Jij of u: hoe spreek je (potentiële) klanten aan?

Gepubliceerd op 20 Februari 2019

Moet het in je- of u- vorm?’ Het is vaak een van de eerste vragen die ik stel als ik een tekst of artikel voor een opdrachtgever ga schrijven. Sommige opdrachtgevers hebben daar een heel duidelijke mening over. Maar regelmatig zorgt deze vraag voor een stilte, gevolgd door de vraag: ‘Eh…wat adviseer jij?’ Vind jij dit ook best lastig? Tijd voor een paar tips die je helpen de beste aanspreekvorm te kiezen!

U is beter 

Ik schrijf regelmatig teksten en brieven voor een huisartsenpraktijk. Veel van hun patiënten zijn ouder en vinden het niet fijn om zomaar getutoyeerd te worden. In nieuwsbrieven en op de website van deze opdrachtgever spreek ik de lezer daarom altijd aan met u. Zijn veel van jouw (potentiële) klanten ook niet meer piepjong? Gebruik dan liever in je communicatiemiddelen. Weinig mensen vinden het vervelend om in een brief of op een website op die manier aangesproken te worden. Maar ouderen kunnen het storend vinden om steeds je of -erger nog- jij te lezen. En het laatste dat je wilt is irritatie opwekken.

Jij is beter

Het grote nadeel van is, dat het afstandelijk kan zijn. ‘Maar ook beleefd en zakelijk,’ roepen sommige ondernemers dan meteen. Dat is natuurlijk zo. Maar er is echt een verschil tussen zakelijk en professioneel. Je kunt in je communicatiemiddelen je/jij gebruiken, maar toch zakelijk overkomen. Als je maar professioneel overkomt. Huh? Ik leg het even uit. In je taalgebruik kun je zowel met en je alle kanten op. Een brief die rommelig geschreven is, een verkeerde tone of voice heeft of fouten bevat, is niet echt zakelijk. Maar een website met goed geschreven, neutrale teksten in je-vorm geeft een professionele, betrouwbare indruk. is beslist niet altijd beleefder dan je.  

Wanneer jij eigenlijk wél moet

Wil je warmte uitstralen in de teksten op je website, folders of nieuwsbrieven? Of is je doelgroep jonger? Dan adviseer ik om je te gebruiken. Ook bij teksten die heel wervend moeten zijn, past deze manier van aanspreken meestal beter. is dan al gauw te kil of onnatuurlijk. Maar de keuze blijft een voorkeur. Ga op je gevoel af. Als tutoyeren echt niet goed voelt, doe het dan niet. Andersom geldt dat natuurlijk ook. Het belangrijkste is dat de teksten van al je communicatiemiddelen bij jou en/of je bedrijf passen. En bij hoe je wilt overkomen.



Yvonne Horsselenberg is freelance tekstschrijver. Ze schrijft teksten voor websites en nieuwsbrieven, artikelen voor vakbladen en online nieuwssites, en nog veel meer. Kijk voor meer informatie op www.tekstgenoot.nl
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

mr. drs. Joost Niederer RC Niederer

13 Mei 2019

Wat mij betreft gewoon "je" en "jij". Dat is wel behoorlijk ingeburgerd in de Nederlandse cultuur. In landen zoals Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland natuurlijk alleen "Sie". Dat is namelijk dáár weer ingeburgerd in de cultuur.

mr. drs. Joost Niederer RC Niederer

13 Mei 2019

Wat mij betreft gewoon "je" en "jij". Dat is wel behoorlijk ingeburgerd in de Nederlandse cultuur. In landen zoals Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland natuurlijk alleen "Sie". Dat is namelijk dáár weer ingeburgerd in de cultuur. Joost Niederer

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play