Nooit meer werken voor een appel en een ei dankzij goede begroting

Gepubliceerd op 24 Oktober 2016

Een paar jaar geleden werd ik op onze laatste vakantiedag gebeld door iemand die op zoek was naar een freelance copywriter die de daaropvolgende week alle teksten op hun website SEO-proof kon herschrijven. Het genoemde bedrag dat daarmee te verdienen viel, klonk mij astronomisch hoog in de oren. Dat had ik nog nooit verdiend met een freelance opdracht.

Gezien de tijdsdruk moest ik wel snel beslissen. Samen keken we even naar zijn website voor een globale inschatting van de freelance opdracht. Het leken korte teksten in een redelijk overzichtelijke website. Ik besloot onmiddellijk mijn kans te grijpen. Het was een flinke klus die in korte tijd klaar moest zijn maar het leek ook een mooie financiële klapper die de hele vakantie in één keer goed zou maken. En de volgende ook. Die vrijdag genoten we nog extra van onze laatste rustdag. De volgende dag was gepland voor de terugreis en zondag zou alles in mijn mailbox zitten “zodat ik vast een beetje kon kijken”.
 
Geen 'appeltje – eitje'
Om een heel lang verhaal kort te maken; het bleek een enorme opdracht te zijn en eigenlijk niet te doen voor mij alleen in één week. De korte teksten hadden namelijk een flink aantal linkjes naar onderliggende lange pagina's, die ik in de haast helemaal niet had gezien. Het ging uiteindelijk in totaal om honderden pagina's die in een week allemaal herschreven moesten worden. Dat betekende dat ik er mensen bij moest halen. Meerdere freelance copywriters, die allemaal voor mij aan de slag gingen. En dus onvoorziene kostenposten die het astronomische bedrag flink lieten slinken. Uiteindelijk hebben wij 8 dagen en avonden doorgewerkt. Goddank haalden we de deadline nog net met een document waarvan als het ware de natte inkt nog afdroop. Het bedrag voor deze freelance opdracht dat uiteindelijk overbleef na aftrek van alle kosten van extra hulp was totaal niet meer interessant. Die vakantie was er dus lang niet uit. Mijn gemaakte uren evenmin. En na deze week was ik ook nog eens totaal opgebrand en uitgeput en weer echt toe aan vakantie.
 
Nooit meer voor een appel en een ei!
Ik heb veel geleerd van deze ervaring. Nooit heb ik meer een freelance opdracht aangenomen zonder precies te weten wat en hoeveel het was. Per opdracht denk ik altijd goed na wat ik er minimaal aan over wil houden. Dat betekent dat ik niet altijd met een vast uurtarief werk. Soms is de relatie en continuïteit me meer waard dan een paar euro meer per uur. Heel soms bedank ik voor een freelance opdracht. Omdat ik mezelf nu eenmaal niet meer geloofwaardig vind als ik voor een lager uurtarief ga schrijven dan dat van een ongeschoold iemand.
 
Een overzichtelijke begroting is het begin van je winst
Het is mijn ervaring dat opdrachtgevers een transparante begroting zeer op prijs stellen. Daarom maak ik altijd een overzichtelijke begroting, waarin ik precies beschrijf wat ik voor het gevraagde tarief doe.
 
Briefing
De eerste post daarbij is altijd 'briefing'. Bij vaste klanten vraag ik daar niets voor. Dat vermeld ik ook op de begroting, zodat zij hun voordeel zien. Bij nieuwe klanten noteer ik wel een bedrag. Ik ken in dat geval de opdrachtgever immers nog niet en een briefing kost me toch tijd en vaak reiskosten. Deze kosten zijn zo in ieder geval afgedekt als de opdracht onverhoopt toch niet doorgaat.
 
Werkzaamheden
Daarna beschrijf ik mijn werkzaamheden en de geschatte tijd die ik daarmee bezig ben. Ik vermeld daarbij ook de omvang (het aantal woorden en pagina's) zodat duidelijk is wat de klant mag verwachten voor het afgesproken bedrag. Dit geeft mij tegelijkertijd de ruimte om eventueel meerwerk ook te kunnen factureren. In de begroting reken ik ook wat extra tijd voor de eerste correctieronde en onvoorziene zaken. Als ik ook een concept mag bedenken, maak ik daar een aparte post van, zodat deze apart kan worden gefactureerd als de opdracht hierna onverhoopt niet door zou gaan.
 
Overige kosten
Eventuele kosten voor overleg en reizen voeg ik soms toe, afhankelijk van de klant en de afspraken.
 
Standaard vermeldingen
Standaard vermeld ik in mijn begroting dat deze tevens geldt voor één 'gratis' correctieronde. Ook vermeld ik de uiterste geldigheidsdatum van de begroting en mijn betalingstermijn. Om een lange wachttijd op je geld te voorkomen, is het overigens verstandig om bij een langdurig project te vragen of je in periodes mag factureren of dit in je betalingsvoorwaarden te vermelden.
 
'Appeltje-eitje'
Meestal gaat het begroten me nu makkelijk af, een soort van 'appeltje-eitje'. Ik weet inmiddels precies waar ik op moet letten en waar ik aan moet denken. Natuurlijk snijd ik me nog steeds wel eens in de vingers, zoals iedereen dat nog wel eens zal doen. Een te positieve inschatting, geen rekening gehouden met de overmatige overlegdrang van de opdrachtgever; iedereen heeft daar wel voorbeelden van. Toch denk ik dat over het algemeen mijn benadering goed is, gezien de langdurige relatie met een flink aantal van mijn opdrachtgevers. Zelf ben ik ook tevreden met de verscheidenheid aan opdrachten voor freelance copywriting en vertaalwerk en de daaruit voortkomende inkomsten. Dus ik ga zo door met voortschrijdend inzicht en steeds meer ervaring, waarbij 'nooit meer voor een appel en een ei' voor mij het uitgangspunt blijft.
 
Door: Sylvia Eickholt 
www.ecris.nl

Sylvia is binnen haar bedrijf Ecris actief als copywriter en conceptmaker voor bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties, die zijn begaan met het welzijn van mens en dier. 

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws voor freelancers? En wil je de nieuwste opdrachten ontvangen binnen je vakgebied?
Meld je dan nu gratis aan!

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play