Stuur jij een kerstkaart of -cadeau naar je relaties?

Gepubliceerd op 23 November 2018

Kerst komt er weer bijna aan en waar medewerkers nu al uitkijken naar hun kerstpakket en kerstkaarten sturen naar klanten namens de organisatie, ligt het voor ons freelancers net wat anders. Behalve wanneer je dit voor jezelf regelt, ontvang je geen kerstpakket. En ga je tijd en geld investeren om je relaties te voorzien van een kaartje of cadeau, terwijl ze (waarschijnlijk) toch al overspoeld worden met kaarten en cadeaus? Zelf ben ik ervoor om wanneer je ervoor kiest om iets te doen, dat je sowieso opvalt met datgene dat je doet. Daarom wat inspiratie om je opdrachtgevers en relaties echt te verrassen in tijden van overvloed.

Maak nieuwsgierig

Dit idee heb ik niet zelf bedacht, maar dit deed mijn vorige werkgever en ik vind hem persoonlijk erg sterk. Zij stuurden elke klant, opdrachtgever en relatie een kaartje met kerst. Niets bijzonders zou je denken, maar dat was het wel. Op dit kaartje stond namelijk, behalve mooie wensen, dat ze rond half januari de post in de gaten moesten houden. Dat was het. We hebben enorm veel reacties hierop gehad, omdat dit natuurlijk heel nieuwsgierig maakt. En op maandag 15 januari kreeg iedereen die een kaartje had ontvangen een enorme doos met chocola, om Blue Monday door te komen.
 
Het leuke aan dit idee is dat je toch van je laat horen tijdens kerst, maar niet op de stapel belandt van de gewone kerstkaartjes. En je hebt een paar weken later de volledige aandacht, omdat je waarschijnlijk de enige bent die op Blue Monday iets leuks stuurt. 

Maak het persoonlijk

Hoe groot of klein je ook uitpakt, maak het persoonlijk. Stuur je alleen een kaartje? Zorg dan dat deze handgeschreven is, met een persoonlijke boodschap aan de ontvanger. Stuur een mooie quote met uitleg waarom je deze vindt passen, deel een herinnering, vertel iets over afgelopen jaar en de rol van deze persoon… zorg voor persoonlijkheid in je kaartje.
 
Ditzelfde geldt natuurlijk voor het cadeau dat je stuurt. Je kan ervoor kiezen om je eigen product op te sturen, maar is dit echt zo bijzonder? Voor jou misschien wel, maar voor de ontvanger? Die voelt het misschien eerder als iets commercieels en vergeet het waarschijnlijk snel weer. Kies daarom eerder voor iets persoonlijks, wat goed bij jou en bij die persoon past. Weet je bijvoorbeeld dat een van je opdrachtgevers duurzaamheid belangrijk vindt? Stuur dan een mooie plant of sokken van duurzaam wol. Praat je altijd over boeken met deze klant? Stuur dan een boek op dat veel voor jou heeft betekent. Dit betekent dat je meerdere cadeaus hebt voor je relaties, maar je raakt hiermee wel de juiste snaar.

Ga voor wat jij belangrijk vindt

Een andere vorm van kerst vieren met klanten, is bijvoorbeeld 10% van je decemberomzet doneren aan een goed doel. Hiermee bespaar je geld aan kaarten, postzegels en cadeaus en doe je iets goed voor de wereld. Laat je klanten dit natuurlijk wel weten, zodat ze met je mee kunnen genieten.

Doe niks

Is niks doen (of alleen een mailtje sturen) met kerst ook een optie? Wat mij betreft wel. Persoonlijk vind ik het veel leuker om gedurende het jaar mijn opdrachtgevers en relaties te verrassen. Soms stuur ik zomaar een kaartje met een leuke en persoonlijke boodschap, een andere keer stuur ik een boek waarvan ik weet dat hij of zij die echt kan waarderen en weer een andere keer ontvangen ze een klein cadeautje. 

Wat je ook doet, zorg dat het bij jou past

Dit is het allerbelangrijkste wanneer je voor jezelf werkt, dat je datgene blijft doen wat bij jou past. Ook wanneer je denkt dat het stom is of wanneer anderen zeggen dat je dat echt niet moet doen. Ik weet namelijk een ding zeker en dat is dat iedereen het waardeert wanneer je iets oprechts doet. Wat het ook is.
 
Voor iedereen hele fijne, lucratieve en creatieve wintermaanden gewenst!
 

Dit blog is geschreven door Cindy Stechweij, creatief schrijver en storyteller. Ze houdt niet van woorden, maar van verhalen. En met deze verhalen mensen raken in hun buik én in hun hart. Door herkenning, door energie en soms door een (hoognodige) pijnscheut. In een wereld van grote hoeveelheden, geniet je extra van een onverwachte connectie.
 

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op deze blog.

Experts

blogger1

Elisa Salentijn

Elisa helpt met haar 20 jaar ervaring om communicatie op de rails te zetten en te houden.

blogger1

Manon Koster

Manon vindt communicatie het leukste vak dat er is! Daarom heeft zij zich ontwikkeld tot een echte allrounder.

blogger1

Anne Quaars

Als Branding Business Coach helpt Anne freelancers om zichzelf en hun bedrijf zó in de markt te zetten dat geen klant er meer omheen kan.

blogger1

Robin Peek

Robin helpt ondernemers meer resultaat te behalen met internet. Hij werkt hierbij o.a. met SEO, Google Analytics en E-mailmarketing. robinpeek.nl

Download de gratis Freelancer applicatie

Available on the App Store
Available on Google Play