Terug

Opvallen met online marketing

Als zzp’er of freelancer zwem je in Nederland in een enorm grote vijver. Het is dus belangrijk dat potentiële klanten precies jou hieruit vissen. Met het juist inzetten van online marketing, kun je dit de goede richting opsturen.   Ik kom heel vaak zzp’ers en freelancers tegen die nog steeds van mening zijn dat online marketing veel geld moet kosten. Terwijl je ook met een klein budget al veel kunt bereiken. In dit artikel geven we je enkele handvatten, zodat je zelf een online marketingplan kunt opzetten.

Zet social media in

Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram. Zomaar een paar voorbeelden van social media. Op deze online platforms vind je jouw doelgroep, dus het zou zonde zijn als je het niet inzet voor jouw online marketingstrategie. Bovendien kun je zelf bepalen hoeveel geld je hieraan wilt spenderen.   Om zichtbaar te worden, is het belangrijk dat je aanwezig bent op deze socialmedia-kanalen. Zorg dat je wekelijks een post plaatst. Dit kan bijvoorbeeld een interessant weetje zijn, een leuke actie of een kennismakingsmoment met jouw product of dienst.

Target er op los!

Let er wel op dat je de juiste doelgroep aantrekt. Dat betekent dat je volgers wilt die echt interesse hebben in jouw bedrijf en wellicht nu of later gebruik willen maken van jouw diensten en/of producten.   Dit kun je sturen door middel van online advertisement via Facebook. In het gedeelte advertenties kun je heel goed en makkelijk targetten. Als je bijvoorbeeld een weddingplanner bent, kun je targetten op mensen die net verloofd zijn. Dat is de doelgroep die je wilt bereiken. Facebook advertisement kost uiteraard geld, maar je kunt zelf bepalen hoeveel je wilt uitgeven.

Waardevolle content

Naast het inzetten van social media, is het belangrijk dat je jouw website voor de potentiële bezoeker waardevol maakt. Uiteraard zorg je ervoor dat alle informatie over jouw diensten en/of producten duidelijk en overzichtelijk te vinden is. Daarnaast moet de website echt mobielvriendelijk zijn, want meer dan de helft van de zoekopdrachten wordt via een smartphone gedaan.   Om online te kunnen scoren, zonder dat je met Google AdWords aan de gang hoeft te gaan, zou je regelmatig nieuwe content op je website moeten zetten. Dit kan heel goed door middel van een blog. Zorg dat de informatie die je verstrekt waardevol is voor de lezer en dat er een koppeling is met jou als zzp’er of freelancer. Op die manier creëer je een win-winsituatie en word je beter vindbaar in Google, zonder dat je er je portemonnee voor hoeft te trekken.

door: Jessica 

Jessica is een enthousiaste, energieke Product Owner en internationaal gekwalificeerde Marketing en Communicatie Professional. Met het bedrijf Sloterplas Management staat zij het bedrijfsleven bij op zowel strategisch- als commercieel gebied bij met strategie, advies en uitvoering. Verder is zij betrokken bij vele initiatieven van ondernemers in Nederland. 

Reacties

Categorieën freelancers

Operatie mislukt!
Probeer het later opnieuw. Neem contact op met de klantenservice als het probleem zich blijft voordoen.
Wij maken gebruik van cookies om onze site en jouw ervaring te verbeteren. Door verder te gaan op onze site accepteer je ons cookiebeleid.
Meer weten