Veel freelancers werken volgens het uurtje factuurtje-model. Als je werknemer bent, of als interim professional werkt, kan dit een interessant verdienmodel zijn. Echter, als je als zelfstandige zonder personeel volgens uurtje factuurtje werkt, zit je hiermee al snel tegen een omzetplafond aan. Want om meer te verdienen, zijn dan meer uren, meer handen of een hoger tarief nodig. Vaak zijn hier de mogelijkheden beperkt.
 
Ik kies daarom voor een andere richting. Laat je betalen naar waarde. Hoeveel tijd jij er aan kwijt bent, is voor je klant namelijk helemaal niet relevant. Waar het om gaat, is wat je dienst oplevert. Wat verandert er voor je freelance opdrachtgever, nadat je met hem hebt samengewerkt? Op welke manier zijn zijn/haar carrière(kansen), inkomen, gezondheid, tijd, welzijn, relaties, zakelijke perspectieven of status verbeterd?
 
Vertaal dit resultaat in een aanpak en vervolgens in een product dat de klant koopt. Nu koopt een bepaald resultaat, in plaats van een aantal losse uren. Een belangrijk voordeel van het resultaat van je diensten centraal te zetten en dit in een product te vatten, maakt dat je ook kunt doen wat nodig is om het beste resultaat te halen. Je creëert hiermee dus de ruimte om ook inhoudelijk je eigen voorwaarden van werken te scheppen.
  

3. Zorg dat je onvergelijkbaar bent

Door de veelheid aan freelancers die min of meer hetzelfde doen, ontstaat al snel inwisselbaarheid.  Met als gevolg: veel concurrentie, prijzen die naar beneden gaan en minder (ervaren) ruimte om onder je eigen voorwaarden (lees: met meer vrijheid) te werken. Kwaliteit leveren is niet meer genoeg. Zolang je als freelancer vergeleken blijft worden met andere aanbieders, zal dit niet veranderen.
 
De remedie: positioneer je dusdanig uniek en specialistisch dat je niet te vergelijken bent. Alleen op die manier ontkom je uit dit stramien. Zorg daarbij dat je een invalshoek kiest die urgentie oproept bij je klant. Dus kies een specialisme dat voor je klant ook daadwerkelijk relevant is en hem tot actie aanzet.
 
Door: Anne Quaars
Anne Quaars is oprichter van De Beeldstrateeg en de Branding Business School. Onlangs publiceerde ze het e-book “ Onvergelijkbaar. Nooit meer concurrentie – Hoe je als zelfstandige trainer, coach, adviseur of creatieve ondernemer de vanzelfsprekende #1 wordt voor jouw klanten.” Download het nu gratis via www.debeeldstrateeg.com/onvergelijkbaar

Anne helpt als Branding Business Coach zelfstandige experts en creatieven zichzelf zo in de markt in de markt te zetten dat geen klant meer om ze heen kan, en zij een zeer succesvol bedrijf bouwen onder hun eigen voorwaarden.
 
 Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
 
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play