Terug

Administratie, uitbesteden of zelf doen?

Administratie, uitbesteden of zelf doen?

Administratie. Een woord dat bij vele ZZP’ers en eigenaren van eenmanszaken en kleine ondernemingen koude rillingen veroorzaakt. Maar een overzichtelijke administratie is onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. De vraag die daarbij opdringt is: huur je iemand in of doe je het zelf? Beide keuzes hebben voor- en nadelen, die we in dit artikel voor je hebben verzameld.

Het begin van een administratie

Je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, je hebt een BTW-nummer en een zakelijke bankrekening. Dat zijn alle ingrediënten die je nodig hebt om te starten met de opzet van een zakelijke administratie. Je moet daarbij wel rekening houden met de eisen van de Belastingdienst, zoals de bewaarplicht van bankafschriften en bonnen en een geordende debiteuren- en crediteurenadministratie (zeven jaar bewaarplicht). Daarnaast dien je tijdig btw- en belastingaangifte te doen, anders kun je een fikse boete ontvangen. Maar ga je dit allemaal zelf verzorgen of huur je een expert in? We zetten de voor- en nadelen voor je op een rij:

Complete uitbesteding van de administratie

Dit wordt ook wel het ‘schoenendoosprincipe’ genoemd. Eens per maand of per kwartaal verzamel je alle bonnetjes, facturen en afschriften en stuur je dat op naar je boekhouder, die vervolgens de complete administratie voor je verzorgt.
Voordeel: - Het scheelt veel tijd en die tijd kun je dus besteden aan je bedrijf - Je hoeft geen verstand te hebben van fiscale zaken, zoals afschrijving, btw-aangifte en aftrekposten - Je profiteert maximaal van de belastingvoordelen - Je hebt minder kans op naheffingen of boetes van de fiscus - Een accountant is een zakelijke kostenpost en dus aftrekbaar Nadeel: - Het kost geld (gemiddeld uurtarief van ongeveer 70 euro) - Als je zelf niet alles netjes bijhoudt, zoals bonnen en facturen, zal de kostenpost hoger zijn - Je hebt geen inzicht in het hart van je bedrijf

Administratie in eigen handen

Afgezien of je de administratie leuk vindt, is het niet zo ingewikkeld als wordt gedacht. Vooral voor een ZZP’er, eenmanszaak of kleine onderneming is de administratie best in eigen beheer te doen. Daarvoor heb je wel discipline en basiskennis van de administratie nodig. Wanneer je ervoor kiest om de administratie zelf te doen, investeer dan in een goed en uitgebreid administratiepakket. Dat kan je helpen bij het maken van facturen, bijhouden van de inkoop, onkosten en splitsen van de btw. Bovendien vergemakkelijkt het de jaaraangifte.
Voordeel: - Je hebt inzicht in je boekhouding - Je bespaart kosten
Nadeel: - Het is tijdrovend - Kans dat je niet maximaal profiteert van belastingvoordelen.

Deels in eigen handen

Je kunt de administratie ook deels uitbesteden. Verzorg bijvoorbeeld zelf de btw-aangifte, maar laat je boekhouder de belastingaangifte doen. Daarnaast geldt: hoe meer je zelf vooraf doet, hoe minder de boekhouder moet doen en hoe meer kosten je kunt besparen
Voordeel: - Je hebt inzicht in je boekhouding - Je bespaart kosten - Je hebt deskundig fiscaal advies binnen handbereik
Nadeel: - Het is tijdrovend - Extra kosten voor een boekhoudprogramma.

Administratiestress

Of je nu ZZP'er bent of de eigenaar van een groot bedrijf met 100 werknemers, administratie stress is altijd aanwezig. Zorg dat je administratie altijd op orde is en dat je regelmatig even kijkt in het hart van je bedrijf, zodat je kunt ingrijpen als dat nodig is.

Door: Jessica Henneman
Jessica is een enthousiaste, energieke Product Owner en internationaal gekwalificeerde Marketing en Communicatie Professional.

Reacties

Categorieën freelancers

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten