Over deze freelancer
Mijn naam is Niels Aarts, een ervaren Microsoft 365 en Power Platform specialist. Door mijn bedrijfskundige achtergrond en goede technische kennis ben ik in staat om opdrachten variërend van strategieadvies tot en met de uiteindelijke realisatie tot een goed einde te brengen. Namens Oracle, Ricoh en Motion10 heb ik afgelopen 25 jaar vele nationale en internationale projecten mogen draaien. De laatste 15 jaar is dat primair op het gebied van Microsoft techniek geweest. Mijn expertise richt zich voornamelijk op het creëren van moderne werkomgevingen, waarbij ik me bezighoud met:
· Creatie van bedrijfstoepassingen met behulp van het Power Platform.
· Het opzetten van intranetten voor effectieve communicatie en samenwerking.
· Implementatie van Document Management Systemen (DMS) voor efficiënt documentbeheer.
· Ontwikkeling van provisioning systemen voor geautomatiseerde inrichting van IT-resources.
· Maatwerkontwikkeling van SPFx webparts/ etxtensions voor SharePoint, Teams en Viva connections.
· Formuleren van richtlijnen en adviseren over de optimale configuratie van het Power Platform.
Op deze wijze draag ik bij aan het verbeteren van de werkomgevingvan organisaties en het verhogen van hun productiviteit.
Opleiding
Werk & Ervaring
Opdrachtgever is een luchthavenonderneming met een belangrijke maatschappelijke opdracht. Opdrachtgever is eigenaar en exploitant van meerdere luchthavens. Niels is onderdeel van het DevOps-team dat binnen de organisatie het Microsoft Power Platform beheert en implementeert. Daarbij ligt de focus enerzijds op het ontwikkelen van complexe applicaties, en anderzijds op het enthousiasmeren van collega’s over de mogelijkheden van het Power Platform, om zo citizen development binnen de organisatie te stimuleren. In deze rol was Niels verantwoordelijk voor de functionele analyse van door pro-devs ontwikkelde applicaties, het enthousiasmeren van de business voor het gebruik van het platform, én het overtuigen van architecten, securityspecialisten en strategen van de meerwaarde van professionele ontwikkeling en de geschiktheid van het Power Platform binnen de organisatie. Binnen de organisatie zijn inmiddels meerdere applicaties actief in gebruik, waaronder een oplossing voor het plannen en boeken van kantoormedewerkers die diensten draaien op de terminal. Daarnaast zijn er meer dan 5.000 workflows en 500 apps ontwikkeld door citizen developers binnen het Power Platform.
De opdrachtgever is een van de grootste infrabedrijven van Nederland en verzorgt jaarlijks de aanleg en het onderhoud van gas-, water-, elektriciteits- en internetvoorzieningen voor duizenden huishoudens. De opdrachten worden verstrekt door de grote netbeheerders van Nederland. De uitdaging lag in het implementeren van een nieuwe ketenstandaard binnen een relatief korte tijd, waarmee afscheid genomen kon worden van de arbeidsintensieve telefonische en e-mailcommunicatie binnen de keten. De ambitie was om als koploper voorop te lopen in deze automatiseringsslag. Als onderdeel van een voortdurende optimalisatieslag gericht op ketensamenwerking heeft Niels onderzocht hoe het proces van kort-cyclisch werk verder geautomatiseerd kon worden. Hierbij lag de nadruk op de automatische verwerking van inkomende en uitgaande opdrachten met behulp van Azure en Microsoft 365. Na dit onderzoek heeft Niels als Scrum Master en Microsoft 365-consultant actief bijgedragen aan het ontwikkeltraject In het voortraject heeft Niels een heldere oplossingsrichting en een uitvoerbaar plan van aanpak opgesteld. Tijdens de realisatiefase heeft hij als Scrum Master zorg gedragen voor het consistent toepassen van de Scrum-methodiek en het begeleiden van het ontwikkelteam. Daarnaast fungeerde hij als primair aanspreekpunt voor Microsoft 365 en was hij verantwoordelijk voor het ontwerp en de implementatie van alle gebruikersinterfaces. Het systeem is gefaseerd in gebruik genomen in de verschillende rayons. Inmiddels zijn meer dan 200.000 opdrachten zijn door het systeem verwerkt. Het proces omvat: Automatisch ontvangen van opdrachten. Registratie in Microsoft 365. Verrijking in Microsoft 365. Doorgifte aan het ERP-systeem. Distributie naar tablets van monteurs. Afronding en terugkoppeling aan de netbeheerder.
Deze universiteit beschikte over een SharePoint On-Premises DMS, dat met spoed gemigreerd moest worden naar Microsoft 365. De bestaande on-premises omgeving bevatte aanzienlijk maatwerk dat niet één-op-één kon worden overgezet naar de cloud, wat extra complexiteit toevoegde aan de migratie. Daarnaast had de universiteit een groot aantal op Oracle gebaseerde applicaties die vervangen moesten worden, hetzij door aangeschafte standaardapplicaties, hetzij door op maat gemaakte oplossingen ontwikkeld met low-code technologie. Niels heeft in dit project de volgende taken uitgevoerd: Het bepalen van de nieuwe structuur. De analyse van de tekortkomingen uitgevoerd Geassisteerd bij de migratie naar de cloud. De geïdentificeerde gaps opgelost, door gebruik te maken van standaard M365 mogelijkheden of door maatwerkoplossingen te ontwikkelen via het Power Platform. Functioneel beheer op M365 Via workshops is per proces binnen de organisatie vastgesteld welke specifieke inrichting nodig was. Deze inrichtingen zijn vervolgens geautomatiseerd uitgerold via een, door Niels ontwikkeld, provisioningmechanisme. Wat betreft het Power Apps-traject heeft Niels verschillende applicaties ontwikkeld, waaronder: Routering van documenten. Uitgebreid goedkeuringsproces voor boekingen en betaalopdrachten. Ondersteuning van het College van Beroepsprocessen. Verschillende applicaties ter validatie van gebruikersinput. Naast de ontwikkeling van deze applicaties heeft Niels ook de governance van het Power Platform uitgewerkt. In 2020 zijn in totaal 8 applicaties in gebruik genomen, samen met het DMS (Document Management System) en het governanceplan voor het Power Platform.
Een grote Nederlandse gemeente heeft de ambitie om samenwerking volledig binnen Microsoft 365 te centraliseren. Om dit te realiseren, moeten grote hoeveelheden data gemigreerd worden van de netwerkschijven naar de nieuwe omgeving. Daarnaast dienen de directies die al gebruikmaken van Microsoft Teams en Microsoft SharePoint geüpgraded te worden naar de gestandaardiseerde manier van werken die is uitgewerkt. Niels' taak binnen dit project is het upgraden van bestaande Microsoft Teams-omgevingen naar de nieuwe versie. Het ontwikkelen van een upgadescript in PowerShell, waarbij optioneel bepaalde functionaliteiten toegevoegd worden. Denk bijvoorbeeld aan het koppelen van dossiers, het renamen van de site Url, het instellen van primaire site en teams configuraties, het koppelen aan een hubsite en het instellen van library defaults. Inmiddels zijn meer dan 200 teams en sites geupgrade via het script.
De opdrachtgever is een van de grootste telerscoöperaties van Nederland en levert wereldwijd komkommers, paprika’s en tomaten. In het kader van de implementatie van Business Central moesten diverse interne processen worden geoptimaliseerd om de organisatie verder te professionaliseren en te ondersteunen bij hun groeiende internationale activiteiten. Niels heeft voor de opdrachtgever een reeks apps ontwikkeld die de processen rondom indiensttreding, functiewijzigingen en uitdiensttreding aanzienlijk hebben vereenvoudigd. Deze applicaties fungeerden als spil in het gehele proces en zorgden voor een gestroomlijnde integratie met meerdere kernsystemen, waaronder: Asset management, voor het beheer van bedrijfsmiddelen. Digitale handtekening, voor efficiënte en rechtsgeldige ondertekening van documenten. Service desk applicatie, voor het afhandelen van verzoeken en meldingen. HRM applicatie, voor personeelsbeheer en administratieve ondersteuning. Door middel van een aantal workshops is vastgesteld welke integraties noodzakelijk waren en hoe de logische flow binnen de verschillende deelprocessen eruit moest zien. Op basis van deze inzichten heeft Niels de governance van het Power Platform ingericht. Daarnaast is DevOps geïmplementeerd voor automatische deployment. Vervolgens is de applicatie ontwikkeld. De ontwikkelde applicatie wordt gebruikt voor zowel het aanmelden als het afmelden van seizoensmedewerkers en vaste medewerkers. Naast een aanzienlijke efficiëntiewinst biedt de applicatie vooral een belangrijke kwaliteitsverbetering. Dankzij de gestroomlijnde processen zijn alle benodigdheden, zoals accounts, laptops, telefoons en toegangsrechten tot applicaties, ruim vóór de indiensttreding van een medewerker volledig geregeld.
Certificeringen
Portfolio
Reviews
-
Locatie Oosterhout
-
Categorie Development & IT
-
Geverifieerd Email, Telefoon
-
Lid Sinds 24-10-2025