Delen
Bewaren

Ramon

RTE/Scrummaster/Verandermanager/Projectmanager
nog geen reviews Hoevelaken

Over deze freelancer

Ik heb een sterke passie voor het werken met en aan procesverbeteringen, herstructureringen, kwaliteitsverbeteringen, innovatie. Verbinden en bouwen nemen een centrale positie in. Ik weet veranderingen effectief te starten, te leiden en te implementeren, waarbij ik aandacht heb voor de integrale benadering! Dat is waar ik energie van krijg! Communicatie is voor mij de sleutel. Met ervaring binnen business en ICT een focus op het snijvlak business-ICT, met klanten en gebruikers als uitgangspunt.Agile scrum, frameworks als SAFe, Prince2, Business Process Management, ITIL, de waterval zijn concepten waar ik ervaring mee heb binnen de overheid, financiële dienstverlening en supply chain.Wat mij verder kenmerkt:Vernieuwend/Innovatief | starter | betrouwbaar | gedreven | organiserend | communicatief sterk | goed in structuur en procedures ontwerpen | kan complexe zaken terugbrengen naar eenvoud en concrete oplossingen | pragmatisch | zowel mens- als resultaatgericht


Opleiding

L
2024 — 2024
Leading SAFe
Forsa Advies

T
2022 — 2022
The professional Scrummaster 1 (PSM1)
ICM

T
2021 — 2022
Train de trainer
Skala Training & Advies

N
2021 — 2022
NLP, Transactionele analyse en Systemisch werk
Plata Opledingen

C
2019 — 2019
COBiT
Global Knowledge Netherlands

L
2017 — 2018
Life Coaching
ICM

L
2015 — 2015
Lean green belt
Process Express

L
2012 — 2012
Leidinggeven aan professionals
NCOI

V
2011 — 2011
Verandermanagement
Twynstra Gudde

P
2010 — 2010
Prince2
BCU

P
2010 — 2010
Procesmanagement
ICM

B
2009 — 2009
Business Process Management
NCOI

E
2008 — 2009
Effectief en succesvol communiceren
ASR

I
2008 — 2008
Inzicht in Invloed
Bureau Zuidema

P
1990 — 1996
Psychologie
Universiteit Utrecht en University of Florida


Werk & Ervaring

R
2024-10-01 — heden
Release Train Engineer (RTE)
Douane

Lid MT IT Douane. Verantwoordelijk voor de productie van de teams die vanuit het SAFe-model werken aan de systemen voor Toezicht, Goederen en Risicomanagement (TG&R) van Douane. Naast software development ook beheer van ingekochte applicaties. Daarnaast bezig met strategische samenwerking, verbetering processen en alignement tussen de ketens en met de business.

A
2022-02-01 — 2024-10-01
A.i. Senior Scrummaster
Belastingdienst

Scrummaster van 3 backend ICT development teams. Tevens werkte ik aan team overstijgende procesverbeteringen (zoals verbetering samenwerking met functioneel beheer, de samenwerking vanuit business (feature-proces) met ICT), leidde ik de implementatie van de module binnen Jira voor uniform backlog management en werkte ik aan de verdere implementatie van SAFe. Voor voorziening van managementinformatie heb ik verschillende dashboards (door)ontwikkeld waarmee productie, velocity, voorspelbaarheid, etc in cijfers en grafisch worden weergegeven. Verder ontwikkelde en werkte ik aan de opzet van een nieuw concept (wat inmiddels breed wordt geïmplementeerd) om HBO-stagiairs aan te trekken en te binden, waarbij ik daarnaast ook functioneerde als stagebegeleider.

S
2020-09-01 — 2022-01-01
Senior Projectmanager ICT
Flynth Accountants en Adviseurs

• Voorbereiding landelijke organisatie op herziene regio-indeling en hiërarchische structuur en besturing (ICT (oa invulling Identity & Access Management) en administratieve processen). • Rol scrummaster: Inrichting eerste online AVG-proof aanvraagformulier.

A
2019-05-01 — 2019-11-01
A.i. Projectmanager ICT en Scrummaster
Nederlandse Loterij

Project in agile-omgeving. Verantwoordelijk voor het vlottrekken van een vastgelopen project (als onderdeel groot programma): • Ontwikkeling in Griekenland van nieuw future-proof centraal systeem. • Verbetering en implementatie development-proces met nieuwe afspraken en KPI's omtrent de sprint van leverancier en informatie-management. • Verbetering en implementatie functionele testproces plus aansluiting op acceptatie- en ketentest. • Transitie naar agile scrum werken in 2-wekelijkse sprints met inzet KPI's. • Alignment met leverancier geïmplementeerd van overige projecten binnen programma. • Implementatie en livegang centraal systeem.

S
2018-05-01 — 2019-05-01
Senior Manager ICT Ontwikkeling en Architectuur
Stater

Management en portfolio-management voor ICT development, het incidentmanagement-proces, invulling nieuwe IT-architectuur en voor ontwikkeling nieuw datawarehouse. Verantwoordelijk voor 14 agile teams (Nederland en outsourced naar India) met 6 direct reports (totaal 150 FTE). • HR management • Verder ontwikkelen performance agile scrum werken binnen het changeproces en ontwikkeling naar referentie-architectuur. • Onderzoek naar en opstart van bouw nieuw datawarehouse (DWH) ism Indiase partner (Infosys). Als eigenaar DWH-contract aansturing van Indiase partner (Infosys). • Incidentmanagement. • Schoning persoonsgegevens (AVG). • Lid stuurgroepen ICT-portfoliomanagement .

A
2017-02-01 — 2018-02-01
A.i. Manager Projectmanagement, Business Process Management, Productmanagement en ICT
SVn

Opdracht als leidinggevende was het 'in control' komen van een multidisciplinair onderdeel en ICT binnen SVn. Tevens lid strategisch team. • Herstructurering outsourced ICT ontwikkeling (changeproces): als Productowner vernieuwde effectievere governance met en aansturing van outsourcing partner geïnitieerd en geïmplementeerd. Keten met interne organisatie verder aligned richting de externe ICT leverancier met sterk verbeterde performance en veilig gestelde data als resultaat. • Opdrachtgever: Migratie ICT van outsourced beheer naar eigen beheer; opzet sourcingstrategie en implementatieplan contractmanagement. • Programmamanager: herpositionering afdeling: Initiatie en implementatie inkadering taken en verantwoordelijkheden; opzet en implementatie gestandaardiseerd projectplan icm strategische besluitvorming. • Ontwikkeling samenwerking met externe partijen NHG (samenwerking nieuw leven ingeblazen) en BKR. Na genoemde trajecten waren we in control en heb ik geadviseerd mijn functie op te heffen.

A
2015-09-01 — 2017-02-01
A.i. Senior Consultant Business Process Management
Aegon

• Analyse, opzet en invulling procesarchitecturen plus aansluiting risk en ICT voor Pensioenen, Schade, Leven en Hypotheken. • Ontwikkeling implementatieplan procesmodellen (plan van aanpak in 6 stappen is gebruikt en uitgerold). • Analyse, opzet en invulling procesarchitecturen plus aansluiting risk en ICT. • Ontwikkeling implementatieplan procesmodellen (plan van aanpak in 6 stappen is gebruikt en uitgerold).

A
2015-01-01 — 2015-07-01
A.i. Consultant Business Process Management
Gemeenten Vlaardingen, Schiedam en Maassluis

Begeleiding in wekelijkse sprints bij analyse, opzet en implementatie processen ter ondersteuning fusie sociale diensten van de 3 gemeentes.

A
2015-05-01 — 2015-07-01
A.i. Consultant Business Process Management
M-Locks BV

Modelleren plus optimaliseren processen slotenfabrikant voor selectie ERP-systeem.

A
2014-07-01 — 2015-03-01
A.i. Senior Consultant Business Process Management
GS1

Analyse, opzet en implementatie processen met procesarchitectuur als onderdeel van implementatie nieuw ERP-systeem.

A
2013-04-01 — 2013-09-01
A.i. Directeur business netwerk chapter BNI
BNI

Bestuursvoorzitter van BNI, business netwerkorganisatie. Hoofddoelen: Implementatie strategie gericht op effectiviteit, groei en verbinding: succesvol opzetten van partnerships (via segmentatie naar vakgebieden), groei in ledenaantal (+25%), netwerkvaardigheden en -resultaten en omzet.

M
2011-02-01 — 2013-05-01
Manager Outsourcing ICT
ASR

Lid MT. Tactisch/strategisch corporate management en beleid voor ICT outsourcing (demand kant ICT). Inrichting en implementatie ICT-outsourcing voor ASR Nederland. Aansturing van internationale leveranciers (>50). Sparringpartner directie en externe partijen als eindverantwoordelijke voor outsourcingsactviteiten (> € 150 mln). Functioneel verantwoordelijk voor operations binnen ICT en bank. • Mede verantwoordelijk voor visie, strategie, beleid, opzet en implementatie governance. • Programmamanager: heroriëntatie outsourcing. Initiatie en implementatie fusie, invulling informatiemanagement, inrichting en implementatie outsourcing management en inkoop naar effectief corporate dienstverlenend Shared Service Center. • Projectmanager: Initiatie en implementatie standaardisatie contractuele data via vertaling naar gestandaardiseerde ICT-processen volgens COBIT-framework, inclusief het invullen van riskmanagement (oa conform ISAE3402). • Projectmanager: heroriëntatie interne afstemming operations (ICT - outsourcing - project-/programmamanagement) gericht op meer effectiviteit en efficiëntie. • Invulling licentiemanagement. • Teamontwikkeling. << Een resultaat: hoogste klanttevredenheid bereikt binnen ASR Nederland in 2012 >>

P
2010-09-01 — 2011-05-01
Projectmanager Reductie Portokosten
ASR

Strategisch projectmanagement. • Complex strategisch project (Prince2) binnen de labels van ASR Nederland. Selectie en implementatie nieuwe uniforme contractuele verzendtermijn van post en automatisering supply chain proces met accountantsverklaring (SAS70/ISAE3402) (pilot in Nederland). • Meegewerkt aan positionering en verdere integratie van centrale printstraat als shared service center. << Nb: Project is over 2011-2012 uitgeroepen tot meest gewaardeerde resultaat binnen de ASR-Groep met jaarlijkse besparing van >10% >> << Pilot in Nederland >>

M
2007-09-01 — 2010-09-01
Manager Intermediaire Zaken
ASR

Operational management beheer intermediaire data (corporate backoffice), beleid, relatiemanagement. Verantwoordelijk voor multidisciplinaire teams binnen 6 verzekeraars (±45 FTE), 5 direct reports. Hoofddoel was het centraal in control komen op het beheer van het intermediair en hun portefeuilles. • Programmamanager/Verandermanager: heroriëntatie en inrichting intermediaire operations. Fusie van 7 teams naar nieuw dienstverlenend integraal Shared Service Center voor ASR Nederland. • Projectmanager (Wet en regelgeving): Implementatie nieuwe wetgeving juridisch managen van intermediaire data. • Teamontwikkeling: Ontwikkeling personeel naar zelfsturend team. • Introductie Lean, proces- en ketenmanagement. • Digitalisering datamanagement. • Eigenaar centraal CRM-systeem; lid stuurgroep voor selectie en implementatie nieuw centraal CRM-systeem. << We waren de eerste in Nederland met invulling en communicatie van de vanuit de Wft geïntroduceerde deelvergunningen >>

P
2005-09-01 — 2007-09-01
Productmanager
Huis & Hypotheek

Inkoop, productontwikkeling, strategisch management, beleid, relatiemanagement, projectmanagement (demand kant ICT), datamanagement. • Projectmanager: implementatie nieuw landelijk ICT adviessysteem (van initiatie, tendering, sponsoring t/m implementatie). Geaccordeerd door de AFM. • Projectmanager: opzet database met belangrijkste hypotheekvoorwaarden alle geldverstrekkers.

F
2003-01-01 — 2005-09-01
Financieel Coach/Bedrijfsleider
De Hypotheker

Financieel planner en bedrijfsleider van het kantoor

A
2000-02-01 — 2003-01-01
Accountmanager Zakelijk markt
OBP Groep

Accountmanager gericht op verkoop financiële producten aan de zakelijke markt

F
1998-10-01 — 2000-02-01
Financieel adviseur/Manager Buitendienst
OBP Groep

Gestart als financieel adviseur en gestopt als manager buitendienst. Advies gericht op particulieren

M
1997-06-01 — 1998-10-01
Manager Operations Bedrijfsspaarregelingen en AOV
Allianz Life

Teammanager van een team binnen een verzekeraar. Structuur aangebracht in de manier van werken. Samenwerking met assurantietussenpersonen verbeterd. Actyerstanden weggewerkt.


Certificeringen

L
2024
Leading SAFe

P
2022
PSM1

N
2022
NLP, Transactionele analyse, Systemisch werken

C
2019
COBiT

C
2018
Coach (NOBCO-gecertificeerd)

P
2010
Prince2

P
1996
Psychologie (drs)


Portfolio

€ 100 / uur
  • Locatie Hoevelaken
  • Categorie Development & IT
    Management & Consulting
  • Geverifieerd ongeverifieerd
  • Lid Sinds 12-07-2025