Bij deze mooie organisatie ben ik onderdeel van de IT afdeling en doe samen met een aantal collega's het dagelijks systeembeheer in al zijn facetten. Van het ondersteunen van de helpdesk (2e en 3e lijns niveau) tot het participeren in grote vernieuwende IT projecten, van het beheren van de SCCM omgeving tot het beheren in en vanuit de Cloud. De belangrijkste activiteiten: • Beheer van ruim 1000 werkstations. • Participeren in migratie naar de Cloud • Intune • Beheer van de SCCM-omgeving. • Zorgen dat alle werkstations en laptops up to date zijn en blijven. • Deelname aan (grote) vernieuwende IT Projecten • Advisering in diverse stuurgroepen/projecten. • Application Deployment • Beheer van AD Policies. • Scripting met Powershell • Tweede/Derdelijns ondersteuning van de helpdesk. • Oppakken tweede en derdelijns tickets • Dagelijks beheer van servers (virtueel en fysiek) • Maken en beheren diverse scripts voor automatiseren werkzaamheden • Incident Management • Change Management • Proactief meedenken en meewerken bij issues en problemen
Over deze freelancer
Ismail is een allround en zeer ervaren Systeembeheerder / Cloud Engineer metmeer dan 30 jaar expertise in de IT-sector. Hij beschikt over diepgaande kennisvan Windows-serveromgevingen (2008 t/m 2022), Windows-besturingssystemen(XP, 7, 10, 11), Office 365, SCCM, Intune, Active Directory en diversebeheertools. Daarnaast heeft hij uitgebreide ervaring met modernecloudtechnologieën zoals Windows Autopilot voor geautomatiseerde device-uitrol,Azure Active Directory (Azure AD) voor identiteits- en toegangsbeheer,Conditional Access voor het afdwingen van toegangsbeleid, Windows Defendervoor geavanceerde endpointbeveiliging en Mobile Device Management (MDM)voor centraal beheer van apparaten. Zijn specialisatie ligt in het technisch beheervan IT-infrastructuren, waarbij hij garant staat voor stabiliteit, beveiliging en tijdigeupdates binnen zowel on-premises als hybride omgevingen.
Ismail heeft ruime ervaring in het beheren van Windows-devices, het up-to-datehouden ervan via SCCM en Intune, het uitrollen van applicaties en hetoptimaliseren van device management processen. Hij is zeer bedreven in hetautomatiseren van beheertaken met PowerShell en heeft uitgebreide kennis vanhet opzetten van cloud-only moderne werkplekken. Dankzij deze technischevaardigheden weet hij snel en effectief complexe vraagstukken op te lossen.
Gedurende zijn loopbaan heeft Ismail leiding gegeven aan diversemigratietrajecten, waaronder de overgang van Windows 95 naar XP, van XP naarWindows 7, van Windows 7 naar Windows 10 en van Windows 10 naar Windows11. Zijn brede ervaring met zowel legacy-systemen als moderne technologieënmaakt hem bijzonder geschikt voor het werken in hybride IT-omgevingen.
Na een langdurige periode in de detachering (1999-2016) heeft Ismail zes jaar alssysteembeheerder gewerkt bij de Universiteit Utrecht. Sindsdien is hij actief alszelfstandig IT System Engineer, waarin hij zijn technische expertise verder heeftverdiept en de prestaties en efficiëntie van systemen bij uiteenlopendeopdrachtgevers heeft geoptimaliseerd.
Internationaal heeft Ismail zijn sporen verdiend tijdens een wereldwijde migratievoor Akzo Nobel, waar hij verantwoordelijk was voor de overgang van WindowsXP naar Windows 7. Daarnaast was hij actief als derde lijns technischsupportmedewerker en als teamleider van internationale roll-outteams in onderandere India, Barcelona, Brazilië, Moskou, Atlanta, Stuttgart en Zwitserland.
Ismail is zeer vertrouwd met het toepassen van ITIL-processen, waaronderchangemanagement, incident- en problem management, met een sterke focus optechnisch beheer en systeemoptimalisatie. Hij is in het bezit van het ITILFoundation V3-certificaat en heeft ruime ervaring met SCRUM/AGILEmethodieken.Zijn technische expertise en procesmatige aanpak maken hem toteen waardevolle professional voor het beheren, optimaliseren en migreren van ITsystemen.
Ismail is communicatief vaardig in zowel Nederlands als Engels en staat bekendom zijn praktische en oplossingsgerichte werkhouding. Hij haalt veel voldoeninguit het leveren van technische oplossingen die bijdragen aan de stabiliteit enprestaties van de IT-infrastructuur bij zijn klanten.
Opleiding
Werk & Ervaring
Na mijn lange carrière bij ATOS in de detachering vanaf 1999 tot 2016, koos ik ervoor om in vaste dienst te treden bij diezelfde Universiteit. Ik heb hier o.a. de rol vervuld van “Desktop Architect/Technical Engineer”. Ik was o.a. (mede) verantwoordelijk dat alle studenten, docenten, onderzoekers en werknemers hun dagelijkse werk naar tevredenheid konden uitvoeren, studenten zonder verstoring de (IT) diensten konden afnemen en docenten zonder zorgen hun studenten konden doceren. Geen dag was hier hetzelfde. Ik participeerde in diverse (grote) projecten en was ook betrokken bij het project “Nieuwe Werkplek Soliscloud” waarin we bezig zijn geweest om diensten aan te bieden in de Cloud en het beheer zich richting de Cloud verschoof. De belangrijkste activiteiten: • Beheer van ruim 10000 werkstations. • Beheer van het publieke domein (studenten en docenten) • Deelname project “Nieuwe Werkplek” welke naar de Cloud gaat. • Beheer van de SCCM-omgeving. • Zorgen dat alle werkstations en laptops up to date zijn en blijven. • Deelname aan (grote) vernieuwende IT Projecten • Advisering in diverse stuurgroepen/projecten. • Application Deployment • Beheer van AD Policies. • Scripting met Powershell • Tweede/Derdelijns ondersteuning van de helpdesk en Local Support. • Oppakken tweede en derdelijns tickets
Detacheringsopdracht via ATOS. Vivat Verzekeringen was voor het team ‘Portalen’ op zoek naar een Technisch Applicatiebeheerder die het team kwam versterken. Voor deze functie was men op zoek naar een zelfstandige, ervaren beheerder die aantoonbaar deze rol al eens heeft vervuld. Voor deze functie was tevens ketenkennis vereist, kennis van infra, dmz, protocol (tcp/ip / ldap). De belangrijkste activiteiten: • Dagelijks beheer van diverse bedrijfsapplicaties; • Dagelijks beheer van servers (virtueel en fysiek) • Maken en beheren diverse scripts voor automatiseren werkzaamheden • (Website)Portalen beheer • BPA Automation beheer (scripting tool) voor maken, beheren FTP jobs voor bestandsuitwisseling met ‘third parties’ • Deelname diverse IT Projecten • Ondersteuning 1e en 2e lijn • Ticketafhandeling 2e lijn • Incident Management • Problem Management • Change Management • Capacity Management • Proactief meedenken en meewerken bij issues en problemen • Het beheren van data shares op de file servers • Rechtenbeheer van diverse bedrijf applicaties • Het oplossen van diverse verstoringen, zowel netwerk als bedrijf applicaties • Participatie “Beheerder van de dag” waarin het de bedoeling is om vele controles uit te voeren, systemen te monitoren, etc. • Performance Monitoring • Backupbeheer • VM (VMWare virtual machines) beheren • SCOM monitoring • Lansweeper beheer
Detacheringsopdracht via ATOS. MN Services was op zoek naar een medewerker rechtenbeheer IT die de afdeling kon versterken in de dagelijkse werkzaamheden m.b.t. rechtenbeheer. Voor deze functie was men op zoek naar een persoon die ervaring heeft met Active Directory, Autorisatiebeheer, kennis heeft van administratieve processen, procedureel vaardig is, goede communicatieve vaardigheden heeft, ervaring heeft met bedrijfsapplicaties, goed kan samenwerken, stressbestendig is en secuur kan werken. De belangrijkste activiteiten: • IT Rechtenbeheer in de ruimste zin van het woord • beheer van de accounts, groepen en mailboxen tot aan rechtenbeheer in applicaties. • Ondersteuning 1e en 2e lijn • Proactief meedenken en meewerken bij issues en problemen. • Beheer van de AD, OU, user, groepen, mailboxen, distributielijsten en functieprofielen. • Het beheren van data shares op de file servers. • Beheer van de tokens toegang. • Rechtenbeheer van diverse bedrijf applicaties. • Het oplossen van alle voorkomende rechten problemen zowel netwerk als bedrijf applicaties. • Meewerken in projecten. • Aanspreek punt voor de eerste, tweede en derde lijns support medewerkers m.b.t. tot aller handde rechten en security problemen en vraagstukken. • Herschrijven en schrijven van de werkprocessen en werkinstructies.
Detacheringsopdracht via ATOS. Rijkswaterstaat had 1,5 jaar uitgetrokken om 8000 desktops en 3500 laptops te migreren naar Windows 7. Na afronding van dit project bleven er nog een aantal honderden pc's en laptops over die niet gemigreerd konden worden tijdens het reguliere migratieproject. De zogenaamde specials en CAD/GIS systemen werden als apart project aangemerkt. Ik ben speciaal voor dit project ingehuurd om deze specials en CAD/GIS systemen alsnog te migreren. De belangrijkste activiteiten: • Voorbereiden en inrichten ‘migratiekamers’ (preproom) t.b.v. de verschillende migraties. • Opstellen communicatieberichten t.b.v. de gebruikers. • Wekelijkse rapportages richting de stuurgroep en andere belanghebbende. • Opstellen en bijhouden van de migratie planning. • Opstellen en bijhouden van de planningsadministratie. • Regelen van de logistiek van en naar de diverse locaties.
De infrastructuur van Rijkswaterstaat was gebaseerd op Windows XP en Windows Server 2003. Rijkswaterstaat had 1,5 jaar uitgetrokken om 8000 desktops en 3500 laptops te migreren naar Windows 7 en Windows Server 2008. Ik was in dit project de verantwoordelijke migratie manager voor de migratie van alle 3500 laptops naar W7 voor alle hoofdlocaties van RWS. Deze uitdaging was groter dan vooraf gedacht vanwege de zeer strakke planning. De belangrijkste activiteiten: • Aansturing resources werkplekmigratie hoofdlocaties • Aansturing resources en coördinatie laptop migratieteam. • Voorbereiden en inrichten ‘migratiekamers’ (preproom) t.b.v. de laptopmigratie op alle hoofdlocaties van Rijkswaterstaat. • Opstellen communicatieberichten t.b.v. de laptopgebruikers • Wekelijkse rapportages richting de stuurgroep en andere belanghebbenden. • Opstellen en bijhouden van de migratie planning en de planningsadministratie; • Regelen van de logistiek van en naar de diverse locaties.
Als Systeem Cluster Analist verantwoordelijk voor het migreren van de Backend Systemen van Agentschap naar Rijkswaterstaat. Dit in het kader van een omvangrijke migratieproject om alle decentrale diensten van Rijkswaterstaat te migreren naar 1 centrale ICT omgeving (Datacenter). De belangrijkste activiteiten: • inventarisatie samenhang/vervlechting van applicaties/systemen over de decentrale infrastructuren; • in kaart brengen van FE-BE (Front End - BackEnd) en BE-BE koppelingen voor zowel de infrastructuur binnen de betreffende dienst als de koppelingen met andere diensten; • toetsen van centralisatie mogelijkheden binnen het kader van het KA-Architectuur ontwerp; • in overeenstemming met de Datamigratie Specialist onderkennen van logische migratie eenheden (Chunks) welke kunnen worden gemigreerd zonder dat dit impact heeft op de chunk zelf of migratie eenheden daarbuiten;
Detacheringsopdracht via ATOS. Op de afdeling ICT was behoefte aan een senior Systeembeheerder die in de dagelijkse operatie mee kon draaien en diverse projecten zou oppakken binnen dit kader. Verder was er dringende behoefte aan het opzetten van een directorystructuur in SharePoint 2010 voor het kunnen archiveren en bijhouden van documentatie voor de afdeling ICT. Ook zocht men een tweede/derdelijns technische persoon die de helpdesk kon ondersteunen bij diverse vraagstukken. Gelet op bovenstaande was men op zoek naar een All round senior Systeembeheerder die deze taken kon oppakken. In het begin werd ik ingezet voor het opzetten van een documentatiestructuur in Sharepoint 2010. Hierbinnen was het de bedoeling dat alle bestaande documentatie opgenomen zou worden in Sharepoint. Ik was verantwoordelijk voor het maken van diverse templates voor nieuw te maken documenten. Verder moest ik een procedure schrijven voor de aanwezige collega's op de ICT afdeling en erop toezien dat iedereen zich aan deze nieuwe werkwijze zou houden. Verder draaide ik mee in de dagelijkse operatie op het gebied van systeembeheer. Ik verleende tevens tweede en derdelijnst support voor de helpdeskafdeling en ging regelmatig op pad naar afvalpunten voor onderhoud of support. Voor het kunnen wijzigen van verlopen domain wachtwoorden op een Windows 7 platvorm heb ik een VBScript geschreven waarmee dit mogelijk werd. De belangrijkste activiteiten: - Dagelijks systeembeheer - Tweede/Derdelijns ondersteuning van de helpdesk - Opzetten documentatiestructuur in Sharepoint 2010 - Maken van diverse templates voor documentatie. - Maken VBScript voor het kunnen wijzigen van een domain wachtwoord op een Windows 7 platform. - Onderhoud en ondersteuning van diverse afvalpunten in Amsterdam. - Oppakken tweede en derde lijns tickets - Adviseren manager IT en indienen verbetervoorstellen voor de afdeling ICT.
Detacheringsopdracht via ATOS. Minimaliseren van negatieve effecten van incidenten en problemen op de business, welke gerelateerd zijn aan de IT-infrastructuur en het voorkomen dat deze gerelateerde incidenten opnieuw optreden. - Opzetten van procedures voor het afhandelen van problemen. - (Technisch) advies uitbrengen in diverse werkgroepen. - Management rapportages. - Inschakelen juiste resources voor problemen en vraagstukken. - Bewaking over de voortgang en doorlooptijd. - Pro actief initiëren van meetings om probleemgevallen te bespreken.
Detacheringsopdracht via ATOS. Tijdens deze internationale migratie van werkplekken ben ik op vele locaties geweest. Ik had op elke locatie meerder rollen. In eerste instantie als derdelijns technical engineer. Maar ook als teamleider voor de internationale rollout engineers. Taken die tot mijn pakket behoorden waren: - Prepruimte (technisch) inrichten zodat de migratie kan starten. - SCCM tests uitvoeren. - Netwerkscan uitvoeren. - Sanity check on site. - Inrichten group policies (Active Directory). - Planning opstellen voor de migratie. - Teamlead voor gemiddeld 8 migratie engineers on site. - Presentaties geven m.b.t. deze migratie - 3e lijns support verlenen on site aan de migratie engineers - Computers migreren. - Troubleshoot on site. - Maken van diverse scripts. - Overleggen met leveranciers (HP, Cap Gemini, Akzo Nobel en Atos).
Detacheringsopdracht via ATOS. - Afhandelen van klantvragen. - Het beoordelen van aanvragen alvorens ze naar Atos gaan. - Toetsen van de aanvragen aan het (security)beleid. - Serverbeheer. - Incidentmanagement - Changemanagement - Mediator tussen eindgebruiker en de leverancier. - Klachtenafhandeling - Beoordelen aanvragen - Licentiebeheer
- Afhandelen van technische klantvragen. - Het beoordelen van technische aanvragen alvorens ze naar Atos gaan. - Toetsen van de technische aanvragen aan het (security)beleid. - Serverbeheer. - Changemanagement - Mediator tussen eindgebruiker en de leverancier. - Beoordelen technische aanvragen
Detacheringsopdracht via ATOS. ATOS ging het complete IT beheer doen voor Gemeente Almere. Binnen dit kader moesten er veel aktiviteiten gedaan worden om dit met behoud van de continuiteit te realiseren. Binnen dit project was mijn rol het draaiende houden van het huidige serverpark. Ik loste storingen op van gebruikers. Maar ik hield me vooral bezig met de transitie en participeerde in veel deelprojecten binnen dit kader. Zoals het verhuizen van de data, het installeren van servers, het testen van de verbindingen, het maken van scripts, het verhuizen van users, de herindeling van Active Directory en het aanleveren van info aan andere personen binnen ATOS die ook een rol speelden in de transitie.
Detacheringsopdracht via ATOS. ATOS ging het complete IT beheer doen voor de klant CWI/UWV. Hiervoor moesten alle vestigingen overgezet worden naar deze nieuwe opzet. CWI/UWVheeft door het hele land vestigingen. Die moesten overgezet worden zodat men op de nieuwe werkwijze zou gaan werken. Mijn taak was het migreren van de lokaties voor wat betreft de desktops en gebruikers. Hiervoor moesten diverse taken worden verricht zoals het overzetten van de data, het aanpassen van diverse scripts, het aanpassen van Active Directory zodat men op de nieuwe lokatie kon werken, het omzetten van de profielen, het verhuizen van de profielen. Verder participeerde ik ook in het oplossen van storingen gedurende deze verhuizing. Per dag moesten er gemiddeld 3 vestigingen worden gemigreerd.
Detacheringsopdracht via ATOS. Ik was volledig verantwoordelijk voor het technisch aansluiten van alle Internet Aanbieders op het CIOT informatiesysteem (Centraal Informatie Systeem Onderzoek Telecommunicatie) - Technisch geheel verantwoordelijk voor het aansluiten. - Valideren aangeleverde .XML bestanden - .XML bestanden inlezen in het CIOT systeem - Ingelezen bestanden testen op volledigheid. - Verhelpen van technische storingen als aanbieder problemen heeft met uploaden. - Technische contactpersoon voor alle internet providers. - In productie nemen van de geteste bestanden. - Met KPN in kontakt treden bij storingen mbt ftp sessies (KPN host de ftp dienst) - Schrijven complete procedure voor het aansluiten en de valkuilen hierin. - Omscholen interne collega's voor deelname aan het project - Bijhouden van de reeds bekende storingen.
Bij het CIOT bestond behoefte om clients en servers op een handige manier te voorzien van Antivirus en bijbehorende updates. N.a.v. deze behoefte heb ik een project gedaan voor het inrichten van MC Afee Protection Pilot (management tool) Mijn taak was het om dit geheel in te richten, zodat op een makkelijke manier alle clients en servers geupdate en gecheckt kunnen worden.
Detacheringsopdracht via ATOS. Bij het CIOT bestond behoefte om clients en servers op een handige manier te voorzien van een besturingssysteem. N.a.v. deze behoefte heb ik een project gedaan voor het inrichten van RIS (Remote Installation Service). Mijn taak was het om dit geheel in te richten, zodat op een makkelijke manier een image geladen kan worden op de client. Deze image is een reeds geinstalleerde Windows XP omgeving met alle CIOT instellingen en servicepacks.
Detacheringsopdracht via ATOS. De werkzaamheden op de afdeling waren zodanig dat er behoefte bestond aan een extra medewerker die meedraait in de dagelijkse operatie en migratiewerkzaamheden. In dat kader ben ik hier geplaatst om mee te helpen dit te realiseren. Mijn taak binnen het CIOT is het ondersteunen van de afdeling om de dagelijkse operationele zaken op de afdeling af te handelen. Verder ga ik ook regelmatig op pad naar opsporingsdiensten etc om onderhoud te doen, updates uit te voeren en nieuwe versies te implementeren.
Detacheringsopdracht via ATOS. Het ICT beheer is in zijn geheel overgedragen aan ATOS. Dit is gepaard gegaan met de nodige complicaties. In korte tijd zijn veel veranderingen doorgevoerd. Het aanwezige automatiserinspersoneel heb ik de nieuwe werkwijzen eigen gemaakt. Hierbij kwam het aan op overtuigingskracht en motiveren. • Tweede lijns support leveren • Opstellen van gebruikersinstructies • Oplossen van (ver)storingen • Backupbeheerder • Inwerken en begeleiden van automatiseringspersoneel.
Detacheringsopdracht via ATOS. Binnen ATOS bestaat het zogeheten OOTD (Officer of the Day). De persoon die hiervoor verantwoordelijk is moet zich bezighouden met diverse monitoring. Een paar keer per week was ik verantwoordelijk voor het monitoren van al deze zaken in o.a. MOM. Ik moest voor 3 klanten honderden servers monitoren en problemen signaleren danwel oplossen. De OOTD-er is verantwoordelijk voor het oplossen van incidenten en het controleren van de virus updatefiles op alle servers. Verder is de OOTD-er verantwoordelijk voor het bijhouden en verdelen van de binnenkomende calls en het signaleren van Severity 1 tickets, dit zijn tickets die met spoed afgehandeld moeten worden.
De printserver bij de klant functioneerde niet meer naar behoren. De opdracht was om deze server opnieuw in te richten. Het feit dat het hele bedrijf afhankelijk is van deze ene printserver maakte de klus complex en risicovol. Er zijn op deze server ruim 150 (!) printers gedefinieerd. Een andere moeilijkheidsgraad was dat het intranet ook op deze server draait. Ik was verantwoordelijk voor dit project . Mijn taken binnen dit kader waren: - Inventariseren - Veiligstellen van alle instellingen - Opstellen van plan van aanpak - Overleg voeren - Uitvoering (samen met 1 collega) verzorgen - Nazorg verlenen voor de gebruikers
Detacheringsopdracht via ATOS. Het ICT beheer is in zijn geheel overgedragen aan ATOS. Dit gebeurt hoofdzakelijk op afstand maar diverse changes werden op locatie afgehandeld. Er zijn veel projecten gedaan bij deze klant en veel changes doorgevoerd op de diverse systemen wat uiteraard ook de nodige complicaties met zich meebracht. Mijn taak bestond uit het verzorgen van de backupcontrole, handelde de restoreaanvragen af. Verder bereide ik vaak de changes voor (o.a. impactanalyse en plan van aanpak) die soms door anderen en soms door mijzelf werden uitgevoerd. Verder moest ik regelmatig users migreren van een NT4 domein naar Active Directory. Dit gebeurde met de daarvoor aanwezige tools.
Certificeringen
Portfolio
Reviews
-
Locatie Diemen
-
Categorie Techniek & EngineeringOverig
-
Geverifieerd Email
-
Lid Sinds 14-11-2025