Over deze freelancer
Ik ben een betrokken, ambitieuze en zeer ervaren finance professional met een focus op uitvoeringsorganisaties, MKB en internationale organisaties (NGO’s). Sociaal, praktisch, positief, kritisch en oplossingsgericht. Een kei in het aanbrengen van structuur in complexe situaties. Analytisch sterk waardoor ik nieuwe informatie snel opneem en doorgrond. Ik heb mij ontwikkeld als een stevige business partner met visie, overtuigingskracht en besluitvaardigheid. Daarbij effectief samenwerkend met diverse lagen van de organisatie en andere stakeholders waarbij ik rekening houd met de diverse belangen. Het is mijn passie om met mijn expertise organisaties een stap verder te brengen door processen te verbeteren, ontwikkelingen in breed perspectief te analyseren, strategisch te adviseren en mensen met elkaar te verbinden.
Opleiding
Werk & Ervaring
Diverse kleine projecten uitgevoerd binnen mijn bestaande adviesklanten, zoals het opzetten van een facturatie-tool en de herstructurering van een administratie
Als concerncontroller van de IND adviseerde ik het management gevraagd en ongevraagd over strategische onderwerpen en algemeen (financieel) beleid. Door de ontwikkeling van nieuwe tools en KPI’s op het snijvlak financiën, capaciteit en productiviteit (op basis van meerjarige trendanalyses) was ik in staat het management van nieuwe inzichten te voorzien waarmee we de voorspelbaarheid van de productie (en daarmee het gesprek binnen de driehoek) hebben kunnen verbeteren. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor diverse P&C- producten (zoals begroting en periodieke rapportages) en werkte ik als afgevaardigde/liaison van de IND, samen met medewerkers van JenV, aan een onderzoek naar de doorontwikkeling van de bekostigingssystematiek. Dit was een complexe rol binnen een ingewikkeld politiek speelveld waarbij de organisatie ook nog in enkele jaren verdubbelde in capaciteit en financiering.
Als concerncontroller bij COA adviseerde ik het bestuur over strategische onderwerpen en bedrijfsvoeringsvraagstukken, risico management, treasury en fiscaliteiten. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor diverse P&C-producten (zoals begroting en de jaarrekening). Deze rol vervulde ik in een zeer turbulente tijd waarin de financiering binnen één jaar verdubbelde en we te maken hadden met veel urgente operaties die veel druk legden op de organisatie en complexe gevolgen hadden op het gebied van rechtmatigheid.
In deze baan gaf ik leiding aan de afdeling F&C, bestaande uit vier controllers en drie financieel medewerkers. Mijn verantwoordelijkheden bestonden onder andere uit het ontwikkelen en realiseren van het Financieel en Control beleid, het inrichten en bewaken van de Planning & Control cyclus en het toetsen van plannen op haalbaarheid en financiële en bedrijfseconomische consequenties. Ik was aanspreekpunt en sparringpartner voor de Audit Committee (bestaande uit de CFO van KPN en de CMO van Rituals) en onderhield de relaties met de bank, externe accountant, fiscalist en ISO auditor. Daarnaast was ik verantwoordelijk voor analyse en rapportage over budgetrealisatie, het ontwikkelen van sturingsinformatie en de uitvoering van risicoanalyses alsmede het monitoren van de afgesproken beheersmaatregelen. Naast de verantwoordelijkheid die ik in deze functie droeg voor het gehele reilen en zeilen van de F&C-afdeling, heb ik mij gefocust op de transitie van financial control naar business control. Toen ik in 2018 begon, kenmerkte de F&C-afdeling zich als een afdeling die vooral gericht was op rapportages en daarmee vooral achterom keek. Eind 2020 stond er een afdeling die sparring partner van de business was geworden, meedenkend met innovatieve proposities, subsidieaanvragen en marketing-strategieën, de business continue uitdagend met benchmarks en analyses.
In deze opdracht had ik de taak om de functie van Concern Controller inzake een nieuw opgerichte IV-organisatie in te richten en vorm te geven. De focus lag op de strategische hoofdlijnen van de IT-financiering, het inrichten en uitvoeren van systeemtoezicht (de financial en business control kreeg primair gestalte binnen de IT- organisatie zelf) en advisering van de eigenaar (Raad voor de rechtspraak).
In deze opdracht (op afroepbasis) adviseerde ik de directie inzake diverse (strategische) financiële vraagstukken, waaronder stabiele financiering, bekostigingsanalyses, meerjarenbegrotingen, businesscases en de inrichting van benefit-management.
Bij deze opdracht adviseerde ik een SSO bij de doorontwikkeling van hun kostprijsmodel. Voorts ondersteunde ik de afdeling F&C bij de uitvoering van diverse financiële analyses
In deze opdracht was ik verantwoordelijk voor het opstellen van een business case inzake een IT-project. Mijn hoofdtaken bestonden naast het schrijven van de business case, uit het vervaardigen van een (opschalingsbestendig) calculatiemodel waaruit de kostprijzen van de beoogde producten en services moesten blijken en het schrijven van een advies inzake de financiering van het project.
Bij deze opdracht onderzocht ik de mogelijkheden voor relevante uitbreidingen op een bestaand benchmark-model en adviseerde ik het management, onder andere bij het opstellen van business cases. Hierbij was ik onder andere verantwoordelijk voor het opzetten van calculatiemodellen, het berekenen van kostendekkende tarieven en het uitvoeren van maatschappelijke kosten-batenanalyses.
Als controller bij de Rechtspraak heb ik, naast de reguliere taken (zoals het opstellen van de P&C-producten en het schrijven van beleidsnotities), diverse verbetertrajecten doorgevoerd. In het eerste half jaar lag mijn focus op de coördinatie van het jaarrekeningtraject. Mijn hoofdtaken bestonden uit het op orde brengen van de administratie, het opstellen van de jaarrekening en het begeleiden van de externe accountant. Door een grote reorganisatie, het overbrengen van de boekhouding en inkoop naar een Shared Service Center en de overstap naar een nieuw ERP-systeem, was dit een zeer complex traject. In het resterende deel van 2013 heb ik mij gericht op de herstructurering van de administratieve organisatie en interne controle. Door bovengenoemde ontwikkelingen diende de AO/IC opnieuw ingericht en beschreven te worden. Toen de AO/IC begin 2014 stond en de administratie soepel liep, heb ik mij gericht op het opzetten en optimaliseren van een tool om betrouwbare managementrapportages op te stellen. Ook voerde ik periodieke (knelpunten) analyses uit ter aanvulling op de maandelijkse management-rapportages. Voorts richtte ik mij op het analyseren en oplossen van (systeem)knelpunten binnen de inkoopmodule alsmede het opleiden van medewerkers in het gebruik van Oracle. Daarnaast adviseerde ik de directie bij diverse projecten en was ik verantwoordelijk voor de uitvoering van enkele interne audits.
In Oeganda heb ik de uitbreiding van een bestaand kinderdorp gecoördineerd. De uitbreiding omvatte de bouw van zeven familiehuizen en de aanleg van infrastructuur, een afwateringssysteem, de bouw van een vrijwilligersverblijf en een kantoor. Mijn taken bestonden uit het opstellen van kostencalculaties, het schrijven van projectvoorstellen, het opstellen van tijdschema’s, het inkopen van bouwmaterialen, het implementeren van procedures ter voorkoming van diefstal, het selecteren van geschikte bouwvakkers, het toezicht houden op de kwaliteit en voortgang van de bouw, budgetmonitoring en het opstellen van financiële en niet-financiële Rapportages na afronding van de bouwprojecten. Voorts heb ik meerdere lokale projecten in Oeganda ondersteund bij het verbeteren van hun administratie en het uitwerken van business plannen.
In mijn tien jaar bij KPMG ben ik van trainee doorgegroeid tot registeraccountant. In deze tien jaar heb ik vele grote internationale bedrijven in binnen- en buitenland bediend in zowel dienstverlening, handel als productie. Ook bediende ik enkele MKB-bedrijven, gemeentes, ministeries en NGO’s. Tijdens het traineeship (eerste vijf jaar) heb ik de kneepjes van het vak geleerd en werd ik door continue uitbreiding van mijn verantwoordelijkheden klaargestoomd voor de leidinggevende rol, die ik vanaf het zesde jaar mocht vervullen. In de laatste jaren als manager was ik verantwoordelijk voor de aansturing en coördinatie van diverse opdrachten. Voorts was ik verantwoordelijk voor het schrijven van de accountantsrapportages en management letters. De opdrachten voerde ik veelal direct onder de partner uit. Doordat veel opdrachten tegelijkertijd liepen en ik daardoor niet fulltime bij iedere opdracht aanwezig kon zijn, heb ik in deze periode een helicopterview ontwikkeld waarmee ik in staat ben snel data te analyseren en samen te vatten om dit vervolgens gestructureerd te kunnen terugkoppelen aan partner en klant.
Certificeringen
Portfolio
-
Locatie Katwijk
-
Categorie FinancieelManagement & Consulting
-
Geverifieerd ongeverifieerd
-
Lid Sinds 13-10-2025