Werken volgens een uurtarief of value based pricing? | Freelancer.nl

Werken volgens een uurtarief of value based pricing?

Gepubliceerd op 10 Juli 2018

Als freelancer kan het bepalen van een uurtarief ontzettend lastig zijn, vooral als je nog niet zo lang voor jezelf werkt. Wat vragen andere freelancers binnen mijn vakgebied? Zit ik niet te hoog of te laag? En moet ik eigenlijk wel een uurtarief vragen?
 

Wat is het juiste uurtarief?

Geen uurtarief is juist. Het bepalen van je uurtarief is afhankelijk van je specialisme, je vakgebied en de diensten of producten die je levert. Dit kan dus voor iedereen weer anders zijn. Volgens uurtarief.nl ligt het gemiddelde uurtarief van zpp’ers in alle branches gemiddeld op 51 euro. Zelfstandigen in de ICT liggen hier ver boven, zzp’ers in de bouw liggen hier juist ver onder.
 
Maar hoe bereken je jouw uurtarief? De allereerste stap is bedenken hoeveel je per maand wilt verdienen om comfortabel te kunnen leven. Hoeveel uur wil je vervolgens per maand werken en hoeveel uur hiervan kan je factureren? Het gewenste geldbedrag delen door het aantal uren dat je per maand kunt werken, is het bedrag dat je hiervoor per uur moet vragen.
 
Bijvoorbeeld:
€ 8000 per maand wil je verdienen.
Je kunt gemiddeld 32 facturabele uren per week werken, ongeveer 128 uur per maand.
€ 8000 / 128 uur = € 62,50 uurtarief
 
Vooral als je niet weet hoe groot een opdracht precies is, kan het rekenen van een uurtarief handig zijn. Je hebt hiermee de zekerheid dat je wordt betaald voor alle uren die je hebt gewerkt. Maar je kunt ook op een andere manier factureren. Niet voor het aantal uren dat je hebt gewerkt, maar voor de waarde die je hebt geleverd: value based pricing.
 

Wat is value based pricing?

“Value based pricing is een prijsstrategie waarbij de prijs primair wordt bepaald op basis van de waargenomen of geschatte waarde van een product of dienst aan de klant.”

Met value based pricing word je dus niet betaald voor de uren die je hebt gewerkt, maar voor de waarde die je toevoegt aan de klant. Je rekent als het ware een pakketprijs voor een dienst of product. En dit kan zo z’n voordelen hebben.
Je kunt meer vragen voor het aantal uren dat je hebt gewerkt. Als je bijvoorbeeld hebt afgesproken dat een website 500 euro is, dan maakt het voor de klant niet direct uit of je hier 5 uur over doet of 15 uur. De klant betaalt voor een mooie, waardevolle website; de waarde.
En als je uiteindelijk steeds sneller werkt omdat je jezelf ontwikkelt, krijg je dus meer betaald voor het aantal uren dat je hebt gewerkt. Maar dit werkt ook andersom. Als jij er uiteindelijk meer uur over doet, dan word je niet betaald voor alle extra uren.


Wat is beter?

Je bent freelancer en niet in dienst bij een bedrijf. Jij blijft dus degene die bepaalt. Kijk naar je expertise, jouw unieke waarde. In welk vakgebied zit je en bij welk bedrag voel jij je comfortabel? Aan de hand hiervan kun je bepalen je of je per uur gaat factureren of volgens value based pricing én hoe groot dat bedrag dan moet zijn. Ga uit van je eigen kracht en laat je niet leiden door de prijzen van concurrenten!

Door: Liz Huisman
www.zinvolteksten.nl

Als content creator helpt Liz zzp’ers en bedrijven goede content in te zetten als onderdeel van hun marketingstrategie, zodat ze waarde bieden aan hun doelgroep en in hun hoofd én hart gaan zitten.

Wil jij op de hoogte blijven van nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play