Terug

Zonder (vaste) klanten heeft een ZZP’er geen werk!

Hoe kom je als ZZP’er aan klanten?

Ben je ZZP’er of wil je als ZZP’er gaan werken? Dan is het belangrijk dat je klanten hebt, krijgt maar bovenal houdt. De meeste mensen die als ZZP’er gaan werken hebben al één of meerdere klanten waarvoor zij kunnen gaan werken. Let op; om bij de Belastingdienst in aanmerking te komen als ZZP’er moet je per jaar opdrachten hebben van minimaal 3 verschillende opdrachtgevers. Helaas kun je voor het werven van klanten niet zomaar een aantal willekeurige mensen benaderen. Ga gericht op zoek naar nieuwe ‘goede’ klanten. Bedenk vooraf wie potentiële klanten kunnen zijn. Zoek uit waar deze klanten zich bevinden en in welke doelgroep je moet zoeken. Zoek ook uit hoe je deze klanten kunt bereiken. Stel dus vooraf een duidelijk plan samen. Je kunt dit uiteraard zelf uitzoeken maar je kunt ook hulp zoeken bij een marketingbureau. 

Wat heb je nodig om een nieuwe klant te vinden?

Het voeren van acquisitie ofwel het zoeken naar potentiële klanten kost veel tijd maar loont altijd de moeite. Een nieuwe klant komt nu eenmaal niet zomaar ‘aanwaaien’. De klant moet weten waar hij of zij jou kan vinden. Zorg daarom voor een goede, gebruiksvriendelijke website. Kies voor een eigen huisstijl en een herkenbaar logo. Dit logo laat je terugkomen op je visitekaartjes en briefpapier. Een goede referentie helpt ook bij het vinden van nieuwe klanten. Vraag aan bestaande klanten of ze een referentie willen plaatsen op jouw website. Mond tot mond reclame is ook een goede reclame voor het vinden van nieuwe klanten! Wanneer je voor een klant werkt vraag dan of jij ook jouw bedrijf kunt/mag promoten door middel van bijvoorbeeld een reclamebord of banner. Netwerken is daarnaast heel belangrijk in deze tijd. Laat je zien op Facebook, LinkedIn of een ander platform dat bij jouw dienstverlening past.

Goede klanten behouden hoe doe je dat?

Voor een ZZP’er is het van groot belang om bestaande klanten te behouden. Maar hoe doe je dat? Zeker in Coronatijd is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer een klant minder kwaliteit krijgt als hij gewend is zal hij of zij niet terugkomen. Zorg voor goede kwaliteit maar zorg er ook voor dat je aandacht schenkt aan je klant. Om goede klanten te behouden moet je tijd steken in deze klanten. Zoek uit wat de klant precies van jou verlangt. Zorg ervoor dat je het bedrijf maar ook de personen goed leert kennen. Vraag naar hun specifieke wensen en zet deze gegevens in een speciaal bestand. Zo beseft jouw klant dat jij er voor hem bent!

Geschreven door: Jessica Henneman

Jessica is een ondernemende en actiegerichte tech-geek die graag haar kennis van ondernemen, marketing en communicatie deelt. Sneak preview van mijn CV: Marketeer, Ondernemer, Project manager, SMP, SCP en SDP. Meer weten? Check JessicaHenneman.nl."

 

Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten