Over deze freelancer
Freek is een ervaren Business Consultant met een Master in strategie en consulting en een achtergrond bij Capgemini en BearingPoint. Vanuit die advieservaring brengt hij diepgaande kennis over digitale transformatie, innovatie en customer experience mee, die hij succesvol heeft toegepast in complexe corporate omgevingen. Hij adviseert organisaties op strategisch niveau over digitale vraagstukken zoals conversational AI, digitale klantinteracties en knowledge management, en vertaalt deze naar heldere visies en uitvoerbare roadmaps. In eerdere opdrachten heeft Freek bewezen het voortouw te nemen in het vormgeven van digitale strategieën voor klantorganisaties, waarbij hij niet alleen analyseert, maar vooral richting geeft en opdrachtgevers meeneemt in de te volgen koers. Als trusted advisor is hij in staat teams en stakeholders te begeleiden in verandering, van het duiden van de impact van nieuwe technologieën tot het concreet creëren en toekomstvisie en roadmaps. Hij brengt structuur, geeft richting en zorgt ervoor dat strategische keuzes worden omgezet in haalbare en tastbare resultaten. Daarbij fungeert hij als sparringpartner voor management én als coördinator richting uitvoeringsteams. Freek wordt gezien als een verbindende professional die draagvlak weet te creëren en stakeholders op alle niveaus meeneemt in verandering. Zijn pragmatische aanpak en positieve energie zorgen ervoor dat samenwerking met Freek als effectief en plezierig wordt ervaren. Freek is veelzijdig, vernieuwend en creatief, kwaliteiten die ook tot uiting komen in zijn vrije tijd als getalenteerd kunstschilder.
Opleiding
Werk & Ervaring
Intern bij BearingPoint had Freek als Business Consultant focus op de volgende activiteiten: • Hij heeft een programma opgezet met als doel de interne verkoopbewustwording te vergroten en de klantbediening te verbeteren. Tijdens een maandelijkse sessie deelde hij inzichten uit lopende projecten, behandelde hij salestechnieken en visualiseerde hij de voortgang richting het jaarlijkse verkoopdoel. Hiervoor introduceerde hij een fysieke verkooptube, gevuld met gekleurde ballen die verschillende segmenten representeerden. Daarnaast ontwikkelde hij een verkoopdashboard dat de prestaties per segment inzichtelijk maakte en de bedrijfsdiversificatie stimuleerde. Het initiatief is inmiddels een vast onderdeel van de maandelijkse borrel, waarbij plezier en gezonde competitie op de werkvloer worden bevorderd • Hij heeft de uitvoering van een enablementprogramma aangestuurd, waarmee 12 collega’s hun AI-certificering hebben behaald. Daarnaast heeft hij als SME blogs en presentaties verzorgd over agentic en conversational AI • Hij heeft actief bijgedragen aan meer dan 10 salestrajecten door het opstellen van gedetailleerde RFP-antwoorden en het geven van overtuigende presentaties aan (potentiële) klanten
Als Projectleider was Freek bij MLP, een klantorderverwerkingsplatform in de leaseindustrie, verantwoordelijk voor de formulering van de digitale strategie en de greenfield-implementatie van een klantinteractiesysteem, een ordermonitoring-oplossing en een partnerportaal met digital forms in Salesforce en gekoppelde omgevingen. Hij vertaalde complexe klantinteracties en procesuitdagingen naar heldere adviezen en realiseerbare oplossingsrichtingen, die hij overtuigend presenteerde en borgde bij stakeholders. Daarbij hield hij continu overzicht over scope, planning en prioriteiten, en waarborgde hij dat de plannen daadwerkelijk tot succesvolle resultaten leidden. Daarnaast bracht Freek projectmanagement en digitale innovatie samen door onderbouwde technologische keuzes te maken, waaronder de selectie van Salesforce met meerdere omgevingen boven alternatieve platformen. Hij ontwikkelde een partnerportaal dat orderverwerking en communicatieprocessen automatiseerde, waardoor klanten en partners via digital forms zelfstandig acties konden uitvoeren. Dit zorgde voor een aantoonbaar snellere en transparantere samenwerking met externe stakeholders. Samen het scrum team dat Freek aanstuurde vertaalde hij de strategische doelstellingen en businessbehoeften van de directie naar een concrete, schaalbare oplossing die de operationele efficiëntie structureel verbeterde. Verantwoordelijkheden & resultaten: • Creatie van digitale visie en strategie voor klantinteractie, ordermonitoring en partnerintegratie • Leiding van de volledige implementatie: van scoping en discovery, coördinatie van vier offshore developers, tot oplevering en borging • Realiseerde een geïntegreerd klantcontactsysteem waarmee MLP orderverwerking volledig automatiseerde, realtime kon monitoren en communicatieprocessen kon stroomlijnen en toekomstbestendig aanpassen
Bij Remote, een Global HR en Employer of Record-organisatie, lag de rol van Freek sterk in de discovery- en analysefase. Hij bracht complexe klantprocessen in kaart, identificeerde knelpunten en vertaalde deze naar concrete verbeterinitiatieven. Op basis hiervan ontwikkelde hij een schaalbare en toekomstbestendige prijsstrategie met dynamische modellen en geavanceerde kortingen, afgestemd op commerciële doelstellingen en operationele haalbaarheid. Freek fungeerde als sparringpartner voor senior stakeholders door strategische workshops, discussies en presentaties te begeleiden, waarbij hij complexe vraagstukken wist terug te brengen naar subprojecten met realistische milestones. Daarnaast stuurde hij zowel de technische als de functionele aspecten van de implementatie aan, met een focus op de invoering van de prijsmodellen en kortingsstructuren. Hij was eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van een digitaal en duurzaam trainingsprogramma voor meer dan 300 salesmedewerkers, met als doel een soepele adoptie van de nieuwe prijsstructuur in Salesforce. Dit programma omvatte interactieve, op maat gemaakte online modules die medewerkers ondersteunden bij het gebruik van de nieuwe tools en processen. Verantwoordelijkheden & resultaten: • Begeleiding van discoveryfase: procesanalyse, verzameling de requirements en vertaling naar een gedragen oplossingsrichting • Ontwikkeling en implementatie van de prijsstrategie, inclusief configureerbare modellen en dynamische kortingsstructuren • Facilitering van workshops en stakeholderpresentaties • Vertaling van complexe businessdoelstellingen naar haalbare milestones en beheersbare subprojecten binnen een Agile raamwerk • Ontwerp en uitvoering van een digitaal trainingsprogramma voor 300+ salesmedewerkers, wat leidde tot succesvolle adoptie en duurzame kennisborging
Intern bij Capgemini had Freek als Consultant focus op de volgende activiteiten: • Hij was organisator van het Capgemini Salesforce Release Event en leidde de transformatie van het evenement van een webinar naar een kwartaal live-event. Hierbij lag de nadruk op het versterken van klantrelaties en het positioneren van Capgemini als marktleider en innovator in CRM • Hij was organisator en initiatiefnemer van het Young Professional Event, met als doel de teamcultuur te versterken na de covid-periode • Hij werd geselecteerd voor een reverse mentoring pilotprogramma met de divisieleider, waarbij hij inzichten deelde met de directie die hebben bijgedragen aan verbeterde klantbetrokkenheid en teamcultuur
In zijn rol als Business Consultant stond voor Freek de digitale transformatie van de B2B-verkooporganisatie centraal. Hij analyseerde complexe klantprocessen en vertaalde deze naar concrete verbeterinitiatieven in Salesforce. Daarbij begeleidde hij de overgang van een legacy ERP-systeem naar een geïntegreerde CRM-oplossing en realiseerde hij een verbeterde klantfocus door geautomatiseerde processen en optimale klantcommunicatie. Tijdens workshops en stakeholdersessies verzamelde en structureerde Freek de requirements en vertaalde deze naar moderne, toekomstbestendige oplossingen. Met regelmatige workshops, demo- en testsessies hield hij zowel het overzicht als het momentum, en zorgde hij ervoor dat de strategie daadwerkelijk werd uitgevoerd en succesvol werd geadopteerd door de klantcontactteams. Zijn aanpak combineerde consultancy, storytelling en digitale innovatie, wat leidde tot een wereldwijde succesvolle uitrol van de oplossing. Verantwoordelijkheden & resultaten: • Analyse en ontwikkeling van complexe klantprocessen en vertaling naar strategische verbeteringen in verkoop- en offerteprocessen • Ontwikkeling en configuratie van klantcontactsysteem en verkoopsysteem • Facilitering workshops, demo- en testsessies • Verzorging cross-functionele samenwerking tussen Sales, IT, MDM en integratieteams (Mulesoft)
Als Business Consultant ondersteunde Freek de transformatie van HEMA’s klantenservice naar één geïntegreerd platform via Salesforce Service Cloud. Zijn focus lag op het analyseren van klantinteracties over verschillende digitale kanalen (telefonie, chat, forms en social) en het vertalen van deze inzichten naar innovatieve digitale oplossingen, waaronder AI-gedreven automatisering via Einstein (Conversational AI, Article Recommendation & Case Classification). Een geïntegreerde implementatie van een knowledge managementstrategie en kennisbank vormde het fundament voor deze AI-gedreven oplossingen. Dit stelde HEMA in staat klanten via autonome agents op een intelligente en contextbewuste manier te bedienen, waardoor de klantenservice proactief, datagedreven en efficiënter werd. De AI-tools werden zodanig ontwikkeld dat ze snel slimmer en accurater werden. Freek begeleidde de adoptie via een train-the-trainer-programma, interactieve workshops en documentatie, zodat de organisatie optimaal profiteerde van de nieuwe digitale mogelijkheden. De impact was groot: de klanttevredenheidsscores stegen aanzienlijk en HEMA won kort daarna de prijs voor beste klantbediener van Nederland. Verantwoordelijkheden & resultaten: • Digitalisering van klantinteracties (telefonie, chat, forms en social) en conversational AI • Analyse klantgedrag en gebruikspatronen om innovatieve oplossingen te ontwikkelen • Visieontwikkeling op knowledge management en content • Coördinatie van implementatie-activiteiten tussen verschillende DevOps- en business teams • Ontwikkeling en facilitering van trainingsprogramma’s en workshops • Implementatie van Salesforce-best practices en verbetering digitale kanalen
Bij Youvit, een Unilever venture in voedingssupplementen, ontwikkelde Freek de digitale strategie voor sales- en serviceprocessen en implementeerde hij het eerste CRM-systeem. Hij ontwierp en structureerde lead-, pijplijn- en klantprocessen en vertaalde deze naar een schaalbare oplossing. Zijn rol omvatte het vormgeven van klantinteracties en gebruikersprocessen, het opstellen van een duidelijke roadmap en het bewaken van scope, planning en adoptie via Agile-sprints en stakeholderoverleg. Daarnaast ontwikkelde hij digitale rapportages, een in-store inchecksysteem voor Sales Representatives en trainingen voor account- en field teams. Hiermee realiseerde hij procesoptimalisatie en hoge gebruikersadoptie, wat de basis legde voor Youvits internationale expansie in Azië.
Certificeringen
Portfolio
-
Locatie Amsterdam
-
Categorie Development & ITManagement & Consulting
-
Geverifieerd ongeverifieerd
-
Lid Sinds 27-10-2025