Hoe kun je als beginnend freelancer goed gevonden worden op het internet? | Freelancer.nl

Hoe kun je als beginnend freelancer goed gevonden worden op het internet?

Gepubliceerd op 11 Augustus 2017

Goed gevonden worden op het internet is voor iedere ondernemer belangrijk. Vandaag de dag zoeken miljoenen mensen elke dag opnieuw naar producten en diensten met Google.
 
Ondanks dat elke ondernemer eigenlijk wel weet dat ze er goed aan doen om tijd en moeite te investeren in het goed gevonden kunnen worden op internet merk ik dat iets ze toch tegenhoudt.
 
Negen van de tien keer is het zo dat ondernemers bang zijn dat goed gevonden kunnen worden erg veel geld kost. Vandaag geef ik beginnende freelancers 5 tips om goed gevonden te kunnen worden op het internet zonder daar enorm in te hoeven investeren.

  1. Google Mijn Bedrijf (vermelding)
  2. Website (Google Mijn Bedrijf Website, WordPress, Squarespace, Weebly etc.)
  3. Social media (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest)
  4. Zoekmachine optimalisatie
  5. Bloggen


Google Mijn bedrijfsvermelding 

Als ondernemer heb je de mogelijkheid om een zogenaamd Google Mijn Bedrijf account aan te maken.
 
Het aanmaken van zo’n account is gratis en kent meerdere voordelen. Een van de voordelen is het feit dat je jouw openingstijden en contactgegevens direct in Google kunt tonen aan de gebruikers van Google die zoeken naar jouw bedrijfsnaam.
 
Daarnaast kun je hiermee recensies ontvangen en tonen en ben je ook beter zichtbaar in Google Maps.


Een website (laten) maken

Je kunt er in 2017 echt niet meer om heen. Je hebt een website nodig. Naar mijn mening doe je er heel verstandig aan om veel tijd, energie en toch ook wat geld te investeren in een gebruiksvriendelijke, duidelijke én goed vindbare website.
 
Mocht je toch echt geen budget vrij willen of kunnen maken voor het laten maken van een website dan is er gelukkig nog geen man overboord. 


Gratis website van Google Mijn Bedrijf of andere gratis website

Als het goed is heb je net gelezen dat je een gratis Google Mijn Bedrijfsvermelding kunt krijgen door een Google Mijn Bedrijf account aan te maken.
 
Los van de bedrijfsvermelding in de zoekresultaten van Google kun je hier sinds kort zelfs een gratis website mee maken!
 
Als je eenmaal een Google Mijn Bedrijf account hebt hoef je enkel in te loggen en in de linker navigatiebalk op Website te klikken.
 
Als je jouw Google Mijn Bedrijfspagina al hebt gevuld met openingstijden, je adresgegevens en wat foto’s zal Google hier automatisch mee aan de slag gaan en een zogenaamde one-pager maken.
 
De gratis website die je van Google kunt krijgen kan een heel mooi maar enigszins uitgekleed begin zijn. Mocht je meer functionaliteit nodig hebben en meer tijd en moeite in je website willen steken dan kun je het best kijken naar:
   
Welke voor jou het best geschikt is, is helemaal afhankelijk van de tijd en moeite die je in de website wil steken.
 
Daarnaast is elk systeem verschillend en zul je met minder technische kennis bijvoorbeeld eerder uit de voeten kunnen met Jimdo dan met WordPress.
 
Mocht je aan de slag willen met het bouwen van een website maar er toch niet helemaal uitkomen dan is Freelancer.nl natuurlijk dé plek om voor een leuke prijs hulp te zoeken bij mede-freelancers.
 
Wat betreft het gratis maken van een website moet je er altijd rekening mee houden dat deze gratis websites over het algemeen geen hosting of zelf gekozen domeinnaam bevatten. 


Social media gebruiken 

Als ondernemer doe je er goed aan om social media te gebruiken om in contact te komen én te blijven met je doelgroep.
 
Zo kun je een band opbouwen met je doelgroep, vragen van (potentiële) klanten beantwoorden en je aanbod uitlichten.
 
Bijna elk social media platform heeft de mogelijkheid om een zakelijk account aan te maken naast je privé account.
 
Een voordeel hiervan is dat je zakelijk en privé gescheiden kunt houden. Maar daarnaast heeft een zakelijke Facebookpagina ook wat functies dat een ‘normaal’ profiel niet heeft.
 
Zo kun je op een zakelijke Facebookpagina bijvoorbeeld een zogenaamde call to action knop plaatsen waardoor bezoekers van je Facebookpagina jou met slechts één druk op de knop bellen.
 
Wees met het aanmaken en gebruiken van social media kanalen als freelancer wel realistisch.
 
Je kunt bijvoorbeeld wel enthousiast een Facebookpagina, Twitter profiel, Instagram account, LinkedIn pagina en Pinterest account aanmaken maar besef je wel dat het effectief inzetten (en dus structureel bijhouden) van deze kanalen ontzettend veel werk is.
 
In plaats daarvan doe je er goed aan om van te voren te kijken op welk social media kanaal jouw doelgroep het actiefst is zodat jij je social media strategie daar op kunt focussen. 


Zoekmachine optimalisatie

Als het goed is heb je een website. Eerder in dit artikel heb ik je uitgelegd dat de kosten van een website geen reden meer kunnen zijn om geen website te hebben.
 
Maar alleen een website is niet meer genoeg om goed gevonden te kunnen worden. Je bent bij lange na niet de enige in jouw branche en al helemaal niet de enige op het internet.
 
Om te zorgen dat jouw website tevoorschijn komt in Google doe je er goed aan om aan de slag te gaan met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie.
 
Het woord legt eigenlijk precies uit wat het betekent. Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van jouw website om hoger te komen in zoekmachines.
 
99 van de 100 keer dat iemand het over zoekmachines heeft, heeft degene het over Google.
 
Zoekmachine optimalisatie is een enorm breed begrip en bestaat dan ook uit immens veel activiteiten die je kunt uitvoeren.
 
Wanneer je de tijd, kennis of het budget niet hebt om hier helemaal in los te gaan wil ik je aanraden in ieder geval een goede SEO basis neer te zetten voor je website.
 
Focus je vooral op de volgende punten:
  1. Een snelle website
  2. Mobielvriendelijkheid
  3. Verwerk de belangrijkste zoekwoorden (de woorden waarop jij gevonden wenst te worden in Google) in je paginatitels, URL’s, meta omschrijvingen en natuurlijk in de teksten op je website.

Bloggen 

Er zijn meerdere redenen waarom ik van mening ben dat iedere website een blog zou moeten hebben.
 
Om nog maar even verder te gaan over SEO: uit onderzoeken blijkt dat een website met een blog gemiddeld 60% bezoekers ontvangt dan websites zonder een blog.
 
Alleen dat zou al een reden moeten zijn om te beginnen met bloggen.
 
Daarnaast is een blog ontzettend interessant om een band op te bouwen met je bezoekers. Een blog zorgt er ook voor dat je jouw bezoekers kunt voorzien van de antwoorden op hun vragen en je producten of diensten kunt uitlichten.
 
Een ander groot voordeel van het bijhouden van een blog is het feit dat Google werkt met een zogenaamde Freshness rankingsfactor.
 
Het komt er op neer dat Google een voorkeur heeft voor actuele content. Wanneer je jouw website om de zoveel tijd voorziet van een update in de vorm van een nieuw artikel, is dit voor Google een signaal dat je weer iets nieuws op je website hebt. 


Conclusie 

Ook als beginnend freelancer is het belangrijk dat je goed te vinden bent op het internet.
 
Nu kan het, zeker aan het begin, zo zijn dat je weinig of zelfs geen budget hebt voor een goed vindbare website.
 
Gelukkig zijn er genoeg tools en middelen te vinden om in ieder geval een goede basis neer te zetten.
 
Je kunt een gratis Google Bedrijfsaccount aanmaken zodat je jouw openingstijden en contactgegevens rechtstreeks in Google kunt tonen aan de mensen die op zoek zijn naar jouw onderneming.
 
Met hetzelfde Google Bedrijfsaccount kun je sinds kort zelfs een gratis website publiceren.
 
Mocht je meer functionaliteit willen dan kun je kijken naar een van de gratis mogelijkheden als WordPress, Squarespace, Weebly, Jouwwebsite of Jimdo.
 
Wanneer je dan eenmaal aan de slag bent gegaan met een website doe je er goed aan om wat tijd en moeite te besteden aan SEO.
 
Door zoekmachine optimalisatie zorg je er immers voor dat mensen ook daadwerkelijk naar jouw website komen en niet naar die van de concurrent gaan.
 
Om het helemaal af te maken zorg je voor een blog waarop je advies, verhalen en andere relevante content plaatst voor jouw bezoekers.

Door: Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en content marketing. Hij deelt zijn kennis via robinpeek.nl

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Robin Peek

Robin Peek is dagelijks bezig met het vergaren van kennis met betrekking tot zoekmachine optimalisatie en contentmarketing. 

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play