Social media, social media... je hoort het tegenwoordig overal. Social media is niet meer weg te denken uit onze moderne tegenwoordige tijd. Er zitten meer mensen op Facebook dan personen die nog een krant lezen. Het journaal loopt achter op de actualiteiten omdat we gemiddeld 221 keer per dag op onze telefoon kijken, zo blijft niets lang verborgen.

Maar wat moet jij er als ondernemer mee? Kan je hier op in spelen? Kan ik er geld aan verdienen? Waar begin ik..? Allemaal vragen die op dit moment bij menigeen ondernemer spelen. De vraag die ik zelf vaak hoor is, moet ik wel aan social media beginnen? Het antwoord hierop is uiteraard ja. Niet aan social media doen is hetzelfde als je auto inruilen tegen een paard en wagen. Harde woorden, ja inderdaad, maar het is wel zo.

Maar waarom heb ik er dan verstand van? Na meer dan 2,5 jaar research naar social media en ruim 50.000 volgers op Facebook/Instagram verder, denk ik wel dat ik het kunstje onder de knie heb. Het is geen rocketscience, maar je moet er wel wat tijd in steken. Een Facebook pagina hebben maakt nog niet dat je op social media zit. 1 x per jaar iets posten idem dito.

Het gaat om een goede mix van advertising en content. Welk verhaal wil je vertellen. Wat is het doel? Niemand zit op social media om maar op social media te zitten. Het doel is uiteindelijk toch om nieuwe klanten, downloads, views of leads te krijgen.

Even snel iets voor elkaar krijgen op social media is er vaak niet bij. Social media is bouwen, bouwen aan een identiteit, bouwen aan een verhaal. Als jij iets verkoopt en je confronteert een potentiële koude klant met jouw aanbieding/product dan zal de koopbereidheid nog laag zijn. Daarom werken wij met de opbouw van content altijd volgens het AIDA model. Attention, Interest, Desire, Action. Je kunt dus niet verwachten van een potentiële klant dat ze direct overgaan tot het laatste punt Action.

Het gaat er dus om een koude klant op te warmen tot iemand die overgaat tot actie. Dit proces noemen we een (sales) funnel. Waarin je pas in de laatste stap iets gaat vragen van je potentiële klant, dit kan een verkoop zijn, maar natuurlijk ook contactgegevens of een email adres. De meest gemaakte fout op social media is dat ondernemers alleen maar vragen en niets geven.

De grap is dus dat je moeten geven, kennis delen. Een beetje van jouw kostbare informatie weggeven, zodat je een relatie op kan bouwen. De vuistregel is qua content 9 keer delen/1 keer vragen. Als je dit goed weet te implementeren binnen jouw contentstrategie dan weten klanten jouw op een gegeven moment vanzelf wel te vinden.

Het doel is om een autoriteit te worden binnen jouw vakgebied. Ja maar dat ben ik al..., hoor ik je zeggen. Klopt en dat moet je laten zien op social media. Het maakt dus niet uit wat je doet, of je nou een advocatenkantoor, bouwbedrijf, wasserette, (web)winkel, trainingsbureau, rijschool etc hebt. Je bent ergens goed en daarom heb jij daar een bedrijf in.

In mijn rol als Social Media strateeg heb ik inmiddels veel verschillende bedrijven geholpen hun online doelen te stellen en daaraan een strategie te koppelen.
 

Gemiddelde feedback rating:

Freelancers, MKB én onderstaande bedrijven plaatsen opdrachten op Freelancer.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play