Terug

Zorg voor structuur en bespaar tijd

Structuur? Overzicht? Veel freelancers - creatief en vrijheidslievend als de meeste zijn -  denken dan meteen: sáái! Gewoon aan het werk met die freelance opdracht! Toch is structuur en overzicht heel belangrijk en levert het meer op dan je denkt.

Meer uren in je week

De meeste freelancers herkennen het wel. Je hebt een rustige week. Je denkt: waar blijven die opdrachten?! Je hebt tijd om je werkplek eens goed op te ruimen, je administratie bij te werken en misschien zelfs - stiekem natuurlijk – uitgebreid rond te neuzen op Instagram of Facebook. En ineens is het de week erna weer megadruk. Zo druk dat je je afvraagt hoe je zoveel uur werk in een werkweek kan stoppen. Als je een baan hebt, kan je bij drukte een collega vragen even bij te springen. Sommige freelancers hebben de luxe van een uitgebreid en betrouwbaar netwerk waar ze opdrachten naartoe kunnen doorschuiven. Maar dat heeft of wil lang niet elke freelancer. Met overzicht en structuur creëer je dan extra tijd in je volle werkweek.

Overzicht in je tijd

Gebruik je agenda niet alleen voor het noteren van afspraken, overleggen en deadlines, maar ook om werk in te plannen. Zet alles er ook meteen in. Schrijf zulke dingen niet op een post-it. Voor je het weet, hangt je werkplek vol post-its of ze raken kwijt. En dat zorgt niet voor overzicht, integendeel. Je moet zoeken en zoeken kost tijd.

Een overzichtelijke inbox

De mailbox van veel freelancers staat vol gelezen en ongelezen berichten, sommige met een ster of rood gemarkeerd. Die van jou misschien ook. Kan jij binnen een minuut terugvinden hoeveel woorden die tekst moet zijn of welke vraag die nieuwe opdrachtgever had gesteld? En of je die ene factuur nou eigenlijk al had gemaild? Is het antwoord nee? Dan is het tijd voor meer overzicht. Maak zoveel mogelijk mapjes, bijvoorbeeld ‘nieuwe opdrachten’, ‘opdrachten afgerond’, ‘vragen’, ‘lezen’ en mapjes met de namen van je opdrachtgevers. De mappen die nodig zijn, zijn voor elke freelancer anders. Ga er even goed voor zitten en bedenk een duidelijke en logische structuur. 

Bewaak je werkdag

Soms heb je van die dagen dat het ineens lunchtijd is en je voor je gevoel nog niet veel hebt gedaan. Af en toe wat gas terugnemen is prima. En verdiend als je het net heel druk had. Maar als het regelmatig voorkomt, moet je je eens afvragen wat je doet op een dag. Veel mensen, ook freelancers dus, pakken vaker dan ze doorhebben even hun mobiele telefoon op om privémail of persoonlijke social media-accounts te checken. Of het weer, of het nieuws, of... Dat kost ongemerkt veel tijd – meer dan je denkt. Bovendien past het niet bij overzichtelijk en gestructureerd werken. Daarom een paar tips. Leg je mobieltje buiten handbereik maar binnen gehoorbereik. Zo word je niet afgeleid door binnenkomende appjes, maar mis je geen telefoontjes van (potentiële) opdrachtgevers. Zet meldingen van apps en (nieuws)websites uit, zodat je niet gestoord wordt door ‘breaking news’ dat best wel een uurtje kan wachten.  

Structureer nieuws en nieuwtjes

Voor freelancers is het belangrijk om op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het eigen vakgebied, maar ook op het gebied van bijvoorbeeld administratie, wetten en belastingen. Maar  ja, je hebt vast geen tijd om uren te googelen naar interessant of relevant nieuws. Door je te abonneren op nieuwsbrieven en blogs speciaal voor freelancers, verschijnt veel van dat nieuws vanzelf in je inbox. Vergeet het daarna niet meteen in het mapje ‘vakliteratuur, ’‘belangrijk’, ‘administratie’ of een ander mapje te zetten!


Geschreven door Yvonne Horsselenberg 

Yvonne is freelance tekstschrijver en bedrijfsblogger. Ze schrijft teksten voor websites en nieuwsbrieven, artikelen voor vakbladen en online nieuwssites, en nog veel meer.



Reacties

Operatie is mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten